آیت الله خاتمی در حرم رضوی: حجاب جامعه ما ، اسلامی نیست/ بصیرت؛ جدا کننده مسیر بندگی از بردگی

آیت الله خاتمی در حرم رضوی: حجاب جامعه ما ، اسلامی نیست/ بصیرت؛ جدا کننده مسیر بندگی از بردگی

آیت الله سیداحمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران همزمان با شب میلاد نبی مکرم اسلام محمد مصطفی(ص) در حرم مطهر امام رضا(ع) اظهار کرد: فلسفه بعثت انبیاء بالاخص خاتم انبیا(ص) آشتی بشر با خدا آشتی و وابسته شدن به او است، هیچ پیغمبری وعده آزادی، نان و مسکن به پیروانش نداده است گرچه همه انبیاء نان، مسکن، آزادی و سعادت مردم را در نظر داشتند اما حرف اصلی آن ها آشتی بشر با خدای متعال است.

وی تصریح کرد: بشر منهای خدا از خود بیگانه است، انبیاء آمده اند بگویند که همه کائنات در خدمت بشرند تا انسان به قله بندگی خدا برسد زیرا کسی که با خدا است اهل بصیرت است و کسی که با خدا قهر است از بصیرت فاصله دارد.

بصیرت؛ جداکننده راه بندگی از بردگی

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: دعوای دین مداران با دنیامداران بر سر کلمه الله است، دین مداران معتقدند انسان را باید به بندگی خدا دعوت در حالی که دنیامداران می گویند آن ها را به بردگی خود دعوت کرد.

آیت الله خاتمی ابراز کرد: دشمن لبه تیز تهاجمش را به سوی جوانان قرار داده است از این رو توجه کنند که تمام سخن در بصیرت گم نکردن راه است زیرا مسأله امروز ما با دنیای استکبار هم چیزی جز این اختلاف نظر نیست.

وی تصریح کرد: مسأله امروز دنیای اسلامی با دنیای استکبار این است که هواداران اسلام ناب محمدی در پی آنند که بشر را با خدا آشتی دهند و رهروان راه شیطان در پی آنند که بشر با خدا و دین و معنویت قهر کند.

امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: اولین نکته در بصیرت زایی که پیامبر اکرم(ص) روی آن تأکید کردند مسأله دین است؛ راه سعادت، راه معنویت و جلوه برجسته آن که زیارت ائمه اطهار(ع) است.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: دشمن با سایت انحرافی های و قریب به 200 شبکه ماهواره ای بیگانه فضای جامعه را آلوده می کند و فضای اجتماعی آلوده هم سازنده غافلان از خدا است.

جلوه های بصیرت در زندگی

وی با بیان این که خواسته پیغمبر اکرم(ص) آشنابودن امتش با خدا و مدنظرداشتن حدود الهی در عرصه سیاسی و اجتماعی زندگی است، متذکر شد: ما سیاستمدار مسلح دنیا نیستیم که دروغ، دوز و کلک ستون فقراتشان هست بلکه سیاستمدار الهی هستیم که مولا علی(ع) درباره آن چنین فرموده اند معاویه از من سیاستمدارتر نیست معاویه اهل کلک و حقه است اما ما اهل این چیزها نیستیم.

آیت الله خاتمی با تبیین جلوه های بصیرت تأکید کرد: سبک زندگی دینی و روابط خانوادگی دینی با آموزش های دینی حاصل می شود و آمار بالای طلاق در کشور نگران کننده است که علتش منطبق نبودن رفتارها با شعارهای دینی ما است.

وی افزود: عامل مؤثر دیگر در سبک زندگی دینی رفت و آمدهای دوستانه و روابط خانوادگی است، زیرا این رفت و آمدها بر افراد اثرگذار است و درصورت به دور بودن افراد از دین، رفتار فرزندان تغییر می کند.

امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: برای داشتن خانواده دینی نماز، توسل، دعا و معنویت را به خانه آوریم؛ قرائت ادعیه گوناگون عهد، توسل، زیارت عاشورا و سایر آن در منزل به طور عملی فرزندان را تحت تأثیر قرار می دهد.

وی با اشاره به این تجربیات خویش در عرصه تبلیغ بیان کرد: جوانانی که با مسجد، دین و روحانیت محشور بودند نغلزیدند و پس از انقلاب سمت گروهک ها نرفتند اما جوانانی که ارتباط  ضعیف با دین داشتند صید گروهک های انحرافی و منافقان شدند.

عضو مجلس خبرگان رهبری متذکر شد: برخی پخش تلویزیونی سخنرنی های تبلیغی را به حضور در این مجالس ترجیح می دهند در حالی که سخنرانی و منابری که از سیما پخش می شود نمی تواند جایگزین مجلس سخنرانی و بیان معارف دینی باشد زیرا تأثیری که نفس مجلس دینی، مواجهه و تبلیغ چهره به چهره دارد، تصویر و صوت آن ندارد.

حجاب جامعه ما، اسلامی نیست

آیت الله خاتمی امر به معروف و نهی از منکر در محیط خانه را از دیگر عوامل سبک زندگی دنی برشمرد و گفت: امر به معروف و نهی از منکر مشت، سیلی و لگد نیست بلکه تذکر و توصیه های مهربانانه، پدرانه و مادرانه است.

وی بر ضرورت امر به معروف و نهی از منکر در مسأله حجاب تأکید کرد و گفت: جامعه ما در عرصه حجاب، اسلامی نیست؛ پوشیدن شال، روسری و مقنعه در عین اینکه موهای سر پیدا است، لباس های آستین کوتاه و تنگ، نمایان بودن ساق دست و پاها حجاب نیست بلکه بی حجابی است.

امام جمعه موقت تهران ابراز کرد: مادران اهل مسجد و حجاب دخترانی که این نکات را رعایت نکنند، با مهر و محبت به حجاب دعوت کنند و متذکر شوند که شخصیت زن به حجاب است.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: امر به معروف و نهی از منکر ولایتی از سوی خدا بر هر انسان است و تفاوتی ندارد فرد کوچک یا بزرگ، فرزند یا والدین هر کدام که شاهد بیراهه رفتن دیگری باشند باید او را امر به معروف و نهی از منکر کنند.

آیت الله خاتمی افزود: اگر امر به معروف و نهی از منکر به شیوه اسلامی در خانه ای عملی شد، نشانه ورود دین به آن زندگی است.

وی ادامه داد: حضور کالاهای فرهنگی در منزل که روزی به کتاب منحصر می شد اما امروز ابزارهای دیجیتالی هم به نوعی کالای فرهنگی به شمار می روند، یکی دیگر از روش های دینی ساختن زندگی است.

امام جمعه موقت تهران ابراز کرد: مأنوس شدن خانواده با کالاهای فرهنگی ارزشمندی چون کتاب، لوح های صوتی و تصویری با مضمون اخلاق و روابط اجتماعی در معنویت بخشی محیط خانه نقش بسزایی دارند و خانواده را تحت الشعاع قرار می دهد.

وی گفت: حضور کالاهای فرهنگی در تهیه جهیزیه های دختران که متأسفانه درگیر چشم و هم چشمی شده است، می تواند راهی برای ورود فرهنگ دینی به زندگی باشد؛ به طور مثال در جهیزیه ها یک دوره تفسیر نمونه 28 جلدی گنجانده شود.

آیت الله خاتمی اظهار کرد: کتاب کالایی ارزشمند است اما متأسفانه آمار کتابخوانی در کشور رضایت بخش نیست از این رو کتابخوانی به عنوان یک معروف در جامعه باید ترویج شود.

وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: بصیرت دارای دو بعد انتخاب راه دین و شیطان شناسی و شناخت راه شیطان از نگاه نبی مکرم اسلام(ص) است که همزمان با شام ولادت پیغمبر(ص) تبیین می شود.

مطالب مشابه

یک دیدگاه

  1. رضا
    1397-01-25 در 17:27 - پاسخ

    حجاب در جامعه

    ۱۱۱- ملاک حجاب و پوشش در جامعه بایستی عرف باشد که حداقل شرع صادقانه و بی ریا می باشد زیرا هدف از حجاب جلب نظر و تحریک نکردن است. و چه بسا حجاب انگشت نما عین بی حجابی و هرزگی گردد. ولی باید دانست که عفاف و عصمت، مغز عدالت است که بدون عرفان نفس چه بسا حاصلی وارونه به بار آورد.

    ۱۱۲- هیچ شرک و ظلمی بدتر از اصرار در هدایت مردم نیست که خداوند در کتابش حتی انبیای خود را از این کار منع نموده و وعده به اشد عذاب کرده است زیرا اصل و حق دین همان اختیار و انتخاب است و لذا اکراه در دین را خداوند عین گمراهی (الغی) نامیده است.

    استاد علی اکبر خانجانی

    کتاب حکمت حکومت

دیدگاهتان را ثبت کنید