حقایق تغذیه‌ای نیمروی همزده شده

حقایق تغذیه‌ای نیمروی همزده شده

 

تهیه‌ی نیمروی همزده یا اسکرامبلد اگ (scrambled Eggs) (زرده و سفیده با یکدیگر مخلوط شده و همراه با شیر، کره و دیگر مواد پخته می‌شوند) بسیار آسان بوده و نزد شرقیان بسیار محبوب می‌باشد، این نیمرو همچنین فوائد تغذیه‌ای فراوانی به همراه دارد. این مقاله را بخوانید و در خصوص ارزش تغذیه‌ای نیمروی همزده مطالبی را بیاموزید.
تخم مرغ یکی از منابع طبیعی بسیاری از مواد مغذی است که برای داشتن بدنی سالم مورد نیاز می‌باشند. و به همین دلیل است که تخم مرغ یکی از محبوب‌ترین مواد تشکیل دهنده‌ی غذاهای مختلف است. نیمروی همزده یکی از اصلی‌ترین دستورهای غذایی صبحانه در بسیاری از نقاط جهان و به ویژه جهان غرب می‌باشد. تمام خواص تغذیه‌ای تخم مرغ در این غذای خوشمزه که همه‌ و تک تک افراد آن را بسیار دوست دارند، جمع شده است. حتی یک تخم مرغ به تنهایی سرشار از این مواد مغذی است و قادر است تا اندازه‌ای نیازهای روزانه‌ی ما را تأمین سازد. از همه مهمتر اینکه نیمروی همزده‌ی پفی یکی از سالم‌ترین روشهای پخت تخم مرغ بوده به طوریکه تمام مواد مغذی ضروری آن دست نخورده باقی می‌ماند. این اطمینان را دارم که مشتاق دانستن حقایق تغذیه‌ای این نیمرو هستید، و به همین دلیل من آن را در این قسمت قرار می‌دهم. به خواندن این مقاله ادامه دهید و در مورد اطلاعات تغذیه‌ای نیمروی همزده‌ بیشتر خواهید یافت.

حقایق تغذیه‌ای تخم مرغ نیمروی همزده و فوائد آن در سلامت
یک تخم مرغ به تنهایی چه به صورت پخته و چه خام، به عنوان یک وعده‌ی غذایی کامل جلب توجه می‌کند. در نتیجه، نیمروی همزده سرشار از پروتئین، کلسیم، ویتامین‌های مختلف و مهمترین مواد معدنی مختلف می‌باشد. سعی خواهیم کرد اطلاعات بیشتری در خصوص حقایق تغذیه‌ای نیمروی همزده در بخش‌های پیش رو از این مقاله در اختیارتان قرار دهیم.

مواد مغذی
نیمروی همزده غنی‌ترین منبع پروتئین، یعنی اجزاء سازنده‌ی بدن به حساب می‌آید. پروتئین‌ها سلول‌های تشکیل دهنده‌ی تمام دستگاه‌های بدن را حفظ و ترمیم می‌سازند. یک تخم مرغ همزده‌ی بزرگ حاوی حدوداً 7 گرم پروتئین می‌باشد که تقریباً برابر با 14% ارزش روزانه‌ی مورد نیاز (RDA) از پروتئین است. به علاوه‌ی مقدار پروتئینی که یک تخم مرغ همزده تأمین می‌سازد، این تخم مرغ نیمرو حاوی 8 گرم چربی، 215 میلی‌ گرم کلسترول، 3ر1 گرم کربوهیدارت کل، 1ر1 گرم قند، 2ر84 میلی گرم پتاسیم، 2ر2 گرم چربی‌های اشباع شده، 9ر2 گرم چربی‌های اشباع نشده مونو و 3ر1 گرم چربی‌های اشباع نشده‌ی پلی است.

ویتامین‌ها
مشابه پروتئین، تخم مرغ همزده سرشار از ویتامین‌های ضروری بسیاری است که در حفظ سلامت اندام‌های مهمی مانند پوست، چشم، مو و مغز مفید می‌باشد. یک نیمروی بزرگ همزده در حدود (واحد بین‌المللی) IU 9ر320 ویتامین A، IU 7ر20 ویتامین D، 3ر18 میکرو گرم فولات و مقادیر ناچیزی از دیگر ویتامین‌های مهم مانند ریبوفلاوین، ویتامین B12 و ویتامین C تأمین می‌کند. نیمروی همزده همچنین حاوی مقادیر ناچیزی اسید پانتوتنیک می‌باشد. در نتیجه، مصرف منظم تخم مرغ نیمروی همزده بسیاری از آنتی اکسیدان‌هایی که برای داشتن مو و پوستی سالم و سیستم ایمنی قوی‌تر مفید می‌باشند، فراهم می‌سازد.

مواد معدنی
علاوه بر ویتامین‌هایی که نام بردیم، یک نیمروی همزده همچنین منبعی غنی از بسیاری مواد معدنی ضروری است. یک تخم مرغ بزرگ همزده حاوی حدوداً 3ر43 میلی گرم کلسیم، 7ر103 میلی گرم فسفر، 8ر170 میلی گرم سدیم، 7ر0 میلی گرم آهن و 6ر0 میلی گرم روی می‌باشد. غیر از این مواد معدنی، نیمروی همزده همچنین منبعی از کولین، لوتئین و زیگزانتین است. در واقع، تخم مرغ همزده منبعی از 9 اسید آمینه ضروری است و از این رو، منبع غذایی پروتئین کامل می‌باشد.

کالری
یکی از بزرگترین نگرانی‌هایی که موجب می‌شود افراد از مصرف تخم مرغ نیمروی همزده خودداری کنند، میزان کالری‌هایی است که این نیمرو دارد. به دلیل آنکه منبعی غنی از عناصر مختلف غذایی است، این نیمرو منبع بزرگی از کالری و کلسترول نیز به حساب می‌آید. یک تخم مرغ نیمروی همزده‌ی بزرگ حاوی تقریباً 101 کالری است که بدان معناست که 1 فنجان نیمروی همزده حاوی بیش از 360 کالری می‌باشد. این نوع نیمرو به دلیل آنکه دارای کالری و کلسترول بالایی است، می‌توان با کم کردن و یا جایگزین کردن چاشنی‌های پرکالری که با این تخم مرغ می‌خوریم، آن را سالم سازیم. از کره‌، شیر و روغن کمتری در تهیه‌ی آن استفاده کرده و جایگزین نان قهوه‌ای بجای نان سفید، راه‌های ساده‌ای هستند که می‌توانید جهت کنترل میزان کالری نیمروی همزده برگزینید.

کلسترول
نیمروی همزده صبحانه‌ای با میزان بالای کلسترول بوده که به طریقی این گفته صحیح می‌باشد. نیمروی همزده منبع بزرگی از کلسترول است به این دلیل که یک فنجان از آن حاوی تقریباً 260 میلی گرم کلسترول می‌باشد. با این حال، درک این مطلب دارای اهمیت است که میزان چربی‌های اشباع شده‌ی این تخم مرغ که چربی‌های بدی محسوب می‌شوند، بالا نمی‌باشد. در نتیجه می‌توانید آن را برای وعده‌ی صبحانه و در حقیقت در طول هر وعده‌ی غذایی در حد اعتدال مصرف نمایید. به منظور سالم‌تر ساختن آن، می‌توانید نیمروی همزده را با استفاده از تنها سفیده‌ تخم مرغ تهیه کرده و آن را با مواد غذایی دارای فیبر زیاد مانند سبزیجات برگ سبز، پیاز، گوجه فرنگی و غذاهای دریایی میل نمایید.
حقایق تغذیه‌ای تخم مرغ نیمروی همزده تنها ایده‌آل بودن آن را در رژیم غذایی همیشگی ما نشان می‌دهد. خوردن تخم مرغ به هر شکلی فواید خود را دارد. در مورد تخم مرغ نیمروی همزده هرچه مواد تشکیل دهنده‌ای که در این غذا استفاده می‌کنید کمتر باشد، این نیمرو سالم‌تر خواهد بود.

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون

مطالب مشابه