طالبی

طالبی

دشمن سرطان
شاید شما هم لذت نوشیدن یک لیوان آب طالبی خنک را در فصل تابستان تجربه کرده‌اید! این میوه یکی از پر طرفدارترین میوه‌های فصل تابستان است.
طالبی یکی از بهترین منابع ویتامین A است و مملو از بتاکاروتن بوده که در بدن تبدیل به ویتامین A می‌شود. بتاکاروتن یک آنتی‌اکسیدان بسیار عالی است که از سرطان پیشگیری می‌کند. کلسترول را کاهش می‌دهد و درصد بیماری‌های قلب و عروق را به طرز چشمگیری کم می‌کند.
این ویتامین در بهبود بینایی و حفظ سلامت و طراوت پوست، نقش ارزنده‌ای دارد. به علاوه بتاکاروتن بالای طالبی، مانع بروز آب مروارید در سالمندان می‌شود. طالبی همچنین حاوی ویتامین C و علاوه بر آن، مواد مغذی دیگری مثل پتاسیم، اسیدفولیک، فیبر، منیزیم، ید و ویتامین‌های گروه B است.
وجود مجموعه‌ای از ویتامین‌ها، به خصوص ویتامین‌های گروه B در این میوه، آن را به ماده‌ای بسیار خوب برای تنظیم متابولیسم در بدن تبدیل کرده و از این رو میوه‌ای بسیار مفید برای افزایش وزن کودکان و نوجوانان و افراد لاغر است.


طالبی میوه‌ای خنک و اشتهاآور است و به دلیل دارا بودن درصد بالای آب، فیبر و مواد معدنی مناسب، ادرار‌آور و ملین است.
مصرف این میوه همچنین به افرادی که از کم خونی رنج می‌برند، توصیه می‌شود. مطالعات نشان داده است که افرادی که از آسم رنج می‌برند، در صورت استفاده از میوه‌هایی که خاصیت آنتی‌اکسیدانی بالایی دارند، کم‌تر دچار حملات تنفسی می‌شوند. از این رو مصرف طالبی برای کسانی که سل ریوی دارند، مفید است.
طالبی و گرمک به دلیل دارا بودن مقدار زیاد فیبر برای کسانی که از یبوست رنج می‌برند، مفید است.
همچنین میوه‌هایی که پتاسیم بالایی دارند نظیر طالبی، موز، سیب و… از بروز نارسایی قلبی جلوگیری کرده و در صورت بروز، از شدت آن می‌کاهند. از آنجا که کلسترول، فشار خون و هموسیتئین بالا، زمینه‌ساز بروز بیماری‌های قلبی هستند، مصرف طالبی به دلیل دارا بودن مواد مغذی برای کنترل این سه فاکتور، مفید است و در سلامت قلب نقش کارآمدی دارد البته افرادی که از بیماری قند رنج می‌برند در مصرف طالبی باید جانب احتیاط را رعایت کنند.
همچنین دانشمندان با تحقیق بر پوست میوه‌هایی مثل خربزه و طالبی دریافتند که پوست این میوه‌ها می‌تواند منبعی برای مسمومیت غذایی باشد؛ از این رو شستن کامل میوه‌ها توصیه می‌شود.
طالبی حاوی درصد بالایی بتاکاروتن است. بتاکاروتن مهم‌ترین سلاح ضدسرطان است که در میوه‌ها و سبزی‌ها موجود است. به نظر می‌رسد که بتاکاروتن نه تنها برای پیشگیری سرطان بلکه برای درمان و کنترل آن نیز مؤثر و مفید است.
مؤسسه ملی سرطان آمریکا توصیه می‌کند که برای پیشگیری از سرطان حداقل هر روز ۵ وعده میوه و سبزی خورده شود. در یکی از بندها توصیه‌های ضد سرطان این مؤسسه به خوردن یک عدد طالبی متوسط در روز اشاره شده است که می‌تواند جایگزین وعده‌های میوه و سبزی شود.
منبع مقاله :
کوه‌کن، صدف، (۱۳۹۳)، میوه درمانی، تهران: همشهری، چاپ سوم

مطالب مشابه