ایت الله علم الهدی در خطبه های نماز جمعه حرم رضوی : مردم ما جز به توافق خوب رضایت نمی‌دهند / رفاه به قیمت پناه بردن به دشمن، بدترین مرض یک ملت است

ایت الله علم الهدی در خطبه های نماز جمعه حرم رضوی :  مردم ما جز به توافق خوب رضایت نمی‌دهند /  رفاه به قیمت پناه بردن به دشمن، بدترین مرض یک ملت است

روزه‌داری، نقطه اتصال انسان به خداست

زمانی که ما در مقابل نعمت‌های خدا معصیت می‌کنیم، خدا با خود حساب می‌کند که ما روزی خدابین شویم، 17 ساعت گرسنگی و تشنگی در هوای گرم یعنی خدا را می‌بینیم و خود را نمی‌بینیم، چنین روزی که می‌رسد یعنی ما به خدا متصل شدیم.

خطبه اول نماز جمعه، حرم امام رضا (علیه‌السلام)

آیت‌الله علم‌الهدی ظهر امروز، 12 تیرماه در خطبه اول نماز جمعه این هفته مشهد مقدس، بابیان این‌که ماه رمضان، ماه عشق به خدا، ماه لذت از بندگی خدا و ماه خدابینی است، گفت: در سومین جمعه از ماه مبارک رمضان، کلام ما درباره این است که ماه رمضان، ماه خدابینی است.

ایشان ادامه داد: علت بت‌پرست شدن مردم، ایمان و دین ضعیفشان بود، هرچه می‌گشتند، ویژگی‌های ظاهری را می‌دیدند؛ خداوند در آیه 74 و 75 سوره انعام مشخص می‌کند چرا قوم ابراهیم و پدر او بت‌پرست شدند و چرا ابراهیم موحد شد؛ خداوند در آیه 74 می‌فرماید: « وَ إِذْ قالَ إِبْراهیمُ لِأَبیهِ آزَرَ أَ تَتَّخِذُ أَصْناماً آلِهَهً إِنِّی أَراکَ وَ قَوْمَکَ فی‏ ضَلالٍ مُبینٍ»، «ابراهیم به پدرش گفت چطور شما بت را خدا گرفتید و باعث شد شما به بت گرایش پیدا کردید و بت‌پرست شدید؟ «آیه 75 می‌فرماید: « وَ کَذلِکَ نُری إِبْراهیمَ مَلَکُوتَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ لِیَکُونَ مِنَ الْمُوقِنینَ»، «آنی که به ابراهیم نشان داده شد، اگر به آذر نشان داده می‌شد، شاید آذر هم بت‌پرست نمی‌شد و او ملکوت آسمان‌ها و زمین را به ابراهیم نشان دادیم».

برای اتصال به خدا باید به دنبال او بود

امام‌جمعه مشهد مقدس بابیان این‌که این نیست که چرا خدا به آذر ملکوت را نشان نداد، خاطرنشان کرد: آذر دنبال خدا یابی نرفت که خدا به آذر نشان دهد، ابراهیم دنبال خدا می‌گشت که به ابراهیم ملکوت آسمان‌ها و زمین را نشان دادیم. نبود که این ملکوت به آذر دنبال خدا نیامده بود، ملکوت آسمان‌ها و زمین کجاست؟ آن نقطه نهایی آن موجود که ازنظر وجود و هستی او را به خدا متصل نشان می‌دهد.

ایشان ادامه داد: برادران، خواهران، ما در خودمان نیز باید به اینجا برسیم، ماه رمضان ماه خدابینی است، باید خودم را ببینم، آیا خودم این پوست و گوشت و استخوان هستم؟ آیا میولات انسانی خود هستم، آیا خورد و خوراک و خواسته‌های نفسانی من است؟ در ماه رمضان گفتند از همه این‌ها بگذر و آن ملکوت خود را ببین.

روزه‌داری، نقطه اتصال انسان به خداست

عضو خبرگان رهبری تصریح کردند: بااینکه گرسنه‌ام و غذا نمی‌خورم و تشنه‌ام و آب نمی‌آشامم، یعنی من خود را در خوردن و آشامیدن نمی‌بینم؛ آن خودی که من دارم که باید در این خود خوردن نباشد، آشامیدن و لذت بردن نباشد، آن خود، نقطه اتصال وجود و هستی من به خداست؛ اثر روزه این است که دین من را عوض می‌کند، می‌گوید من خودم را که بخواهم ببینم، در خصوصیات بدنی نمی‌بینم و خود را در ارتباط باخدا می‌بینم و نتیجه این‌که من خود را در ارتباط باخدا می‌بینم، این است که در نیمه‌شب، در سحر ماه رمضان که می‌خواهی مناجات کنی، می‌گویی: «خدایا تو را شکر می‌کنم مرا به خودت وابسته کردی که من همه‌چیز باشم، من الهی باشم و به موجودات دیگر وابسته نکردی که مورد اهانت قرار بگیرم»، نتیجه این خودبینی در ماه رمضان است.

ایشان با تأکید بر این‌که اگر انسان خود را ببیند، در برابر نعمت‌های خداوند معصیت انجام می‌دهد، اظهار کرد: وقتی آدم خودش را نمی‌بیند، از طرف خدا به آدم نعمت می‌رسد، در مقابل معصیت می‌کند؛ امام سجاد در دعای ابوحمزه ثمالی به درگاه خدا عرضه می‌دارد: « خدایا تو با نعمت‌هایت به ما اظهار محبت می‌کنی ولی ما با گناهان خود با تو دشمنی می‌کنیم، چون این نعمت‌ها را از تو نمی‌بینیم».

17 ساعت روزه‌داری نشانه خدابینی است

آیت‌الله علم‌الهدی در پایان یادآور شد: خدا بااینکه از ما می‌بیند که در مقابل نعمت او دشمنی می‌کنیم، با خود حساب می‌کند که ما یک روزی خدابین خواهیم شد، 17 ساعت گرسنگی و تشنگی در هوای گرم، خدا را می‌بینم و خود را نمی‌بینیم، چنین روزی که می‌رسد، «خدایا هرروز این مأمورین تو پرونده مرا می‌آورند پیش تو، این‌همه نافرمانی به‌جا آوردم، نعمت‌های تو را نادیده گرفتم، اما تو خدا نعمتت را از من قطع نمی‌کنی، به خاطر این‌که می‌دانی یک روزی من خدابین خواهم شد و در خودم تو را می‌بینم، آن روزی که خودبینی من به خدابینی مبدل می‌شود، برای چنین روزی است که هرچه از پرونده من گناه به تو گزارش بدهند، تو نعمتت را از من قطع نمی‌کنی».

خطبه دوم نماز جمعه، حرم امام رضا (علیه‌السلام)

آیت‌الله علم‌الهدی ظهر امروز 12 تیرماه در خطبه دوم نماز جمعه این هفته مشهد مقدس با اشاره به انحراف به وجود آمده در مردم در زمان امامت امام حسن (علیه‌السلام)، به بیان این دو انحراف فکری در مردم پرداخت و گفت:  آنچه در برابر بینش همه شیعیان نسبت به شخصیت امام مجتبی (علیه‌السلام) مجسم است، آن مظلومیت فوق‌العاده فجیع امام حسن (علیه‌السلام) است و چرا این مظلومیت؟

دو نگاه انحرافی به دین در یک ملت

دو چیز باعث این مظلومیت شد، یعنی دو نگاه مردم؛ نگاه اول این‌که مردم را ازنظر مسائل امنیتی، دستگاه‌های وابسته با بنی‌امیه در فشار قرار دادند، مردم از ناامنی خسته شدند و دنبال یک زندگی آرام راحت گشتند، این دید رفاه‌طلبی در زندگی که حالا اگر به خود دشمن پناهنده بشوند و به دشمن رو آورند، زندگی‌شان درست خواهد شد، این دید اول مردم بود.

دید دوم، دشمنی دشمن را نادیده گرفتند، چنگ و دندان دشمن را ندیدند، آن خباثت و نکبت بچه هند جگرخوار و خانواده ابوسفیان و بنی‌امیه در نظرشان کم‌آمد و یا به آن توجه نکردند؛ این دو اشکال در دید مردم، امام حسن را منزوی کرد.

رفاه به قیمت پناه بردن به دشمن، بدترین مرض یک ملت است

یعنی اگر بنا شد روزی این انحراف دین در یک ملتی به وجود بیاید، دو، رفاه در زندگی، امن‌وامان و در پناه بردن به دشمن ببینند، این دو انحراف دید اگر در مردم به وجود آمد، ولو رهبر امام معصوم باشد، بازهم تنها می‌ماند و کنار زده می‌شود، این بدترین درد و مرض در یک ملت است.

مردم ما که 37 سال در کنار انقلاب ایستاده‌اند، انقلاب ما امروزش از روز اول تناورتر شده، به خاطر این است که این دو انحراف دین در مردمما پیش نیامده. «تکبیر»

برادران و خواهران، باید چنگ و دندان تیز دشمن را دید، امام بزرگوار فرمودند رابطه ما با آمریکا، رابطه گرگ‌ومیش است، اگر میش به چنگال گرگ بیاید، این دندان تیز گرگ با میش چه می‌کند؟ روی آمریکا باید همین حساب را کرد.

آمریکا پیغام داد «ما با همه درندگی برخورد می‌کنیم»

امروز روز 12 تیر است، مثل همین امروز، آنان هواپیمای ایرباس مسافربری ما را یک ربع بعد از حرکتش از فرودگاه بندرعباس به‌طرف دبی، روی خلیج‌فارس این‌ها به موشک بستند، در این هواپیمای ایرباس مسافربری ما، 66 کودک، 50 زن، 170 مرد، 298 مسافر پودر شدند، 66 کودک خاکستر شدند، این کار آمریکا بود و بعد هم پیغام دادند برای ما که ما این هستیم، از این‌که فکر کنید در دنیا ملاحظه آبرو و حیثیت کنیم، از هیچ‌چیز در دنیا وحشت نداریم، با همه درندگی برخورد می‌کنیم، این را پیغام دادند.

ببینید برادران، آمریکا یک همچنین موجودی است، امروز روز 12 تیر است، مقام معظم رهبری فرمودند هفته حقوق بشر آمریکایی، روز آخر هفته حقوق بشر آمریکایی امروز است و روز آخر، پودر کردن 66 کودک بی‌گناه در میان یک هواپیمای مسافربری روی فضای خلیج‌فارس، این کار دشمن است، دشمن یک همچنین موجودی است.

تقدیر از مقاومت و ایستادگی مذاکره‌کنندگان

عزیزان ما، نمایندگان این ملت سر میز با یک همچنین جانور درنده‌ای نشسته‌اند و حرف می‌زنند و تا به الآن که دوران مذاکره تمام‌شده و به نتیجه نرسیده است، از مقاومت این نمایندگان مذاکره‌کننده بر سر اصول ما تشکر می‌کنیم و تقدیر می‌کنیم، مقاومت آن‌ها باعث شده که مذاکره تمام نشده و این ارزش دارد.

یعنی با این درنده این‌چنینی سر میز نشسته‌اند و حرف می‌زنند و مقاومت می‌کنند و امیدواریم این عزیزان ما مقاومت را تا تحصیل توافق خوب ادامه دهند، توافق خوب چه توافقی است؟

توافق خوب توافقی است که رهبری اعلام کردند

توافق خوب همان‌طور که مقام معظم رهبری اعلام فرمودند این است که فناوری هسته‌ای ما در یک پویایی به‌طرف پیشرفت ادامه داشته باشد؛ دوم این‌که تمام تحریم‌ها یکجا لغو شود، سوم این‌که استقلال سیاسی و استقلال نظامی ما در رهگذر نگاه بد دشمن ما قرار نگیرد، این توافق خوب است و غیرازاین هرچه شود توافق بد است و غیرازاین مردم ما به هیچ جیز رضایت نمی‌دهند

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید