مقام و درجه کدام یک از ۱۴ معصوم بالاتر است چون بعضی امام علی ـ علیه السلام ـ و بعضی ها امام زمان (عج) را از همه بالاتر می دانند چرا؟

مقام و درجه کدام یک از ۱۴ معصوم بالاتر است چون بعضی امام علی ـ علیه السلام ـ و بعضی ها امام زمان (عج) را از همه بالاتر می دانند چرا؟

همانطور که انبیاء با وجود اشتراک در فضیلت پیامبری، به دلیل ویژگی خاص عصر و زمان، از نظر درجه و مقام معنوی با یکدیگر تفاوت داشته اند؛[۱] ائمه-ع- نیز با وجود یکسانی در مقام امامت، هر یک موقعیت ویژه ای داشته­اند.ائمه ـ علیهم السلام ـ از دو مقام ولایی و منزلت معنوی برخوردار بوده اند. از نظر مقام ولایی، ائمه-ع- به عنوان وصی و جانشین پیامبر، همگی از وجوب اطاعت برخوردارند. ولی در بُعد مقام معنوی، هر یک دارای موقعیت خاصی اند که به جهت اختلاف مراتب کمال، به آن نائل آمده اند. با توجه به آن شخصیت خاص است که هر امامی می تواند مسئولیت امامت را در زمان خود ایفا نماید. لزوم تبعیت از مقام ولایی امام، از لوازم مقام امامت بوده و نیاز به دلیل خاصی ندارد.
در عین حال احادیث فراوانی درباره وجوب اطاعت از امام وارد شده است. در حدیثی  رسول اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ فرموده: الائمه بعدی اثنی عشر اولهم علی بن ابی طالب و آخر هم القائم المهدی هم خلفائی و اوصیایی و حجج الله علی امتی، المقرّبهم مؤمن و المنکر لهم کافر.[۲]ائمه پس از من دوازده نفر می باشند اولین آن ها علی بن ابی طالب و آخرین آن ها مهدی قائم است. ایشان جانشینان واوصیاوحجت های الهی بر امتم هستند، شخص اقرارکننده ی به آن ها، مؤمن و فردی که آنان را انکار نماید، کافر است.)

مقام و مرتبه معصومین-ع-.
شکی نیست که ائمه-ع- با پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ از نظر مقام و موقعیت معنوی در یک درجه نمی باشند. پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ فخر کائنات و از همه انسان ها از جمله امامان، برتر است. پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ فرموده: من سرورِ آدم در روز قیامت هستم و اولین کسی که قبرش شکافته می شود، و اولین شفاعت کننده و اولین شفاعت شده می باشم.[۳] واین که پیامبر پس از سفر معراج خود، امامت نمازِ با انبیاء در بیت المقدس را بر عهده داشته، بیانگر فضیلت ایشان بر همه پیامبران می باشد.[۴] به همین دلیل نویسنده کتاب «مَشرعه بحارالانوار» پس از بیان این نکته که علامه مجلسی در ج ۲۵ بحارالانوار،سی و سه حدیث درباره فضیلت برخی معصومین بر بعضی دیگر آورده،این نکته ارزنده را متذکر می شود که «اگر حدیثی دیده شود که پیامبر را با ائمه ـ علیهم السلام ـ از حیث فضیلت مساوی دانسته است،باید کنار گذاشته یا تأویل برده شود.»[۵] درباره امامان معصوم ـ علیهم السلام ـ نیز باید بدانیم که امام علی ـ علیه السلام ـ برتر از سایر ائمه می باشد. در حدیثی ازامام صادق ـ علیه السلام ـ به نقل از پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ گفته شده: ما در امر (وجوب اطاعت به آن چه فرمان می دهیم) و فهم و (علم به) حلال و حرام. در یک مسیر هستیم. و اما رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ و علی ـ علیه السلام ـ برای آن دو برتری می باشد.[۶] پس از امام علی ـ علیه السلام ـ بعید نیست که امام حسن و امام حسین-علیهماالسلام- نسبت به سایر ائمه-ع- برتر باشند. به دلیل سخن ابن عباس که از پیامبر نقل نموده: علی بن ابی طالب ـ علیه السلام ـ برترین خلق خدا غیر از من است،وحسن و حسین دو سرورِ جوانان اهل بهشت،و پدر آن دو از آن دو برتر است… [۷]و نیز بخاطر برخی از آیات و احادیثی که درباره برتری «اهل بیت» و «عترت» آمده است.[۸] پس از آن چه که درباره برتری امام علی ـ علیه السلام ـ نسبت به همه ائمه و امام حسن و حسین-ع- نسبت به سایر ائمه بیان شد، درباره برتری سایر ائمه-ع- نسبت به یکدیگر به طور یقین نمی توان سخن گفت. هرچندمی دانیم که امام باقر و امام صادق ـ علیهماالسلام – ، خصوصاً امام صادق ـ علیهالسلام ـ به لحاظ شرایط زمانی خودتأثیر عمیقی در دین اسلام و تحکیم اصول تشیع،داشته است. لذا عقل حکم می کند که آن دو را برتر به معنای کسب ثواب بیشتر بدانیم.و نیز عقل ایجاب می کند که باتوجه به جایگاه ویژه امام زمان،وی را نسبت به مابقی افضل به معنای علم و عمل بیشتر،قلمداد نمائیم،هر چند توقف و خودداری از ابراز نظر در جایی که دلیل یقینی در دست نداریم،بهتر است.[۹] مرحوم کراجکی در کتاب ارزنده کنزالفوائد پیرامون فضیلت امامان-ع- نسبت به یکدیگر می گوید:واجب است که معتقد باشیم برترین امامان ـ علیهم السلام ـ ،امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب بوده و جایز نیست،کسی جز ایشان،امیرالمؤمنین  نامیده شود… و این که برترین ائمه-ع- پس از امیرالمؤمنین،فرزندش حسن،وپس ازآن حسین است-علیهم السلام-. و برترین امام نسبت به بقیه، پس از حسین-ع- امام زمان مهدی ـ علیه السلام ـ می باشد.سپس مابقی ائمه-ع- پس از ایشان،بنابر آنچه که در حدیث آمده و به نظر می رسد.[۱۰]

معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
۱. کراجکی، محمد، کنزالفوائد، ج۱،ص ۲۴۶،انتشارات دارالذخائر، قم.
۲. بحارالانوار، ج ۲۵، باب ۱۲، ص ۳۵۲-۳۶۳.

پی نوشت ها:
[۱] . ر.ک: بقره/ ۲۵۳، اسراء/ ۲۱ و ۲۵.
[۲] . شیخ علی، بحرانی، مثار الهدی، بیروت، دارالمنتظر، چاپ اول، ۱۴۰۵ هـ ، ص ۶۷۸-۶۷۹.
[۳] . حسین فیروزآبادی، سیدمرتضی، فضائل الخمسه من الصحاح السته، چاپ چهارم، بیروت، مؤسسه الاعلمی للمطبوعات، ۱۴۰۲ هـ، ج ۱، ص ۵۷.
[۴] . ر.ک: بیومی مهران محمد، السیره النبویه الشریفه،، بیروت، دارالنهضه العربیه، ۱۹۹۰، ج ۱، ص ۲۷۴.
[۵] . ر.ک: آیت الله محسنی، شیخ محمد آصف ، مشرعه بحارالانوار، قم، مکتبه العزیزی، چاپ اول، ۱۳۸۱ ش، ج ۱، ص ۴۶۳.
[۶] . مجلسی، محمدباقر، مرآه العقول، تهران، دارالکتب الاسلامیه، چاپ دوم، ۱۳۶۳، ج ۳، ص ۱۷۸.
[۷] . همان، داراحیاء التراث العربی، ۱۴۰۳ هـ ، ج ۲۵، ص ۳۶۰.
[۸] . همان، باب ۶، ص ۲۱۲.
[۹] . ر.ک:آیت الله محسنی، شیخ محمدآصف، مشرعه بحارالانوار، قم، مکتبه العزیزی، چاپ اول، ۱۳۸۱، ج ۱، ص ۴۶۳.
[۱۰] . کراجکی محمد، کنزالفوائد، قم، دارالذخائر، چاپ اول، ۱۴۱۰ هـ ، ج ۱، ص ۲۴۶.

مطالب مشابه

یک دیدگاه

  1. ولی الله شاطری
    ۱۳۹۷-۰۷-۱۰ در ۰۸:۰۷ - پاسخ

    با سلام .اول اینکه امام زمان (عج)عمر طولانی دارند وهمین باعث شده که مصائب فرانی را درطی این چن صد سال متحمل شوند که اهیچ کدتم از امامان معصوم اینطور نبودن ودیگراینکه آقاامام زمان (عج) مثل سا یرحضرات معصوم نمی تواکد با شیعیانش بطور مستقیم وآشکار با همه ارتباط داشته باشد و به نظرحقیرباوجود ماهوارها وسایتها هدایت کردن انسانها سخت تر شده است که در دوره هیچ یک از معصومین این ابزارها نبوده است جان عالم به فدای مهدی (عج ) کار مولایم در این روزگار خیلی سخت است وشاید کار ما .آنان بادیدن امامشان ایمان می آوردند وشاید سخت ایمان می آوردند البته یک عده. ولی آقای ما با ندین باید به ایشان ایمان بیاوردند آیا این کار آقای مارا سخت نمی کند شما کشت وکشتار این دوره را با ادواره گذاشت خودتان مقایسه کنید درهای گناه این دوره را با ادواره گذاشت مقایسه کنید وهمه مسائل را همینطور ما دیگر نمی خواهم دان دان به آن بپردازم اون وقت متوجه مظلومیت امام زمان (عج) خواهید شد.