آیت الله مصباح یزدی در همایش 26 سال زعامت امام خامنه ای در مشهد: رهبر انقلاب بدون شک، حقیقی ترین و خالص ترین شاگرد امام خمینی است/ فرمایشات امام هیچ گاه از برداشت های مغرضانه در امان نبوده است

آیت الله مصباح یزدی در همایش 26 سال زعامت امام خامنه ای در مشهد: رهبر انقلاب بدون شک، حقیقی ترین و خالص ترین شاگرد امام خمینی است/ فرمایشات امام هیچ گاه از برداشت های مغرضانه در امان نبوده است

آیت الله محمدتقی مصباح یزدی، رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) در همایش «26 سال زعامت امام خامنه ای» که شب گذشته در مهدیه مشهد برگزار شد، به تبیین ابعاد اهمیت وجود جانشین صالح برای امتداد یک نهضت فرهنگی پرداخت و خاطرنشان کرد: در دوران رسالت پیامبراکرم(ص)، اصلی ترین نگرانی مسلمانان و حتی خود پیامبر(ص)، مسأله جانشینی آن حضرت بود. به گونه ای که بعد از رحلت ایشان، اولین موضوعی که درباره آن تصمیم گیری شد، تعیین یک جانشین بود.

وی گفت: به نظر، هر  تحولی که زیر ساخت های اجتماعی و فرهنگی یک جامعه را عوض کرده و خط فکری جدید به مردم بدهد، یک علت ایجاد کننده یا مبعثه و یک علت امتداد دهنده یا مبقیه نیاز دارد؛ وجود جانشین صالحی که گفتمان انقلاب اصلی را حفظ کند و راه آن را ادامه بدهد، شرط بقای یک نهضت علمی و فکری است و این، خود به شرطی محقق می شود که رهبران ادامه دهنده راه، همان خط فکر بنیانگذار انقلاب را داشته باشند.

آیت الله مصباح یزدی با طرح این سؤال که «اساسا در چه صورت، یک نهضت می تواند امتداد داشته باشد»، اظهار کرد: اگر حکومت پادشاهی باشد، به شرط بقای میراث، سلطنت امتداد می یابد؛ برای مثال، پادشاهی سلاطین که سلسله وار از پدر به پسر منتقل می شود، به شرطی ادامه پیدا می کند که پسر، تاج و تخت پدر را به دست بگیرد اما در نهضت های ایدئولوژیک، به شرط بقای خط فکر و ایدئولوژی مادر، نهضت امتداد می یابد.

رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: برای نمونه، مکتب مارکسیسم که در شوروی قدرت گرفت، تا زمانی قدرت داشت که مارکسیست ها به عنوان طرفداران و پیروان آن ایدئولوژی، وفادار و مقید به خط فکری اصلی خود بودند اما به مرور مارکسیسم فراموش شد و این فراموشی به دلیل تغییر یک سلسله سلطنتی نبود، بلکه به این دلیل بود که مردم دیگر رغبتی برای پیروی از دستورات آن از خود نشان ندادند و بزرگان و سیاستمداران و فرهیختگان جامعه هم آن طرز فکر را دنبال نکردند.

وی یادآور شد: به طور کلی اگر جریان و انقلابی ریشه های فرهنگی داشته باشد، تا هنگام بقای آن فرهنگ و تفکر، می توان آن جریان و انقلاب را حفظ شده و زنده دانست.

درک هدف امام از انقلاب، شناخت مسیر رسیدن به هدف و شناسایی دقیق آسیب ها؛ سه اصل لازم برای حفظ انقلاب

آیت الله مصباح یزدی تصریح کرد: قبل از وقوع انقلاب اسلامی، ایران یک کشور محروم و عقب افتاده بود که فقط به عنوان ژاندارم و پاسبان قدرت یک کشور دیگر در منطقه مطرح می شد اما امروز می بینیم که در عرصه معادلات منطقه ای و جهانی، هیچ بحرانی بدون هماهنگی با جمهوری اسلامی ایران قابل حل نیست؛ طبیعتا همه مردم دوست دارند این وضعیت مملکت شان حفظ شود اما سوال مهم اینجا است که چطور می توان از انقلاب و دستاوردهای آن پاسداری کرد؟.

وی، درک هدف امام از انقلاب، شناخت مسیر رسیدن به هدف و شناسایی دقیق آسیب ها را سه اصل مهم و لازم برای حفظ انقلاب دانست و در بیان اهمیت این سه اصل گفت: ابتدا باید اهداف را شناخت چرا که بدون شناخت صحیح و دقیق اهداف، مسلما گمراه خواهیم شد. سپس مانند کوهنوردی که برای رسیدن به قله ابتدا مسیرها را بررسی و بهترین مسیر را انتخاب می کند، باید مسیر رسیدن به این هدف ها را شناسایی کرد و سوم باید آسیب ها و توطئه های دشمن را کاملا درک و اقدامات و دسیسه های او را دائما رصد کرد چراکه گاهی اوقات ما قصد انحراف و گمراهی نداریم اما تله ها و حیله های دشمن ما را گمراه می کند.

هدف انقلاب و حکومت اسلامی تحقق دین خدا در جامعه است

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری در ادامه سخنان خود به فرمایشات روز گذشته رهبر معظم انقلاب در مراسم ارتحال امام خمینی(ره) اشاره و اظهار کرد: همانطور که رهبری تحقق اسلام در جامعه و در همه جوانب اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و بین المللی را هدف امام (ره) دانستند، در نهایت هدف از همه امور، رضایت خدا و تحقق دین خدا در جامعه است.

آیت الله مصباح یزدی افزود: اوایل انقلاب، عده ای می گفتند دین الهی فقط با این که محبت خدا و اهل بیت(ع) را در دل داشته باشیم، محقق می شود و امور دنیوی و رفاه و آسایش در دنیا خارج از حیطه تحقق دین است. حتی ممکن است هنگام پرداختن به امور اقتصادی لازم باشد به کشورهای پیشرفته اقتصادی با اقتصادهای ربوی و غیردینی مراجعه کنیم؛ در این صورت، یادگرفتن اصول اقتصادی از آن ها به خاطر کمک به نظام اقتصادی داخلی ایرادی ندارد.

وی، دو دسته قانون را در تفکر آن گروه حاکم دانست و گفت: آن ها رابطه با خدا و امور دینی را حقایق شخصی و امور دنیایی را حقایق اصلی می شمردند و اعتقاد داشتند که روزه گرفتن و نماز خواندن به دلیل حکم قرآن بودن، واجب الاطاعه است اما این که سود سپرده سرمایه گذاری چقدر باشد یا این که مرد به همسرش اجازه بی حجابی را بدهد یا نه، ربطی به دستورات دینی و خدا ندارد و وابسته به رأی و نظر ما است؛ به صورت کلی، این مردم هستند که باید در «واقعیات» تصمیم بگیرند. آن ها باور داشتند که این آزادی واقعی است.

سکولارهای انقلابی، تحقق لیبرالیسم آمریکایی در ایران را دنبال می کنند

آیت اله مصباح یزدی این عده را پیروان سکولاریسم انقلابی خواند و افزود: تحقق لیبرالیسم آمریکایی در ایران به معنای آن که «هر انسانی در انجام هر کاری که دلش خواست، آزاد است» بر دوش این سکولارهای انقلابی است؛ آن ها همین کسانی هستند که با وجود مدارا و تحمل نجیبانه و وفادارانه ملت در شرایط تحریم و فشار و سختی، همواره به شرایط اقتصادی اعتراض می کنند و خواستار بهبود وضعیت اقتصاد مملکت هستند. از نظر آن ها اقتصاد بهبود یافته، همان اقتصاد سرمایه داری آمریکایی است که در آن پولدارها پولدارتر و فقیران فقیرتر می شوند.

آیت الله مصباح یزدی تأکید کرد: رمز محافظت از انقلاب و دستاوردهای آن، شناسایی اهداف امام(ره) است. البته چنان که بعضی از آیات قرآن کریم از متشابهات است و خداوند متعال می فرماید: «اهل فتنه به این آیات متشابه رجوع می کنند تا منظور خود را برداشت کنند»، فرموده های امام خمینی(ره) نیز هیچ گاه از این برداشت های مغرضانه در امان نبوده و نیست.

حقیقی ترین شاگرد امام خمینی(ره)، شخص رهبر معظم انقلاب است

وی افزود: یک برداشت صحیح و شناسایی دقیق از طریق مطالعه و دقت بر روی سیره عملی ایشان و رجوع به شاگردان و دست پرورده های آن حضرت ممکن می شود البته در صورتی یک شخصیت، شاگرد حقیقی امام(ره) شمرده می شود که گفته هایش با اندیشه های امام تطابق داشته باشد. بدون شک، حقیقی ترین شاگرد و خالص ترین دست پرورده امام خمینی(ره)، شخص رهبر معظم انقلاب هستند و برای استفاده از سیره ناب امام(ره)، منطقی است که به رهبر معظم انقلاب رجوع شود.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید