اینکه حضرت علی ـ علیه السّلام ـ در مورد دنیا گفته است که گرد من نگرد من تو را سه طلاقه کرده ام و رجوعی در کار نیست اگر از نظر شیعه سه طلاقه مردود است این کلام حضرت چه توضیحی دارد؟

اینکه حضرت علی ـ علیه السّلام ـ در مورد دنیا گفته است که گرد من نگرد من تو را سه طلاقه کرده ام و رجوعی در کار نیست اگر از نظر شیعه سه طلاقه مردود است این کلام حضرت چه توضیحی دارد؟

قبل از بیان معنای طلاق در کلام حضرت لازم است توضیحی در مورد مفهوم طلاق در اصطلاح فقهی ارائه نمایم.
طلاق، در احکام فقهی رهایی زن از علقه زوجیّت مرد است. سه طلاقه، از نظر شیعه و فقه آن مردود نمی باشد. و هیچ فقیهی حکم به مردودی آن نداده است. سه طلاقه در احکام فقهی شیعه، به این معنی است که اگر زن را در سه مرحله طلاق بدهد، یعنی تا یکبار طلاق داد و رجوع کرد، بار دوم، طلاق داد و رجوع نمود، بار سوم، اگر طلاق بدهد، دیگر حق رجوع به آن ندارد. مگر این که، مراحل قانونی و شرعی خاص خود را به نام محلل طی کند. سه طلاقه، به این کیفیت از نظر فقه شیعه مردود نمی باشد.
سه طلاقه ای که از نظر شیعه مردود می باشد، سه طلاقی است که در یک مجلس تحقق یابد. یعنی سه بار به زن بگوید که شما را طلاق دادم. این نوع طلاق، حکم طلاق در سه مرحله را ندارد اما اهل سنّت، آن را مشروع می دانند.
بر اساس توضیحاتی یاد شده شاید منظور امام علی ـ علیه السّلام ـ این باشد که هم چنانکه اگر مردی همسرش را سه بار طلاق داد دیگر میان آنها هیچ رابطه ای وجود نخواهد داشت و آنها با یکدیگر نامحرم و بیگانه می شوند. من نیز رابطه ام با دنیا شبیه رابطه مردی است که همسرش را سه طلاقه کرده بنابراین من نیز تمام روابط، علایق و احساسات خود را از دنیا بریدم و بر آن هیچ نوع احساس تعلق خاطری ندارم. با این توضیح معلوم  می شود که مراد از طلاق در کلام حضرت طلاق فقهی نیست بلکه حضرت صرفا از باب تشبیه کلمه طلاق را بکار برده است. روشن است که این کلام تشبیه است والا طلاق واقعی نسبت به دنیا مفهوم ندارد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید