عصبانیت هرگز! هرگز

عصبانیت هرگز! هرگز

نویسنده:رضا جعفری ندرآبادی

آیا تا به حال پیش آمده که با شریک زندگی تان جرو بحث کنید و دراین میان به حدی عصبانی شوید که جرو بحث جای خود را به فحش و ناسزا بدهد؟! بحث و جدل در زندگی زناشویی پیش می آید ،ولی متأسفانه خیلی از ما روش جرو بحث منصفانه را نمی دانیم.
یکی از افراد مراجعه کننده به مرکز مشاوره ازهمسرش گله و شکایت داشت که هر وقت موضوع بین او و همسرش پیش می آید ، آن قدر داد و فریاد می زند که تمامی ساکنان آپارتمان باخبر می شوند . او می گفت همسرش خیلی مهربان است . ولی وقتی عصبانی می شود شروع به ناسزا و توهین می کند و اصلاً قابل کنترل نیست و…
معمولاً فحش وناسزا هنگام عصبانیت ، مخرب ترین نوع ارتباط بین زوجین است که موجب می شود حریم حرمت ها از بین برود.
دوباره دیر کردی ،تو آدم نفهمی هستی که نمی دانی باید به موقع آماده شوی ، تو هم مثل پدرت هستی، تو همیشه سر من و بچه ها فریاد می زنی ، تو با من مثل یک حیوان رفتار می کنی و…»
عبارات بالا نمونه هایی از جملات رکیک و توهین آمیز هستند ؛ جملاتی که واقعاً به شخصیت وروح و روان افراد لطمه می زند. این جملات بیش از آنکه موجب حل مسأله شود ،به شخصیت فرد حمله کرده و ضربات شدید عاطفی و روانی را وارد می کند که هرگز قابل التیام نیست .عامل اصلی موفقیت در زندگی زناشویی ،احساس امنیت عاطفی است .آزردن همسربا کلمات رکیک و توهین آمیز حتی غرزدن و متلک گفتن ، موجب می شود او به این نتیجه برسد که نمی تواند ازنظرعاطفی به شما تکیه و اعتماد کند و این عامل خود دلیلی برای قطع ارتباط است .
همه ی ما افراد بی شماری را دیده ایم که به دلیل عصبانیت و توهین های همسرشان ، به شخصیت های مضطرب و بیمارگونه یی تبدیل شده اند ،اعتماد به نفس خود را از دست داده اند و همیشه دراسترس و نگرانی بسر برده اند . جالب اینجاست برخی از افراد عصبانی که در زمان عصبانیت ، چشمان خود را بسته و هیچ چیز را رعایت نمی کنند، پس از فروکش کردن عصبانیت به ظاهر اظهار پشیمانی کرده و عذرخواهی می کنند . باید به این افراد متذکرشد که شاید همسرشان آنها را ببخشد ،ولی فراموش کردن این رفتارها غیر ممکن است و تکراراین گونه رفتارهای ناخوشایند و توهین آمیز موجب می شود فرد مقابل به شدت آسیب ببیند و به تدریج به فردی بیمار تبدیل شود .
نکات زیر را بخوانید و عمل کنید و بدانید که زندگی مشترک در یک خانواده ی امن بسیار زیباتر خواهد بود.
نکته ی اول: هنگام مجادله هیچ گاه به شخصیت همسر خود حمله نکنیدو سعی کنید صرفاً به بحث در مورد رفتاری که از آن عصبانی هستید بپردازید.
نکته ی دوم :هنگام جرو بحث ، مسایل و اتفاقات گذشته رامرور نکنید ،زیرا این کار فقط اوضاع و شرایط را بدتر می کند.
نکته ی سوم:هیچ گاه خصوصیات فردی همسرتان را به ویژگی های خانواده ی او نسبت ندهید .جمله ی «تو دقیقاً مثل پدر یا مادرت هستی» که متأسفانه اغلب مورد استفاده قرار می گیرد ،عبارتی آزار دهنده است و روند حل مساله را متوقف و مختل می کند.
نکته ی چهارم :اگرهمسرتان باز مرتکب اشتباهی شد (به شما توهین کرد) با نگاهی پرسشگرانه او را برانداز و درنهایت سکوت کنید.سکوت شما همراه با سعه ی صدر ، در مقابل بدترین ناسزاها بهترین پاسخ است .شما می توانید در فرصتی مناسب موضوع را با همسرتان در میان بگذارید و با کلامی پر مهر برایش روشن کنید که اگر بار دیگر حرمت شکنی کند، او را نخواهید بخشید.
نکته ی پنجم : یاد بگیرید عقایدتان را بدون هیچ گونه حرف آزار دهنده و نیش و کنایه بیان کنید.
نکته ی ششم: اگر احساس می کنید کنترلی بر عصبانیت خود ندارید ، به روانشناسان اعتماد کنید .مراجعه به یک روانشناس مجرب بهترین راه حل است .دراین صورت یک زندگی زیبا ،با نشاط و موفق در انتظارتان خواهد بود .خود را از تجربه ی یک زندگی شیرین و آرام محروم نکنید.
منبع:نشریه 7 روز زندگی ،شماره 91

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید