چرا بدحجابی بین زنان ایران شیوع پیدا کرده است و چرا توبه فرهنگی سخت ترین توبه‎ها است؟

چرا بدحجابی بین زنان ایران شیوع پیدا کرده است و چرا توبه فرهنگی سخت ترین توبه‎ها است؟

چرا بدحجابی بین زنان ایران شیوع پیدا کرده است و چرا توبه فرهنگی سخت ترین توبه‎ها است؟

مسأله بدحجابی زنان از پدیده‎های جدید اجتماعی نیست، بلکه از دیرباز این عنصر ضد اخلاقی در جامعه وجود داشته است، لکن در سالهای اخیر و به ویژه سالهای پس از دفاع مقدس به موازات تحولات اجتماعی و سرازیر شدن انواع محصولات فرهنگی بیگانه و تساهل و تسامح در مقولات فرهنگی، بدحجابی ابعاد تازه‎ای به خود گرفته است.[1] در یک نگاه کلی، عوامل و زمینه‎های مؤثر بر رشد بدحجابی عبارتند از:
1. تضعیف باورها و اعتقادات مذهبی در جامعه؛
رفتار انسان محصول اندیشه و بینش او است. در جامعه اسلامی هر فرد مسلمان بر اساس جهان‎بینی و باورهای اعتقادی خویش عمل می‎کند. حجاب نیز نماد و تبلور اعتقادات فردی است. هر اندازه افراد از نظر اعتقادی و مذهبی قوی تر باشند، رفتارها، عملکردها و نوع پوشش و لباسشان نیز مطابق با اصول و معیارهای مذهبی و دینی خواهد بود.
شواهد نشان می‎دهد که در سالهای پس از انقلاب باورها و اعتقادات مذهبی در جامعه به ویژه در میان نسل جوان و نوجوان کمرنگ شده است.[2] البته این به معنای نفی گرایش‎های قوی مذهبی نیست، بلکه نشان دهنده افزایش بزهکاری در جامعه است.
تضعیف باورها و اعتقادات مذهبی خود معلول چندین عامل است. یکی از عوامل عمده آن القای این تفکر است که دین توانایی حلّ مشکلات بشر را در این زمان ندارد. این تفکر انحرافی باعث شده است تا برخی جوانان و نوجوانان، قوانین و احکام مذهبی را زیر پا بگذارند و به انواع انحرافات اخلاقی از جمله بدحجابی و بی‎حجابی، رو آورند.
2. تهاجم فرهنگی دشمن
یکی از عوامل رواج بدحجابی و بی‎حجابی تهاجم فرهنگی غرب در جامعه ما است.[3] از آنجا که در غرب و اروپا، معنویت و مذهب به حاشیه زندگی خزیده است، همه وجود زن برای استفاده‎های ابزاری و جنسی مطرح شده است. غرب با تبلیغات فراوان زمینه گریزان کردن دختران از پوشش و حجاب را ایجاد نموده است و در واقع بین جوانان و ارزشهای انسانی فاصله ایجاد کرده است. کشورهای غربی به شیوه‎های مختلف این ایده و تفکر را در جوامع اسلامی ترویج نموده و تا حدودی موفق بوده‎اند.
3. گسترش روحیه غربگرایی و غرب‎زدگی
علاوه بر تهاجم فرهنگی که از برون مرزها اعمال می‎شود، نوعی روحیه غرب گرایی و غرب‎زدگی در برخی جوانان و نوجوانان نیز به چشم می‎خورد. تلقی برخی افراد این است که اگر بخواهیم متمدن و پیشرفته شویم باید در رفتار عملکرد، نوع و مدل لباس از غرب تقلید کنیم. در این رویکرد، متمدن شدن به معنای غربی شدن و تقلید از الگوها و هنجارهای غربی است؛ لذا برخی جوانان و نوجوانان که از نظر اعتقادی و دینی باورهای لازم را ندارند، تلاش می‎کنند در نوع پوشش و لباس از غرب تقلید کنند.[4] 4. تقلید از الگوهای غربی و خارجی
از دیگر عوامل و زمینه‎های رشد بدحجابی و بی‎حجابی در میان جوانان و نوجوانان نادیده گرفتن الگوهای خودی و روی‎آوری به الگوهای بیگانه است. روشن‎ترین و صریح ترین بروز اجتماعی این پدیده الگو قرار گرفتن هنرپیشه های مبتذل سینمای غرب و شرق در اندیشه و رفتارهای برخی جوانان است.
5. خلأ فرهنگی در جامعه
یکی از مهمترین ریشه‎های ترویج بی‎حجابی و بدحجابی، پیدایش خلأ فرهنگی در جامعه است. هیچ جامعه‎ای تا آمادگی نداشته باشد، از فرهنگ بیگانه تأثیر نمی‎پذیرد. بنابراین تهاجم فرهنگی و وجود الگوهای نامناسب به خودی خود کارساز نیست بلکه نیاز به زمینه مساعد یعنی خلأ فرهنگی و فکری دارد.[5] 6. ضعف و ناهماهنگی نهادهای اجتماعی
هر یک از نهادهای اجتماعی هم چون خانواده، مدرسه، نهاد دولت و… عهده دار مسئولیت و وظایف شخصی از کارکردهای یک جامعه هستند. فرایند عملکرد این نهادها و نیز تعامل و همسویی آنها، چگونگی حرکت فرهنگی یک جامعه را مشخص می‎کند. اگر هر یک از نهاد‎های اجتماعی وظایف خویش را به خوبی و در راستای اهداف اسلامی انجام داده و گرایش دختران نوجوان را به حجاب و دیگر مسایل اسلامی تقویت کنند، بی‎حجابی و بدحجابی در جامعه پدیدار نخواهد شد. آسیب‎پذیری زمانی آغاز می‎شود که هر یک از نهادها، یا وظایف خویش را انجام ندهند و یا همسو و هم راستا با اهداف کلی جامعه حرکت نکنند. در چنین شرایطی تهاجم فرهنگی و بی‎حجابی و بدحجابی در جامعه رواج خواهد یافت.
جامعه یکپارچه و آسیب‎ناپذیر در برابر تهاجمات دشمنان، جامعه‎ای است که بین نهادهای اجتماعی آن پیوند عمیق و گسست‎ناپذیر وجود داشته باشد. جامعه‎ای که به صورت یکپارچه، با وحدت واقعی و همگانی در تمام صحنه‎های اجتماعی و فرهنگی شکل گرفته است نه تنها مرعوب و مقهور تهاجم بیگانگان نمی‎شود بلکه همچون دژی مستحکم در مقابل تهاجم آنان پایداری می‎کند. نمونه این پاسداری را می‎توان در دفاع مقدس در برابر تهاجم نظامی و اقتصادی بیگانگان به خوبی نظاره کرد. در آن زمان که ارزش‎ها بر جامعه حاکم بود، انحرافات اخلاقی، بی‎حجابی و بدحجابی و استفاده از مدها و الگوهای غربی در جامعه دیده نمی‎شد.
چرا توبه فرهنگی سخت است؟
یگانه راه اصلاح انحرافات و به تعبیر شما «توبه فرهنگی»، تقویت اعتقادات و باورهای دینی و مذهبی افراد جامعه است. و این وظیفه ای است سنگین که به دوش اولیاء، مربیان و اقشار مختلف جامعه نهاده شده است. هر چند سالم سازی و پاکسازی محیط جامعه از افراد منحرف و ابزار و وسایل آلوده کننده و لباس‎های مد غربی، یک ضرورت است. لیکن باید توجه داشت مصون سازی افراد در برابر هجوم بیگانگان از اهمیت بیشتری برخوردار است. مصون سازی وابسته به خودآگاهی است. دختران باید بگونه‎ای تربیت شوند که آگاهانه و با اختیار کامل از آلودگی، گناه و بدحجابی  پرهیز نمایند. به عنوان مثال، جمع آوری لباس‎هایی با طرح و آرم غربی که هر کدام پیام‎های خاصی برای جوانان و نوجوانان دارد، در شرایط فعلی لازم  و ضروری است؛ اما کافی نیست. باید بذر ایمان و تقوا را در درون جان افراد بارور نمود تا با اراده و خودآگاهی کامل از انحرافات دوری کنند. و از طرفی باید امر به معروف و نهی از منکر این دو اصل در جامعه اجرا شود. و در آخر باید گفت اصلاح انحراف همیشه سخت تر از خود فرایند انحراف است چرا که انحراف و هوس رانی خود سراشیبی است و نیاز به زحمت ندارد. انسان مهار (شناختی و …) خود را رها کند رفته است اما اصلاح سخت است و باید موانع آن را برطرف کرد و سعی و زحمت مبارزه با طاغوت، تهاجم فرهنگی شیطان و هوس را چند برابر کرد.

معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
1. محمود اکبری، دختران پندها و هشدارها، انتشارات گلستان ادب، 1381.
2. سید محمد حسین فضل الله، دریچه‎ای به دنیای جوانان، ترجمه عبدالهادی فقیهی‎زاده، نشر دادگستر، 1378.
3. سید حسین تقوی، آسیب شناسی دینی فمینیسم، انتشارات فرهنگ منهاج، 1381.

پی نوشت ها:
[1] . جمعی از نویسندگان، حجاب و آزادی، سازمان تبلیغات اسلامی، ص 77ـ84.
[2] . طالبان، محمد رضا، دینداری و بزهکاری در میان جوانان، موسسه فرهنگی و هنر، تهران، 1380، ص 61-81.
[3] . آصفی، محمد مهدی، دنیای اسلام و تهاجم فرهنگی غرب، دفتر تبلیغات اسلامی، 1380، ص 27-39.
[4] . موسوی لاری، سید مجتبی، اسلام و سیمای تمدن غرب، دفتر انتشارات اسلامی، 1380، ص 75-94؛ و آصفی، محمدمهدی، همان، ص 51.
[5] . نوید، مهدی، فرهنگ و مقاومت فرهنگی، انتشارات فلق، 1374، ص 80-92.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید