پاسخ به چند سوال از احکام حج

پاسخ به چند سوال از احکام حج

کسی که فریضه‌ی حج را نیابتاً برای کسی انجام می‌دهد. آیا باید طبق فتاوای مرجع تقلید خود عمل نماید یا طبق فتاوای مرجعی که میت قبلاً تقلید می‌کرده است؟

جواب: باید طبق فتوای مرجع خودش عمل کند. (استفتائات امام خمینی(ره)، ج1، ص445، س28)

در این مقاله از پرسش و پاسخ های مربوط به احکام حج چند نمونه انتخاب کردیم که تقدیم شما عزیزان می کنیم:
سوال: آیا می توان حیوانی که شاخ او شکسته، در عید قربان، ذبح کرد؟

این مسئله دو صورت دارد:

1- اگر مقصود از قربانی، قربانی حج است که در عید قربان در سرزمین منی ذبح می شود، بنا بر دیدگاه بیشتر فقهاء، اگر قربانی در اصل خلقت شاخ داشته باشد، (اگرچه اکنون شاخ ندارد یا شاخش شکسته است)، برای قربانی کفایت می کند.

بله! اگر داخل شاخ، شکسته یا بریده باشد، کفایت نمى ‌کند، ولى شکسته شدن شاخ بیرونى اشکال ندارد. (امام خمینى،مناسک حج،ص 259)

2- اگر قربانی در غیر حج و به نیّت استحباب و تقرّب به خدا بخواهد ذبح شود، شکسته بودن شاخ حیوان، خللی در درستی این قربانی ایجاد نکرده و اشکالی ندارد.

این پرسش از دفاتر مراجع عظام تقلید استفتاء شد و پاسخ ایشان به شرح زیر می باشد:
نظرات آیات عظام خامنه ای، سیستانی، مکارم شیرازی مد ظلهم:

اشکال ندارد.

آیه الله صافی گلپایگانی دام ظله:

بلی می تواند انشاءالله تعالی مقبول درگاه خداوند متعال باشد.
سوال: اینجانب تبعه‌ی افغانستان بوده و از آنجا فرار کرده‌ام، اکنون در ایران به سر می‌برم و مدت چهار سال است که از جهت مالی استطاعت دارم، اما برایم میسر نیست که گذرنامه تهیه کرده و به حج بروم، لطفاً بفرمائید که با نبود راه برای رفتن به حج، وظیفه‌ی شرعی‌ام چیست؟

جواب: با فرض نبودن راه برای رفتن به مکه، حج بر شما واجب نیست. (استفتائات امام خمینی(ره)، ج1، ص440، س21)
سوال: کسی که فریضه‌ی حج را نیابتاً برای کسی انجام می‌دهد. آیا باید طبق فتاوای مرجع تقلید خود عمل نماید یا طبق فتاوای مرجعی که میت قبلاً تقلید می‌کرده است؟

باید طبق فتوای مرجع خودش عمل کند. (استفتائات امام خمینی(ره)، ج1، ص445، س28)
سوال: شخص مریضی که قبلاً مستطیع شده و حج نرفته و فعلاً قادر به حرکت نیست، آیا به نیابت از وی می‌توان حج نمود؟

اگر مریض است و امید خوب شدن تا آخر عمر به طوری که خودش به حج برود ندارد، باید نائب بگیرد و کفایت از حج او می‌کند. (استفتائات امام خمینی(ره)، ج1، ص445، س30)
سوال: زنی مستطیع شده و به مکه نرفت تا مُرد. وارث او تصمیم دارد کسی را به عنوان نائب از طرف این زن به مکه بفرستد، آیا واجب است از همان بلد که منزل او بوده است، نائب بگیرد یا از یکی از میقات‌ها هم کفایت می‌کند؟

حج از میقات کفایت می‌کند. (استفتائات امام خمینی(ره)، ج1، ص446، س31)
سوال: شخصی وصیت نموده به انجام حج بلدی نیابتاً، اما بر اثر تسامح وصی، به تأخیر انداخته شده تا این که فعلاً پول به مقدار امکان ادای وصیت میت از بلد او نیست، آیا در این صورت، وصی می‌تواند از بلاد قریب نیابتاً انجام دهد یا از میقات نیز کفایت می‌کند؟

از هر جا پول کفایت می‌کند، نائب بگیرد. (استفتائات امام خمینی(ره)، ج1، ص446، س33)

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید