آیت الله مصباح یزدی: برتری طلبی بیماری عمومی جنایت کاران است/ عربستان برای راضی نگه داشتن اربابان خود دست به جنایت می زند

آیت الله مصباح یزدی: برتری طلبی بیماری عمومی جنایت کاران است/ عربستان برای راضی نگه داشتن اربابان خود دست به جنایت می زند

آیت الله محمد تقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) عصر امروز در دیدار اعضای اتحادیه پزشکان جهان اسلام که در سالن اجتماعات این مؤسسه برگزار شد، گفت: این اجتماع بر اساس وجوه مشترک پزشکی و تشیع تشکیل شده که یکی جنبه دنیوی و دیگری جنبه معنوی و روحی دارد.

وی افزود: نتایجی که از این اجتماع نیز به دست می آید بخشی مربوط به حرفه و شغل و بخشی دیگر مربوط به عوامل روحی است؛ در میان حرفه های گوناگون بین بشر پزشکی از جایگاه خاصی برخوردار بوده و از دوران قدیم تا کنون در زندگی اجتماعی انسان ها قرار داشته است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که همه مردم بر اساس فطرت خود برای پزشکان احترام خاصی قائل هستند، اظهار داشت: پزشکان انسان ها را در بهره وری زندگی و عمر یاری می کنند و اگر پزشکان نباشند سلامتی مردم در خطر افتاده و به کوتاهی عمر آنها منجر می شود.

وی ادامه داد: در این اجتماع می توان ارتباطات نزدیک تری برقرار کرد تا خدمات بهتری به مردم ارائه شود، این اجتماع صرفا یک اجتماع شغلی و صنفی نیست بلکه عامل معنوی نیز در تشکیل چنین اجتماعی دخیل بوده که اشتراک در دین، مذهب و روش زندگی است.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که عنصر معنوی باید در این اجتماع مشخص باشد، ابراز داشت: نخستین عنصری که بر اساس عقیده مشترک می توان از آن استفاده کرد توجه به این نکته است که همچنان که بدن نیاز به پزشکی دارد، روح انسان نیز نیاز به رسیدگی دارد.

وی عنوان کرد: انسان افزون بر طب جسمانی به طب معنوی و روحانی نیز نیازمند است، در طول قرن ها پزشکان بسیاری برای شناخت عوامل بیماری و راهکارهای معالجه آن تلاش کردند حال باید گفت آیا برای بیماری روحی و معنوی نیز تلاش کرده اند.

آیت الله مصباح یزدی خاطرنشان کرد: باید از این اجتماعات استفاده کرد و به تفکر درباره طب روحانی و معنوی پرداخت، می توان گفت احتیاج انسان به طب معنوی بیش از طب جسمانی است؛ روح انسان بسیار شریف تر از جسم مادی است.

وی اضافه کرد: بدن انسان با حیوانات مشترک بوده و دارای بیماری هایی می شود اما بخشی که قوام انسانیت به آن است و سبب برتری می شود روح انسان است، از همین رو روح انسان مهم تر از جسم او است؛ استفاده کردن از بدن از سوی انسان نهایتا برای چند دهه است.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که استفاده از طب جسمانی حداکثر 100 سال است، گفت: اگر روح انسان بیمار شود الی الابد باقی می ماند، به اندازه ای که نامتناهی بر صد سال برتری دارد اهمیت روح بیش از بیماری جسم است.

وی افزود: بین متناهی و نا متناهی هیچ نسبتی قرار ندارد، با توجه به این نکات باید به این فکر باشیم که به سوی طبابت روح حرکت کنیم؛ باید درباره سلامت روح اندیشید و اگر مرضی وجود دارد باید در پی معالجه آن بود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که طب جسمانی امراضی را معالجه می کند که معمولا برای خود شخص است، اظهار داشت: بیماری های روحی عمدتا فراگیر است، شخصی که بیماری روحی داشته باشد می تواند میلیون ها انسان را فاسد کرده و آنان را به عذاب ابدی گرفتار کند.

وی ادامه داد: شیعه معتقد است که روح انسان نیز می تواند دچار بیماری هایی شود همانگونه که در قرآن کریم نیز به این مسأله اشاره شده است، وجود این مرض در روح انسان به اعتقادات فاسد، اخلاق فاسد و رفتارهای ناهنجار باز می گردد.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که اگر دقت شود به این نتیجه می رسیم که هر فسادی که در عالم انسانی تا کنون وجود داشته و در آینده خواهد بود ناشی از بیماری های روح است، ابراز داشت: ظلم، ستم و جنایت از سوی کسانی انجام شده که بیماری روحی داشته اند.

وی عنوان کرد: برتری طلبی، خودخواهی، خودپرستی و دنیا پرستی از بیماری های روحی است که سبب فساد می شود، امروز شاهد این هستیم که با یک امضا و فرمان و به دلیل چند روز بیشتر در قدرت بودن و راضی کردن اربابان فرمان حمله صادر شده و هزاران نفر از افراد هم زبان، هم دین و هم قوم در یمن کشته می شوند.

آیت الله مصباح یزدی خاطرنشان کرد: چنین بیماری هایی مربوط به بدن نبوده بلکه در روح انسان وجود دارد، اگر روح انسان تربیت شده باشد چنین فسادهایی پدید نمی آید؛ همه ظلم ها و جنایات به یک عده معدودی باز می گردد که به بیماری روحی مبتلا بوده وآن برتری طلبی است.

وی اضافه کرد: سعادت ابدی از آن کسانی است که برتری طلب نباشند، برتری طلبی بیماری عمومی در میان جنایتکاران عالم است؛ سرطان تنها چند روز عمر انسان را کاهش می دهد اما بیماری های روحی عمر ابدی انسان را تحت الشعاع قرار داده و افزون بر این که انسان را از سعادت ابدی محروم می کند سبب مبتلا شدن دیگر انسان نیز می شود.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که باید برنامه هایی تدوین شود تا نسل آینده کمتر دچار بیماری های روحی شوند، گفت: اگر چنین برنامه هایی باشد فساد کاهش یافته و آرامش و صلح در میان انسان ها افزایش پیدا می کند.

وی افزود: باید برای امراض روحی انسان که می تواند منشأ فساد باشد چاره اندیشی کرد، همانگونه که به مردم برای حفظ بدن از بیماری های جسمی آموزش های عمومی داده می شود باید برای آموزش عمومی حفظ روح از بیماری ها نیز تلاش کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که همه انسان باید چکاپ وحی انجام دهند، اظهار داشت: سلامت روح باید به وسیله قرآن، سنت و سیره اهل بیت(ع) مورد بررسی قرار گیرد، طبیب روحی انسان نیز علمای واقعی هستند که هوای نفس نداشته باشند؛ بنابراین انسان باید خود را به چنین علمایی عرضه کند.

وی ادامه داد: پزشکان شیعه و مسلمان می توانند در ارتباطات پزشکی تأثیر روحی بر مراجعه کنندگان داشته باشند، در رفت و آمدها باید اخلاق و اعتقادات صحیح را به مردم آموزش داد؛ در زمان های قدیم پزشکی که برای معالجه بدن انسان می آمد روح او را نیز تحت درمان قرار می داد که این سنت امروزه نیز باید احیا شود.

نمایند مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که گاهی پزشک برای معالجه بیماری روحی می تواند اثرگذارتر از عالم دینی باشد، ابراز داشت: اگر عالمی بخواهد در این زمینه کاری انجام دهد مردم تصور می کنند که اقتضای شغلی عالم است اما این تصور درباره پزشکان وجود ندارد.

وی عنوان کرد: از چنین اجتماعاتی باید برای کمک کردن مادی و معنوی به نیازمندان نیز استفاده شود، با همکاری هایی که در سایه این اجتماعات پدید می آید باید در برابر دشمنان عقیدتی، سیاسی و اقتصادی مبارزه کرد.

آیت الله مصباح یزدی خاطرنشان کرد: پزشکان مسیحی وجود دارند که در کشورها و مناطق دور افتاده خدماتی انجام می دهند که که مسلمانان چنین کارهایی نمی کنند پزشکان مسیحی از همین طریق بسیاری را به مسیحیت دعوت می کنند،متأسفانه شیعیان در این زمینه از طرفداران دیگر مذاهب عقب تر هستند.

وی اضافه کرد: مسیحیان سعی می کنند در کنار خدماتی که انجام می دهند بر روح مراجعه کنندگان خود نیز تأثیر بگذارند، پس چرا مسلمانان نتوانند سبب تقرب مردم به خداوند متعال شوند، از همین رو باید برای رسیدگی به نیازهای مردم وقت بیشتری گذاشت؛ بنابراین اجتماعات باید هدف گذاری شود.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید