خطبه اول: نگاه قرآن به زندگی مسالمتآمیز با بیگانگان
اگر با دشمن مرزبندی نداشته باشید، اجازه ارتباط صمیمی با خودی پیدا نمیکنید
اگر با دشمن مرزبندی نداشته باشید، این کافر و بیگانه اجازه نمیدهد شما با برادر دینی خود برخورد و ارتباط صمیمی داشته باشید.
خطبه اول نماز جمعه، حرم امام رضا (علیهالسلام)
آیتالله علمالهدی ظهر امروز در خطبه اول نماز جمعه 15 خردادماه در ادامه بحث سبک زندگی اسلامی بابیان اینکه کلام ما در خطبه اول درباره بحث سبک زندگی اسلامی به آخرین موضوع رسید که نظام رفتاری با بیگانگان است، گفت: مقام معظم رهبری در دو سال قبل در سفر خراسان شمالی امر فرمودند بحث سبک زندگی بهطور مشروح ارائه شود که برای آن سرفصلهایی نیز تعیین کردند.
ایشان با طرح این سؤال که باید با بیگانه چطور رفتار کنیم، ادامه داد: اصل اولیه در نظام رفتاری با بیگانگان، اصل مسالمتآمیز است اما کیفیت زندگی مسالمتآمیز با کافر باکیفیت زندگی مسالمتآمیز با برادر و خواهر مسلمان یکنواخت نیست.
نگاه قرآن به زندگی مسالمتآمیز با بیگانگان
آیتالله علمالهدی با اشاره به آیه 61 سوره انفال که میفرماید: « وَ إِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَها وَ تَوَکَّلْ عَلَی اللَّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمیعُ الْعَلیمُ»، اظهار کرد: خداوند در این آیه میفرماید «آنجایی که کفار بنای زندگی مسالمتآمیز با شما دارند، شما نیز با آنان زندگی مسالمتآمیز داشته باشد، این زندگی یک جریان دوسویه است، آنجایی که بیگانه و کافر درصدد برخورد، اعمال عناد و دشمنی و عدوات با ما هست، ولو در شکل یک حرکت سخت نباشد و بر مبنای یک حرکت نرم و توطئه عمل کند، زندگی مسالمتآمیز نیست».
ایشان ابراز کرد: زندگی مسالمتآمیز با کفار و بیگانگان در مقابل زندگی مسالمتآمیز آنان است، اگر آنان بنا دارند با شما زندگی مسالمتآمیز داشته باشند، شما نیز با آنان زندگی مسالمتآمیز داشته باشید اما اگر از ناحیه آنان، مسئله برخورد، عداوت و برخورد فکری و فرهنگی است، اینجا زندگی مسالمتآمیز معنا ندارد.
زندگی با کافران و خودیها باید متفاوت باشد
امامجمعه مشهد با اشاره به اینکه باید نوع زندگی با بیگانگان و با مسلمانان متفاوت باشد، عنوان کرد : در موردی که آنان در زندگی مسالمتآمیز شما هستند، باید نوع زندگی مسالمتآمیز شما با زندگی مسالمتآمیز شما با برادران و خواهران مسلمانان متفاوت باشد؛ در معاشرت با برادر و خواهر مسلمان، با خودی معاشرت دارد، مطمئن، آرام و خاطرجمع با تو زندگی کند اما با کافر نباید اینگونه زندگی کرد.
ایشان افزود: خداوند میگوید در عین اینکه با شما بنای زندگی مسالمتآمیز دارند اما مطمئن با اینها زندگی نکنید، با آرامش به سر نبرید چون ممکن است خدعه و نیرنگ کنند، بیگانه یک موجود غیرخودی است و انسان با یک موجود بیگانه و غیرخودی نباید مطمئن طرح دوستی بریزد و حتی طرح قوموخویشی و ارتباطات مهربانانه داشته باشد.
عضو خبرگان رهبری ادامه داد: خداوند در آیه 29 سوره فتح « مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاء عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاء بَیْنَهُمْ» میفرماید: «کسانی که پیرو سیره و روش رسولالله هستند، در تعامل با خودی و کافر یک نوع تعامل ندارند»؛ درواقع تفاوت معاشرت با خودی و بیگانه را در یک تمایز عمیق قرار میدهند.
در برخورد با بیگانگان باید مراقب بود
ایشان تصریح کرد: مسلمانان با افراد خودی با مهربانی برخورد دارند اما با کفار «أَشِدَّاء» هستند، به معنای اعمال خشونت و اعمال دشمنی نیست، اینکه بگوییم خدا میخواهد بگوید با افرادی که با پیغمبر عناد دارند باید برخورد تند شود، این نیست، أَشِدَّاء یعنی سختگیر هستند، یعنی مراقبت میکنند، دقت میکنند و در همه رفت آمدها حساب گر هستند؛ اینطور نیست که بین آنان یک علاقه عاطفی باشد، یعنی جریان عاطفی و احساسی بیم یک مسلمان و کافر برقرار نمیشود.
ماجرای قتلعام مسلمانان صرب
آیتالله علمالهدی با تأکید بر اینکه مسلمانان در برخورد با کافر دقت و مراقبت میکند تا مشکلی برای او به وجود نیاید، خاطرنشان کرد: در کرواسی، وقتی صربها آن مسلمان کشی را به راه انداختند، مسلمانان گفتند ما با آنان معاشرت داشتیم و در خوشی زندگی میکردیم که ناگهان روزی دیدیم به خانه ما ریختند و فرزندان ما را از خانه بیرون کشیده و سر بریدند؛ یعنی آن روزی که دشمن در عین اظهار صمیمیت و دوستی، حریانی به وجود آمد که بتواند یک برخورد و تقابل ایجاد کند، این صمیمیت را نادیده میگیرد.
ایشان ادامه داد: در آیه «أَشِدَّاء عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاء بَیْنَهُمْ»، «أَشِدَّاء عَلَى الْکُفَّارِ» مقدم شده است، در جریان همزیستی و معاشرت، آیا ارتباط عاطفی مقدم است یا ارتباط با غیرخودی مقدم است؟ معمولاً در ارتباطات اجتماعی انسان اول روی ارتباط خودی حساب باز میکند و بعد روی ارتباطات غیرخودی پس چرا خداوند اصل «أَشِدَّاء عَلَى الْکُفَّارِ» را مقدم کرده است؟
اگر با دشمن مرزبندی نداشته باشید، اجازه ارتباط صمیمی با خودی پیدا نمیکنید
امامجمعه مشهد مقدس به تبیین دلیل مقدم کردن مشخص کردن برخورد با دشمن پرداخت و عنوان کرد: این تقدم به این خاطر است که مهربانی مسلمانان باهم بدون «أَشِدَّاء عَلَى الْکُفَّارِ» قابل تحقق نیست، بدون اینکه جریان غیرخودی را از خودتان جدا کنید و عنصر غیرخودی را در زندگی راه ندهید، روابط صمیمی با عنصر غیرخودی نداشته باشید، در این صورت است که شما میتوانید با دوست مهربانی کنید و ارتباطات احساسی و ایمانی شما با مؤمنین برقرار باشد.
ایشان یادآور شد: اگر این مرزبندی را با دشمن نداشته باشید، این کافر و بیگانه اجازه نمیدهد شما با برادر دینی خود برخورد و ارتباط صمیمی داشته باشید.
آیتالله علمالهدی در پایان بیان کرد: نظریهای است که عدهای لیبرالهای دینی ارائه میدهند که نباید برخورد با کفار و تعامل با کفار بر یک اساس تساهل و تسامح باید صورت بگیرد، این را هفته آینده با استشهاد آیه قرآن و سیره پیامبر عرایضی تقدیم خواهد شد.
خطبه دوم: خطر تحریف شخصیت امام از سوی نزدیکان
تا جهان خواری از بین نرود به جهان سازی اسلامی نمیرسیم/برخی نزدیکان امام از تداوم راه ایشان خسته شدهاند/بزرگترین خطر تحریف، تحریف امام از سوی نزدیکان است
تحریف خطرناک این است، آقایی که یک روز در خدمت امام بوده و یک روز به امام نزدیک بوده، امروز بیاید مصالح سیاسی خود را به اسم امام قالب کند، اینها از انقلاب خسته شدهاند.
خطبه دوم نماز جمعه، حرم امام رضا (علیهالسلام)
آیتالله علمالهدی ظهر امروز در خطبه دوم نماز جمعه 15 خرداد به تقارن سه مناسبت در سال جاری اشاره کرد و گفت: ابتداً از عموم برادران و خواهرانی که در روز چهارشنبه در مراسم افتخارآمیز راهپیمایی از میدان شهدا تا حرم مطهر بهعنوان ارزشمندترین شعائر عرض عشق و ارادت به ساحت مقدس امام زمان (علیهالسلام) شرکت کردند، کمال تشکر و امتنان دارم.
در حقیقت یک حرکت ارزشمدار، یک نماد عملی انتظار فرج امام زمان، این مراسم و مناسبتی است که خوشبختانه در این شهر مقدس در عتبه مقدسه امام هشتم (علیهالسلام) هرساله، صبح نیمه شعبان اجرا میشود، اینکه برادران و خواهران دور هم جمع میشوند و اشکریزان در فراغ و هجران صاحبشان راه میافتند تا چهره بر تربت علی بن موسیالرضا بسایند و با چشمان اشکبار میلاد مسعود میوه دلش، امام زمان را به این حضرت تبریک بگویند، حرکت بسیار با معنویت و پرفضیلتی است.
سه مناسبت امسال به هم مقارن شد، نیمه شعبان، سالگرد رحلت جانگذاز امام بزرگوار و سالروز حماسه قهرمان آفرین 15 خرداد که امروز است.
اعلامخطر تحریف شخصیت امام از سوی رهبری
نکتهای را مقام معظم رهبری در طلیعه فرمایشاتشان دیروز در حرم مطهر امام بیان فرمودند و آن نکته، اعلام یک خطر و یک تذکر بود که مردم مراقب باشند که شخصیت امام تحریف نشود؛ این اعلامخطری که مقام معظم رهبری کردند، مسئله خطر تحریف اتفاق برای هر سه مناسبت وجود دارد، هم خطر تحریف برای نیمه شعبان است، هم خطر تحریف برای امام هست و هم خطر تحریف برای 15 خرداد.
خطر نیمه شعبان این است که نیمه شعبان، یک جشن تولد سنتی باشد، خیلیها روی این مسئله کار میکنند، اینیک خطر و یک نوع تحریف نیمه شعبان است، امام زمان ما، امام زندهاند، امام حی و حاضر هستند، از دیدگان ما غایب هستند؛ وجود مقدس امام زمان و نیمه شعبان یک نقطه توجه سراسری همه بشریت به یک رهبر زنده است و ما بایستی هرسال احیاگر این توجه باشیم.
تبدیل امام به یک اسطوره آزادیخواه، تحریف شخصیت ایشان است
مسئله امام هم در اصولش امام منعکس است؛ تحریف امام به این است که امام یک اسطوره آزادیخواه تاریخی شود، تحریف امام به این است که افراد هر جور دلشان میخواهد امام را تصویر کنند یا امام را تبیین کنند؛ نکتهای که مقام معظم رهبری به آن اشاره کردند از دو جهت صورت میگیرد، یک خطر تحریف امام بهوسیله افرادی است که امام را ندیدهاند، از امام یک تصویری دارند و از امام یک تصویر اسطوره تاریخی داشته باشند، اینیک نوع تحریف است.
برخی نزدیکان امام از تداوم راه ایشان خسته شدهاند
تحریف دوم که عمده نظر مقام معظم رهبری برحسب توضیحاتی که در فرمایشاتشان دادند، همین بود، این است که یک عده آدمهایی که قبلاً با امام رابطه داشتند و به امام نزدیک بودند، حالا از انقلاب خسته شدهاند، از تداوم راه امام اینها خسته شدهاند و حاضر نیستند راه امام را ادامه بدهند، حاضر نیستند انقلاب را ادامه بدهند، اینها بیایند هرچه به نظر خودشان میرسد و هرچه مطابق مصلحت عقبنشینی خودشان از اصول امام هست، این را بهعنوان امام قالب کنند در ذهن مردم، این خطر بزرگ است.
بزرگترین خطر تحریف، تحریف امام از سوی نزدیکان است
تحریف خطرناک این است که آقایی که یک روز در خدمت امام بوده و یک روز به امام نزدیک بوده، الآن بیاید مصالح سیاسی خود را بخواهد به اسم امام قالب کند، اینها که خسته شدهاند از انقلاب، ازیکطرف حاضر نیستند بروند کنار، دستبردارند، خسته شدهاند نمیتوانند ادامه دهند، خب فاصله بگیرند.
از اینطرف حاضر به فاصله نیستند به خاطر اینکه قدرت یابند و از اینطرف هم یک سیاسی آرام بیدردسر غیرانقلابی و غیر امامی میخواهند و بعد بیایند هرچه مطابق مصالح و مطامعشان بود به اسم امام قالب کنند، خطر تحریفی که مقام معظم رهبری تذکر دادند،عمده ازاینجهت دوم است.
خطر تحریف 15 خرداد هم این است که در 50 سال قبل، یک عده مردم از روحانیت، از مرجعیت و از امام حمایت کردند و به شهادت رسیدند، این را بهعنوان یک حادثه و رویداد تاریخ، این را سالگرد برای کشتهها بگیریم؛ این هم میشود تحریف 15 خرداد.
رسالت امام زمان، رسالت جهانیسازی اسلام است
این سه مسئله به هم مرتبط است، اولاً مسئله نیمه شعبان و فکره ی امام زمان، یک مسئله جهانیسازی اسلام در قران است، خداوند متعال در سوره سبأ آیه 28، پیغمبر را جهان ساز معرفی میکند «وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا کَافَّهً لِّلنَّاسِ بَشِیرًا وَنَذِیراً»، ما تو را برای همه مردم فرستادیم، اسلام دین جهان سازی است و نقطه تحقق جهان سازی اسلام و تحقق این آیه شریفه، رسالتی برای کافه بشریت، این در فکرت امام زمان و در دکترین مهدویت، در مسئله وجود اقدس و ظهور مقدس بقیهالله خواهد بود.
باوجود جهان خواری، به جهان سازی اسلامی نمیرسیم
در دنیا، جهان سازی، رقیبش شده جهان خواری، در مقابل جهان سازی، جهان خواری است؛ یعنی جریان استکبار آمریکایی در دنیا حساب میکند توسعه ارتباطات بایستی ابزار جهان خواری او بشود، توسعه ارتباطات کره زمین را بهصورت یک دهکده درمیآورد و این دهکده هم کدخدا میخواهد، میگوید کدخدای این دهکده هم باید من باشم، این جهان خواری است.
ایده اسلامی و آرمان دینی ما، جهان سازی است و نقطه مقابل جهان خواری استکبار است، تا ما جهان خواری استکبار را براندازی نکنیم، به جهان سازی اسلامی نمیرسیم. «تکبری»
امام بزرگوار ما یک رهبر قهرمان آفرین یک تاب در این زمان ظهور کرد، برای اینکه راه حرکت بهطرف براندازی جهان خواری را به بشر بیاموزد و مسلمانها را در این راه، راه بیندازد، جهان خواری را براندازی کند تا امام زمان برای جهان سازی بیایند؛ امام یک رهبر یکتابی بود که این کار را انجام داد، اصل اصیل فرمایش مقام معظم رهبری بهعنوان نماد امامت امام این نکته است.
تعبیر امام به «شیطان بزرگ» یک تعبیر راهبردی است
نکته آرمانی و هدفی امام که امام عمدتاً در این اصل متجسم است، این است که یک حرکت شروع شود، مسئله سقوط نظام ستمشاهی در این مملکت، مسئله تأسیس جمهوری اسلامی در این کشور، مسائل مختلف عزت و عظمت توسعه معارف دین، همه فرایندهای مختلف حرکت امام بود، اصل حرکت امام بهسوی یک مقصد بود و آن براندازی جهان خواری بود لذا امام از همان روز اول قیام خودش، لبه تیز شمشیر قیام و نهضتش را متوجه آمریکا کرد.
نکتهای که در سخنان مقام معظم رهبری بود، این بود که فرمودند این تعبیری که امام از آمریکا بهعنوان شیطان بزرگ کردند، این بهاصطلاح یک تعبیر اصیل راهبردی است؛ شیطان چه موجودی است؟ شیطان موجودی است که تسلیم و عبودیت بشر را نسبت به خودش، رقیب عبودیت بشر برای خدا قرار داده، بشر آمده انسان را بنده خودش کند که بنده خدا نباشد لذا خدا عهد و پیمان گرفته بنده او باشیم و بنده شیطان
آمریکا به دنبال براندازی اسلام برای ماندگاری جهان خواری خود است
شیطان آمد خود را رقیب خدا در عبودیت و پرستش بشر قرار داد، آمریکا خودش را رقیب جهان سازی اسلام قرار داده است، آمریکا میداند اندیشه و آرمان جهان سازی اسلام، عرصه را جهان خواری او تنگ خواهد کرد و به دست بشر او را براندازی میکند و لذا او درصدد براندازی اسلام است که آرمان جهان سازی اسلام، جهان خواری او را از بین نبرد.
از اینطرف، امام قیام کرد، مسلمانان تنها خاطرجمع نروند دو رکعت نماز واجب و مستحبی خود را بخوانند و عبادت شخصی انجام دهند، باید بدانند اگر آمریکا را براندازی نکنند و اگر جهان خواری را براندازی نکنند، او اسلام و جهان سازی اسلام را براندازی میکند لذا باید این جهان خواری را براندازی کنند تا زمینه برای جهان سازی آماده شود تا امام زمان تشریف بیاورند لذا میگوییم امام زمینهساز ظهور امام زمان است.
این را باید در همه اصول سیاست کشورمان و بهعنوان یک آرمان راهبرد حرکتی خودمان در همه زندگی قرار دهیم، این مسئله، مسئلهای نیست که تنها یک نظام جلو بیفتد با امکانات و دستگاه رسمی، این مسئلهای است که همه مردم باید جلو بیفتند و این جهان خوار را براندازی کنند.
دشمن فتنه میکند، ماییم که ایستادگی میکنیم
براندازی جهان خواری که آسان نیست، شکم شما را هدف میگیرد، اقتصاد شمارا هدف میگیرد، شمارا تحریم میکند، فتنه میکند، توطئه میکند و آنجایی که نتواند شمارا بکشد و با حمله نظامی براندازی کند، آخرش ممکن است به آنجا متوسل شود و در مقابل همه موارد و مسائل، این ماییم که باید ایستادگی و مقاومت کنیم و او را براندازی کنیم.
الگوی ما در این حرکت 15 خرداد است، تا کجا بایستیم؟ تا کجا در براندازی جهان خواری برای تثبیت جهان سازی امام زمان باید مقاومت کنیم؟ تا بهجایی که شهدای 15 خرداد ایستادند و مقاومت کردند؛ یک عزیزی میگفت جلوی چهارراه بازار قم، روز 15 خرداد گلوله به دست راست یک جوان خورد، طوری که بخش عمده گوشت و پوست او را برد و استخوان بازوی او پیدا بود، دیگر نتوانست دست راستش را بلند کند و بگوید مرگ بر شاه.
دست چپش را بلند کرد و گفت مرگ بر شاه، دست چپش را هم تیز زدند و دیگر نمیتوانست دستش را مشت گره کند، فقط فریاد میزد درود بر خمینی مرگ بر شاه، این همینطور گفت تا بهجایی که حتی صدا نداشت که داد بزند، فقط دهانش را باز و بسته میکرد و روی زمین افتاد.
15 خرداد، الگوی ایستادگی ملت ایران است
برادران، خواهران، این الگوی ایستادگی در برابر جهان خواری برای تثبیت جهان سازی امام زمان است، 15 خرداد این الگوست، حادثه تاریخی نیست، یک تابلوست، باید به این تابلو نگاه کنیم و راه بیفتیم، بااینکه دو روز یک تحریم اقتصادی دشمن مشکل برای ما بیافریند، ما باید یکمرتبه از اصولمان دستبرداریم و دست بدهیم بگوییم از همهچیز گذشتیم؟ آیا این درست است؟
برای اقتصادمان نباید از همهچیز صرفنظر کنیم
بگوییم همهچیز صرفنظر کردیم، تمام شد به خاطر اینکه دو روز اقتصاد و شکممان پایین افتاده، الگو 15 خرداد است، باید آماده همهچیز و همه گونه مبارزه باشیم، مسؤولین نظام مقدس ما در همه ابعاد سیاستگذاری خود باید این نکته را بدانند و متوجه هستند که بحث ما در اداره یک کشور، مدیریت اقتصاد، فرهنگ و امنیت یک مملکت درودیوار بسته نیست، بحث ما این است یک کشور و یک نظام بهصورت یک اهرم استخدامشده برای یک انقلاب، نقطه حرکتی این انقلاب هم براندازی جهان خواری آمریکاست. «تکبیر»
و این هم اصل سیاست خارجی ما هست، هم اصل سیاست داخلی ما و ان شاالله با وفاداری شما مردم، پای مردی شما مردم در پای پرچم این انقلاب و اصول هفتگانه این امام که دیروز مقام معظم رهبری توضیح دادند، این مسیر ادامه پیدا میکند و خوشبختانه امروز ما با آن روزی که بدن امام را در زین خاک دفن کردیم، این اصل امام متبلورتر، قویتر و توسعهیافتهتر است و ان شالله نسلهای بعدی ما نیز این مسیر را ادامه خواهند داد.