اینجانب 22 سال سن دارم و دانشجو می باشم این سن، سن طغیان هواها و شهوات است و شرایط طوری حکم می کند که هم برای پیشرفت و هم بخاطر مشکلات موجود فعلا نتوان ازدواج کرد پس راه چاره چیست، سربازی هم یکی از موانع اصلی بر سر راه ازدواج به شمار می رود و…

اینجانب 22 سال سن دارم و دانشجو می باشم این سن، سن طغیان هواها و شهوات است و شرایط طوری حکم می کند که هم برای پیشرفت و هم بخاطر مشکلات موجود فعلا نتوان ازدواج کرد پس راه چاره چیست، سربازی هم یکی از موانع اصلی بر سر راه ازدواج به شمار می رود و…

سؤال شما از چند منظر قابل بحث است که در ذیل به آن اشاره می کنیم:
الف ـ تأخیر ازدواج
برخی از علل تأخیرهایی که در ازدواج صورت می گیرد در واقع مانع جدّی برای ازدواج نیستند. گاهی مواقع می توان ازدواج را با تحصیل جمع کرد، در مواردی می توان با قناعت و چشم پوشی از انتظارات زیاد (مثل داشتن خانه شخصی، ماشین و خرج های اضافی) ازدواج کرد، البته مشکل ازدواج نیاز به همکاری همه جانبه (جوانان، والدین، مردم و مسئولین نظام) دارد به عنوان مثال گاهی مواقع ازدواج بخاطر عدم حمایت مالی و معنوی والدین تاخیر می افتد.
نباید فراموش کنیم که قرآن شریف به جوانان چنین مژده داده که جوانان بدون همسر را همسر دهید و اگر فقیر باشند خداوند با فضل و رحمت خود آنان را غنی و بی نیاز می سازد.[1] یا در روایت داریم که کسی که ازدواج را از ترس فقر و ناداری ترک کند همانا به خداوند گمان بد برده است.[2] در برخی موارد مشکلات ازدواج مشکلات حقیقی اند نه ساختگی که اینجا انسان ناچار است ازدواج را به تأخیر بیندازد و لازم است انسان برای حفظ ایمان خود به کنترل شهوت بپردازد که بیان شیوه های آن بحث مستقلی را می طلبد.
ب ـ خدمت سربازی
خدمت سربازی اختصاص به انقلاب اسلامی ندارد در گذشته حتی سخت تر از این بوده و در کشورهای دیگر نیز این امر رائج است و هدف آنها حفظ مرزهای جغرافیایی در قبال تهاجم دشمن به کشور است و این امر چیزی نیست که حذف آن به نفع ما باشد تجربه جنگ تحمیلی اگر چه تجربه تلخی است امّا برای آینده ما بسیار سودمند است آمادگی نظامی مملکت ما، فرهنگ، مرزهای طبیعی و عقیدتی، ناموس و شرف و… را مقابل دشمنان بیمه می کند، در همین راستاست که حتی در کنار حوزه علمیه تیپ امام جعفر صادق ـ علیه السلام ـ تأسیس گشته است که طلاب علوم دینی هم با آشنایی با مباحث رزمی، به رزم و تبلیغ بپردازند کما اینکه این امر در زمان جنگ تحمیلی مشاهده شد و اکنون نیز برخی طلاب علوم دینی با شرکت در بسیج دوره های آموزشی نظامی در پادگان ها و انجام مانورهای رزمی در خلال سال و تبلیغ در روستاهای دور دست به این امر اهمیت می دهند.
مثال: فرض کنید با چند نفر از دوستان خود مغازه ای در نقطه ای از شهر به راه انداخته اید امّا احتمال هجوم دزد و سرقت نیز زیاد است شما چه می کنید. مسلم است که مغازه را به امان خدا رها نمی کنید و یا این طور نیست که هر شب بتوانید همه دوستان آنجا نگهبانی بدهید یکی از راه حل های خوبی که به نظر می رسد این است که نگهبانی از مغازه، نوبتی شود و در اوقات دیگر بتوانید به کار خود رسیدگی کنید، کشور ما نیز همین وضعیت را دارد همیشه باید نیروها جهت محافظت از کشور (دشمنان داخلی و خارجی) آماده باشند و افراد با مباحث دفاعی آشنایی داشته باشند تا در موقع لزوم از خود، ناموس، مال و مردم خود دفاع کنند.

مشکلات ازدواج

به هیچ وجه نمی خواهیم مشکلات ازدواج را که بر سر راه جوانان است نادیده بگیریم مشکلاتی مثل تهیه مسکن، شغل، تحصیل، خدمت سربازی، خرج های اضافی و سنّت های غلط، اما همانگونه که گفتیم این مشکلات نیاز به همکاری همه جانبه جوانان، والدین و مسؤولین نظام دارد.[3] اما در رابطه با این مشکل یعنی خدمت سربازی نکاتی چند قابل توجه است که خود راه حلی برای ازدواج می باشد.
الف ـ نامزدی شرعی و قانونی[4] دو نامزد در این دوران با هم نامه نگاری می کنند و تلفنی سخن می گویند و هنگام مرخصی های این دوران با یکدیگر دیدار می کنند البته اینجا نقش جوانان و والدین آنها بسیار کارساز است آنها می توانند از مخارج زائد کم کنند انتظارات و توقعات بی جا را حذف نمایند و رسومات و آداب دست و پا گیر عرفی را کنار بزنند به آینده روحی و دینی فرزندشان بیشتر اهمیت دهند.
ب ـ سکونت در منزل والدین مرد یا زن[5] گاهی زمینه طوری است که جوان می تواند ازدواج کند و همسر خود را در خانه خودشان یا پدر و مادرش بگذارد که تنها نباشد و مرد بتواند با خیال راحت خدمتش را تمام کند و هر گاه به مرخصی آمد با هم باشند.

نتیجه:
به هیچ وجه منکر شرایط و مشکلات موجود نیستم ولی نکته مهم اینست که بهترین راه حل در شرایط فعلی اولاً: تلاش در حفظ ایمان و توجه به عاقبت خوش عفت و پاکدامنی و جزای نیکوی دینوی و اخروی دوری از گناه و ثانیاً به دنبال این باشد که با توکل واقعی به خداوند متعال و توسل به اهلبیت – علیهم السلام- به دنبال یافتن همسری متدین و هم شان خود باشید تا بتوانید با حداقل های موجود و با بی توجهی به آداب و رسوم غلط و توقعات بی جای دیگران، زندگی ساده ولی پر از محبت، عشق و معنویت را شروع کنید که قطعا اگر اینگونه بود، بنا و شروع بر پایه 1. توکل به خدا 2. عشق و محبت 3. ساده زیستی می باشد که اینگونه زندگی ها موفقیت در آن بسیار بیشتر می باشد چرا که تمام این موارد را با تفاهم و علاقه و امنیتی شروع کرده اند.

معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
1. حسین مظاهری عوامل کنترل غرائز در زندگی انسان، مؤسسه نشر و تحقیقات ذکر.
2. جوانان و انتخاب همسر علی اکبر مظاهری، پارسایان.
3. انتخاب همسر، آیت اله امینی،‌سازمان تبلیغات.

پی نوشت ها:
[1] . نور/32.
[2] . مظاهری، علی اکبر، جوانان و انتخاب همسر، ‌انتشارات پارسایان، چاپ بیستم، ص 55.
[3] . البته مسئولین نظام در این زمینه (وام، راحت تر کردن مدت سربازی برای افراد متأهل و…) می تواند خیلی بهتر کار کند و اشکالاتی به برنامه های آنها وارد است.
[4] . جوانان و انتخاب همسر، همان، ص 88.
[5] . همان، ص 88.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید