مراحل رشد جنین را توضیح داده و بگوئید در 4 ماه اول انعقاد نطفه یعنی تا زمانی که روح دمیده می‎شود، آیا این جسم که در حال رشد و نمو است، بدون روح می‎باشد یا به روح مادر تعلق دارد؟

مراحل رشد جنین را توضیح داده و بگوئید در 4 ماه اول انعقاد نطفه یعنی تا زمانی که روح دمیده می‎شود، آیا این جسم که در حال رشد و نمو است، بدون روح می‎باشد یا به روح مادر تعلق دارد؟

مراحل رشد چنین:
نطفه تا زمانی که روح دمیده می شود، مراحل مختلفی را پشت سر می گذارد:
1. مرحله زیگوت: که مشخصه این مرحله، لانه گزینی و استقرار تخم در دیواره رحم می‎باشد.
2. مرحله رویانی: که در این دوره، تقسیمات سلولی صورت می‎گیرد و در طول این مرحله، دستگاههای اصلی بدن ساخته می‎شود.
3. مرحله جنینی: که این مرحله با پیدایش سلولهای استخوانی، آغاز می‎شود. این مرحله از ابتدای ماه سوم تا زمان تولد است.
جنین در ماههای مختلف این دوره، دستخوش یک سلسله تغییراتی می‎شود که جزئیات آن عبارتند از:
ماه سوم: در طول ماه سوم، صورت شباهت بیشتری به صورت انسان پیدا می‎کند. پلکها شکل می‎گیرد و سر بزرگترین قسمت بدن می‎باشد. در طی این دوره، اعضای تناسلی خارجی مشخص می‎شود. لذا در آخر این ماه، جنس جنین را می‎توان تشخیص داد.
ماه چهارم: در پایان ماه چهارم، مادر می‎تواند حرکات ضعیف جنین را احساس کند و این زمانی است که از سوی خداوند متعال، روح در جنین دمیده می‎شود.
ماه پنجم: در این ماه، حرکات جنین توسط مادر به وضوح تشخیص داده می‎شود. ناخنهای دست و پا شکل می‎گیرد.
ماه ششم: در پایان این ماه، چشمها کاملاً شکل می‎گیرد و پُرزهای چشایی روی زبان ظاهر می‎شود.
ماه هفتم: در این ماه دستگاههای عصبی، گردش خون، و سایر دستگاههای بدنی کودک به اندازه کافی رشد کرده‎اند.
ماه هشتم: در این ماه رنگ پوست، روشنتر می‎شود. در این ماه به دلیل رشد زیاد جنین از یک سو و فضای کم رحم از سوی دیگر، جنین محدودتر شده و به تعبیر حضرت رسول اکرم _ صلّی الله علیه و آله _ همچون اسیر دست بسته‎ای است که به حالت شخص محزون زانو در بغل گرفته است.[1] و لذا از حرکاتش به شدت کاسته می‎شود.
ماه نهم: مشخصه عمده این ماه این است که جنین بیشترین وزن را به دست می‎آورد. که معروف به ماه تولد است.

مراحل رشد از دیدگاه اسلام:
قرآن در آیات مختلف، مراحل رشد قبل از تولد را بیان کرده است. از جمله در سوره مبارکه مؤمنون (14 ـ 12) می‎فرماید: «همانا آدمی را از گل خالص آفریدیم، پس آنگاه او را نطفه گردانیده در جای استوار قرار دادیم، آنگاه نطفه را علقه و علقه را مضغه و باز آن مضغه را استخوان گردانیدیم. سپس بر استخوانها گوشت پوشانیدیم و از آن پس، او را به صورت خلقی دیگر به وجود آوردیم (دمیدن روح)، آفرین بر قدرت کامل بهترین آفریننده.»
1. نطفه: که در آیات فراوان با تعابیر «ماء دافق»[2]، «ماء مهین»[3] و «نطفه»[4] بیان شده است. نطفه چکیده و خلاصه‎ای از اجزای زمین (خاک) است که با آب آمیخته شده است و رحم، که جایگاه آن می‎باشد، نیز قرارگاهی امن است.
2. علقه: علقه در لغت معانی گوناگونی از جمله «زالو» دارد و نیز با توجه به ریشه لغت، به معنای تعلق و وابستگی است. زیرا جنین در این مرحله نوعی وابستگی و تعلق به دیواره رحم دارد و مانند زالو از خون مادر تغذیه می‎کند.
3. مضغه: از ماده «مضغ» به معنای جویدن است و چون به صورت گوشت جویده شده است، مضغه گویند. لذا جنین در این مرحله به صورت پاره گوشتی در می‎آید. و هنوز نظام معینی به خود نگرفته است.
4. استخوان و گوشت: به تعبیر قرآن، در این مرحله جنین از حالت یک پاره گوشت خارج می‎شود و به صورت بافتهای جداگانه‎ای در می‎آید که از آن جمله پیدایش بافت استخوانی است و سپس بر این استخوان، گوشت پوشانیده می‎شود.
در این چهار مرحله نطفه تنها دارای یک نوع حیات «نباتی» است. یعنی فقط تغذیه و رشد و نمو دارد، ولی از حس و حرکت که نشانه «حیات حیوانی» است و همچنین قوه ادراکات که نشانه «حیات انسانی» است در آن خبری نیست. و با تکامل، نطفه در رحم به مرحله‎ای می‎رسد که شروع به حرکت می‎کند و تدریجاً قوای دیگر انسانی در آن زنده می‎شود. و این همان مرحله‎ای است که قرآن از آن تعبیر به نفخ روح می‎کند.
5. دمیده شدن روح و خلقت جدید:
آیات شریف قرآن، پس از ذکر مراحل خلقت و رشد انسان، مرحله «نفخ روح» را مطرح می‎فرماید: از جمله در سوره مبارکه سجده آیه 9 می‎فرماید: «ثم سوّاه و نفخ فیه من روحه» یعنی سپس اندام او (انسان) را موزون ساخت و از روح خویش در وی دمید.
همچنین از آیات دیگر نیز برمی‎آید که علاوه بر بدن، جزء بسیار شریف دیگری نیز هست (روح) که تا آن نباشد، انسان، انسان نمی‎شود و چه بسا «فتبارک الله احسن الخالقین»[5] نیز اشاره به این خلقت تمام و کمال داشته باشد. دمیده شدن روح در انسان، نقطه عطف بسیار قابل توجهی است که به یک باره وضعیت رشد را تغییر می‎دهد. تا به حال آنچه مطرح بود،‌رشد فیزیکی موجود درون رحمی بود. سلولی رشد کرده و به تکه گوشتی تبدیل شده و بالاخره شکل انسانی به خود گرفته است. اما آنچه در اینجا این موجود را «انسان» می‎کند، همین انشاء و ایجاد خلقت جدید و دمیده شدن روح است که با سایر موارد تفاوت اساسی دارد. و با این مرحله است که خدای بزرگ خود را تحسین می‎نماید.
با الحاق روح به بدن آثار آن نیز کم‎کم ظاهر می‎شود و جنین حرکات آهسته‎ای در لبها و پلکها از خود نشان می‎دهد و می‎تواند حالت چنگ زدن به دستهایش دهد و یا اینکه آنها را ببندد.
نتیجه آنکه: مدت چهارماه که جنین بدون روح رشد و نمو می‎کند، تعلقی به روح مادر ندارد و فقط رشد فیزیکی دارد و سلولی رشد کرده و به تکه گوشتی تبدیل می‎شود. به عبارت دیگر، جنین در این مدت تنها حیات نباتی دارد و از نشانه‎های حیات حیوانی (حس و حرکت) و حیات انسانی (قوه ادراکات) خبری نیست. و در اثر تکامل نطفه در رحم مادر، به مرحله‎ای می‎رسد که نشانه‎های «حیات حیوانی» و «حیات انسانی» در آن زنده می‎شود. و این همان مرحله «دمیده شدن روح» است.

معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
1. بیوگرافی پیش از تولد، محمود بهزاد.
2. تکامل جنینی انسان، دکتر علیرضا فاضل.
3. روانشناسی رشد. (1)، دفتر همکاری حوزه و دانشگاه.
4. روانشناسی رشد (1)، دکتر سوسن سیف و همکاران.

پی نوشت ها:
[1] . مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج 60، ص 352.
[2] . طلاق/6.
[3] . مرسلات/40.
[4] . نحل/4.
[5] . مؤمنون/14.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید