کسی که با وجود مشکل مالی و اشتغال، نیاز به ازدواج دارد چه کند؟

کسی که با وجود مشکل مالی و اشتغال، نیاز به ازدواج دارد چه کند؟

یکی از نیازهایی که خداوند در درون انسان قرار داده نیاز غریزه جنسی است که باید در زمان خاص به آن پاسخ مثبت داد و به طور صحیح این نیاز را تأمین کرد. راه صحیح ارضای این نیاز ازدواج است. بدیهی است وجود امکانات اولیه مالی برای ازدواج امری ضروری است علاوه بر این، برای تشکیل زندگی مشترک نیازمند به یک پشتوانه مالی دراز مدت یعنی اشتغال مناسب در حد شأن فرد است، بنابراین اگر کسی بتواند با کاهش دادن سطح توقعات و انتظارات و اجتناب از بعضی تشریفات غیر ضروری شرایط و امکانات لازم برای ازدواج را فراهم نماید، بهترین راه حل تأمین این نیاز غریزی است.
ولی متأسفانه بعضی افراد به خاطر پایبندی به تشریفات و بالا قرار دادن توقعات و انتظارات خویش تصور می‌کنند توان تهیه امکانات مالی لازم را نداشته و ازدواج را به تأخیر می‌اندازند و چه بسا دچار مشکلات و عواقب سوء و انحرافات اخلاقی شوند و حال آن که نباید فقر مالی و کمبود امکانات اقتصادی مانع ازدواج شود. خداوند در قرآن فرموده اند که خودش فقرا را برای امر ازدواج کمک کند.[1] پیامبر اکرم-صلی الله علیه و سلم- نیز می‌فرماید: «من ترک التزویج مخافه العیله فقد اساء الظن بالله عزوجل». یعنی کسی که به خاطر ترس از تأمین مالی تن به ازدواج ندهد به خداوند سوء ظن دارد.
بنابراین می‌توان با حسن تدبیر و آینده‌نگری و کاهش انتظارات و دوری از تشریفات قناعت پیشه کردن و با انتخاب فرد و خانواده‌ای که شما را درک کنند ازدواج را تسهیل کرد. ولی در عین حال اگر با توجه به این نکات باز هم احساس می‌شود شرایط و امکانات ازدواج فراهم نمی‌شود باید این نیاز جنسی را به طور موقت و کوتاه مدت کنترل کرد و با بهره جستن از بعضی راه‌کارهای معقول و مشروع، از انحرافات اخلاقی و جنسی اجتناب نمود تا فرد دچار عواقب سوء دنیوی و اخروی نشود.
اما راه‌کارهای عملی برای کنترل غریزه جنسی عبارتند از:
1. برای تخلیه انرژی فراوان دوره جوانی و کم شدن نیروی حنسی به طور منظم و زیاد ورزش کنید.
2. برای کاهش غریزه جنسی و جلوگیری از انحرافات اخلاقی هفته‌ای یکی یا دو روز روزه مستحبی بگیرید.
3. اوقات فراغت خود را با انجام کارهای مثبت مانند کارهای هنری، بازی‌های دسته‌جمعی، گلکاری، کمک به همکلاسیها و هم‌اطاقی‌ها و یا خانواده و نظایر آن پر کنید و از پرسه‌زدن در بعضی محیط‌ها خودداری کنید.
4. ایمان مذهبی و گرایش‌های معنوی خویش را با مطالعه کتب دینی و اخلاقی، شرکت در مجالس مذهبی و مراسم دعا و توسل و خواندن قرآن و تدبّر در معانی آن تقویت کنید.
5. در خوردن مواد غذایی محرک مانند خرما، پیاز، فلفل، و … به حداقل لازم اکتفا کنید.
6. از معاشرت، ارتباط و سخن گفتن با جنس مخالف حتی المقدور پرهیز کنید.
7. از نگاه کردن به هر چیزی که میل جنسی را تحریک می‌کند مثل نگاه کردن به جنس مخالف و فیلم‌های تحریک کننده اجتناب کنید.
8. سعی کنید بیشتر به قیامت و معاد فکر کنید و با ذکر خدا از فکر کردن درباره مسایل جنسی دوری گزینید.

پی نوشت:
[1]. نور/32.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید