9 راه هوشمندانه برای سالم نگه داشتن زندگی مشترک در هر سن

9 راه هوشمندانه برای سالم نگه داشتن زندگی مشترک در هر سن

ترجمه: گلین شیرزاد

اول عشق می آید بعد از آن ازدواج و سپس، زندگی مشترک عادت و تعهد و مسئولیت را به دنبال خواهد داشت. شاید جای تعجب باشد زمانی که دو نفر را می بینیم در غروب آفتاب قدم می زنند در حالی که دست های چروک در دست هم دارند و موهای شان به سپیدی می زند.
در این جا به چگونگی داشتن یک رابطه سالم در هر قدم از مسیر زندگی اشاره می کنیم.

1ـ نگرش شما به سلامتی

حالا که شما ازدواج کردید دیگر خیالتان راحت است و به آسانی می توانید به کارتان برسید و از رسیدگی به خود و سلامتی خود غافل می شوید. اما این نوع نگرش اشتباه است. بسیای از مشکلات زناشویی در شرایط جاذبه جنسی و حتی سلامتی طرفین حل می شوند. افرادی که از چاقی پرهیز می کنند شانس ادامه زندگی مشترکشان را تا 37 درصد بالاتر می برند بنابراین رژیم غذایی مناسب و ورزش و رسیدگی به اندام و سلامتی در روابط سالم، بی تأثیر نیست.
اما یک رژیم مناسب برای کم کردن وزن، به این معنی نیست که از لذت خوردن یک غذای ساده در کنار همسر خود محروم باشید، می توانید لذت غذاخوردن را با همسر خود شریک باشید. آگاه بودن از میزان چربی و کالری آن چه می خورید برای حفظ تعادل وزنی شما و همسرتان کافیست. می توانید با کنترل چربی و کالری، ورزش های سبک روزانه و یا یک شام سبک با همسرتان، میزان توجه خود را به او نشان دهید.

2ـ‌ برنامه ریزی مالی

تقریبا 40 درصد از افراد متاهل اعتراف کرده اند که به همسر خود در موارد مالی دروغ می گویند، بر اساس یک نظرسنجی در سال 2004 دروغ هایی که برای پنهان کاری مالی گفته می شود به شدت بر روی ادامه زندگی تأثیر می گذارد. در واقع، پول اولین دلیل اختلافات زوجین است، و روابط در اقتصاد ضعیف به شدت دچار ضربه می شوند. شما باید حتماً در مورد مسائل مالی با صداقت با همسر آینده خود صحبت کنید و به توافق برسید. زندگی کردن یک شخص دست و دل باز با یک شخص خسیس کار بسیار مشکلی است بنابراین، مسائل مالی باید قبل از شروع زندگی به بهترین نحو حل شوند.

3ـ معین کردن قوانین خانواده

5 تا 10 سال اول ازدواج، زوجین برای خانواده سر حد و قوانین خاص خود را پی ریزی می کنند. در یک خانواده باید قوانین فکری و حتی مذهبی مشخص باشد تا اختلافات کمتری به وجود بیاید، مسائل کوچک فکری باعث ایجاد اختلافات بزرگ می شود مخصوصاً وقتی که پای بچه ها نیز به ماجرا باز شود. مثلاً برای تربیت فرزندان ممکن است ایده های بسیار متفاوتی درباره چگونگی مراقبت از کودک داشته باشید. آیا این برای شما مهم است که هر شب به عنوان یک خانواده با هم شام بخورید؟ شما باید قادر به زندگی راحتی در کنار هم باشید در حالی که ایده های خود را نیز تا حدی حفظ می کنید.

4ـ رابطه جنسی را در اولویت قرار دهید

در حالی که شما نباید رابطه جنسی را، به صورت روزمره دنبال کنید اما باید آن را در اولویت قرار دهید تا این رابطه به صورت یک برنامه یا یک مسئولیت مثل بیرون بردن هر شب زباله تبدیل نشود. اندروگلدستین، دکتر، ماما و متخصص بیماری های زنان در دانشکده پزشکی دانشگاه هاپکینز می گوید: زن و شوهر به طور متوسط 58 بار در هر سال یا کمی بیش از یک بار در هفته رابطه جنسی دارند طی 8 سال اخیر مطالعات نشان می دهد که 90 درصد از زوج ها پس از تولد اولین فرزند خود کاهش رضایت زناشویی را در روابط جنسی تجربه می کنند. البته روابط جنسی 5 بار در هفته یا 5 بار در ماه مهم نیست. مهم رضایت هر دو طرف از این روابط است.

5ـ انعطاف پذیر باشید

ممکن است زن و شوهر بنا بر شرایط اقتصادی یا هر دلیل دیگر مجبور شوند دوره خاصی را در شرایطی بگذرانند که زیاد مطابق میلشان نیست مثلاً ممکن است مجبور باشند مدتی را در خانه پدری خود باشند یا به دلیل تغییر شغل یا بیکاری شرایط خاصی را تحمل کنند که البته سازگاری خانم ها در این مواقع از آقایان بیشتر است مثلاً تحقیقات اخیر نشان می دد که زن های شاغل بیشتر از مردهای شاغل یا حتی بیکار به مراقبت از کودکان و امور خانه می پردازند.
گاهی بحث و گفت و گو در مورد انجام وظایف خانه بسیاری از مشکلات را حل می کند، از دست دادن شغل برای یک مدت کوتاه نباید باعث اختلاف بین زن و شوهر شود و مهم نیست که پول متعلق به مرد است یا زن، به گفته دکتر گلدستین ارزش خود شما خیلی بیشتر از شغل و درآمد شماست.

6ـ فعال بودن شما در هر سن

بیشتر زن و شوهرها بعد از آن که بچه دار می شوند فعالیت های روزانه مرتب و ورزش را کنار می گذارند در صورتی که باید راه های جدیدی برای فعال باقی ماندن پیدا کرد. لزومی ندارد که در زمین تنیس بازی کنیم و یا مسیرهای خاصی را پیاده روی کنیم، یک فعالیت منظم روزانه کافیست. مطالعات نشان می دهد که زن و شوهرهایی که در کارکردن با هم هستند امکان بیشتری برای انجام ورزش با برنامه منظم دارند و برخی از کارشناسان عقیده دارند که زوج هایی که به ورزش بیشتر تمایل دارند اغلب دارای روابط جنسی خوب هستند. رفتن به کوه، پیاده روی، شنا و هر ورزش دیگر علاوه بر آن که به شما در حفظ سلامتی و جلوگیری از بیماری های قلبی کمک می کند باعث می شود ساعاتی از زندگی را در کنار همسر خود لذت سپری کنید.

7ـ گپ زدن با دوستانتان را فراموش نکنید.

معاشرت داشتن و مشاوره کردن با دوستان، گاهی می تواند به زندگی کمک کند. چرا که ممکن است دوستان نزدیک شما تجربه ای مشابه شما را پشت سر گذاشته باشند و شما می توانید از آن بهره ببرید البته همیشه باید در مشورت با دوستان حد تعادل را رعایت کرد و نباید همه مسائل خصوصی زندگی را با آن ها در میان گذاشت.

8ـ خانه بدون بچه

گاهی زن و شوهر احتیاج دارند که به دور از بچه ها و مسئولیت آن ها با هم باشند، بسیاری از تنش ها با نبودن بچه ها بین زن و شوهر به راحتی حل خواهد شد پس هر از چندگاهی این فرصت را به خود بدهید که به دور از بچه ها با همسر خود تنها باشید.

9ـ یک امدادگر آگاه باشید

زمانی که زن و شوهر در شرایط خاصی قرار می گیرند تا آن جا که امکان دارد به هم کمک می کنند اما گاهی ممکن است این کمک باعث زیان به یکی از آن ها شود مثلاً زمانی که یکی از زن و شوهر دچار یک بیماری جدی می شود ممکن است مراقبت بیش از حد باعث بیماری دیگری شود زمانی که ما تمام تلاش خود را برای کمک به هم می کنیم و به جایی می رسیم که باید از دیگران کمک بگیریم بهتر است منطقی باشیم و با دید بازتری به موضوع بنگریم.
منبع:راه کمال شماره 36

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید