وقتی که پسری به خواستگاری دختری می رود. بعد از بحث و مشورت و گفتگوهای فراوان مثلاً به توافق رسیدند آن وقت این پسر چگونه می تواند از سلامت اخلاقی دختر اطمینان حاصل کند؟ چون ممکن است فریبکاری کند و دیگر آن که چرا این سوالات به ذهن می می رسد؟

وقتی که پسری به خواستگاری دختری می رود. بعد از بحث و مشورت و گفتگوهای فراوان مثلاً به توافق رسیدند آن وقت این پسر چگونه می تواند از سلامت اخلاقی دختر اطمینان حاصل کند؟ چون ممکن است فریبکاری کند و دیگر آن که چرا این سوالات به ذهن می می رسد؟

پاسخ شما را در ضمن نکاتی بیان می داریم:
نکته اول: ملاک های انتخاب همسر: یکی از ملاک های انتخاب همسرکفویت در دین داری است وقتی فردی معتقد وپایبندمسائل دینی است باید فردی را به عنوان همسر انتخاب کند که پایبند به این مسادل باشد به نحوی که نگرانی از این مسائل نداشته باشد.یعنی شما به خواستگاری فردی بروید که دینداری از صفات بارز اوست این دختران متین و با وقار هستند از حرکات زننده و جلف و نشان دادن اعضاء و اندام، آرایش و یا زیور آلات خود داری می کنند شما می توانید دینداری او را از راه های مختلفی مثل توجه به خانواده، دوستان، محل تحصیل و همسایگان و گفتگوهای در ضمن خواستگاری به دست آورید.[1] نکته دوم: اصالت خانوادگی: باورهای یک دختر متدین در خانواده متدین و اصیل شکل می گیرد چون وراثت و تربیت اساس رفتار انسان را تشکیل می دهند رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرمودند:
«ایاکم و خضراء الدمن: قیل و ما ذاک یا رسول الله؟ قال: المراه الحسناء فی منبت السوء[2] از گیاه سبز و خرمی که در زمین کثیف و مزبله روئیده دوری کنید گفتند ای رسول خدا(ص) که مقصود شما چیست؟ فرمودند زن خوبرویی است که در زمین بد و مزبله (زمینه نامناسب تربیت دینی) به وجود می آید. منظور از شرافت اصالت خانوادگی شهرت و ثروت و موقعیت اجتماعی نیست بلکه منظور نجابت و پاکی و تدین و… است و این امر از آن جهت مهم است که بسیاری از صفات اخلاقی، روحی، عقلی و جسمی خانواده و فامیل از راه وراثت و تربیت و محیط و عادات به این فرد منتقل شده است.
نکته سوم: عجله نکنید: برای انتخاب همسر عجله نکنید سعی کنید ملاک های یک همسر خوب را در او جستجو کنید عواملی مثل تدین، اخلاق نیک، شرافت خانوادگی، عقل، سلامت جسم و روح، زیبایی،[3] علم، همتایی و تناسب. از سویی دیگر توجه به مؤلفه هایی که نشان دهد شما با هم تناسب دارید بسیار مهم است شما باید تا می توانید به دست آورید که چقدر شما با هم تناسب دارید البته تناسب و همتایی صد در صد ممکن نیست اما می توانید تلاش کنید تا در حد امکان کسی را انتخاب کنید که بالاترین همتایی و تناسب را با شما داشته باشد.
برخی از موارد همتایی و تناسب به قرار زیر است: 1. همتایی دینی و ایمانی 2. همتایی و هماهنگی فرهنگی و فکری 3. همتایی اخلاقی 4. همتایی در تحصیلات علمی 5. همتایی جسمی و جنسی 6.  تناسب در زیبایی 7. تناسب سنّی 8. تناسب اقتصادی و مالی 9. تناسب خانوادگی 10. تناسب سیاسی – اجتماعی 11. تناسب روحی و روانی[4] تذکر: دقت کنید که تناسب به معنی مساوی بودن نیست بلکه تناسب نسبی منظور است.
بررسی شرائط فوق باعث می شود که شما در زندگی آینده خود از تفاهم و سازگاری بیشتری برخوردار باشید و این مسأله برای یک عمر زندگی آنقدر مهم است و ارزش آن را دارد با مشاوره خانواده و ازدواج جهت به دست آوردن آن اقدام کنید از سویی دیگر عدم عجله در امور یاد شده باعث می شود که شما بیشتر و بیشتر با روحیات و تدین و خلقیات و صفات روانی او آشنا شوید و از ضمن سخنان و رفتار و خاطرات او بتوانید همسر دلخواه خود انتخاب کنید و دختر نیز متوجه شود که تدین و پاکی او از ملاک های اولیه شما در انتخاب همسر است ملاکی که به هیچ وجه نمی خواهید از آن صرف نظر کنید.
نکته چهارم: تحقیق: برای به دست آوردن ملاک های فوق به خصوص تدین که مرتبط به سؤال شما می شود می توانید علاوه بر توجه به گفتار و رفتار خود دختر از راه های مختلفی تحقیق کنید: 1. بررسی احوال و صفات خویشان نزدیک شخص 2. تحقیق از طریق دوستان 3. از طریق معلمان و مربیان 4. تحقیق از طریق همسایگان 5. تحقیق از طریق دشمنان.
برای این که برای سؤال خود پاسخی بیابید باید حساب شده تحقیق کنید از پرسیدن سؤالات صریح و مستقیم جداً پرهیز کنید و بیشتر سؤالات درباره تدین، اخلاق، نوع دوستان، چگونه حضور در اجتماع و… باشد. مسلماً کسی که دوستان خوبی داشته در خانواده ای متدین زندگی کرده اخلاق و ظاهر او پسندیده بود و در جامعه متانت و عفت داشته از این جهت مشکلی ندارد.
نکته پنجم: شرط ضمن عقد: با این همه، شرع برای شما راهی باز گذاشته که اگر با همه موارد بالا نتوانستید به خواسته خود برسید در عقد نامه شما شرط شده که او باکره باشد و مرد می تواند در صورت عدم بکارت، عقد خود را فسخ کند اما عدم بکارت نیز در همه جا به معنی عدم سلامت جنسی نیست چون گاهی بکارت بدون درد و خونریزی ازاله می شود این مطلب را مرد باید توجه داشته باشد تا به دامن پاکی تهمت بی عفتی نزند البته برخی از دختران نیز به خاطر این که بعداً با چنین تهمت هایی روبرو نشوند و یا جلوی فریبکاری مردان بالهوس را بگیرند قبل از عروسی از مراکز بهداشت و پزشک متخصص خانمان گواهی سلامت بکارت می گیرند.
به هر حال توجه داشته باشید؛ هرگز به طور مستقیم سخن از داشتن یا نداشتن بکارت نکنید این حرف برای افراد متدین یعنی بحث پاکی و ناپاکی عفت و بی حیائی و برای خانمهای متدین سنگین است که کسی حتی چنین فکری یا سؤالی از او کند. شما باید غیر مستقیم در جلسات چهارم یا پنجم بعد از بیان مطالب اولیه در قالب بیان داستان، حکایت، مسائل دادگاه های طلاق با ظرافت خاص بیان کنید که این مسأله از اهمیت بسیار بسیار بالایی برایتان برخوردار است البته این موضوع نیز نباید در یک جلسه به طول انجامد بلکه باید با ظرافت در ضمن سخنانتان اشاره کنید.
سؤال دوم: این سؤالات از کجا ناشی می شود؟
دوست پرسشگرم علل مختلفی می تواند باعث ایجاد این چنین سؤالاتی برای شما گردد برخی از آنها از این قرار است:
1.پسران به پاکی دختران اهمیت می دهند حتی افرادی که نسبت به مسائل دینی بی مبالاتند دوست دارند دختری را انتخاب کنند که عفیف، باحیا باشد[5] و گذشته او خالی از هر گونه ناپاکی های جنسی و اخلاقی باشد و این امر برای افراد متدینی همچون شما از اهمیت بسیار بالاتری برخوردار است.
2. گاهی مواقع انسان در خیابان با بی عفتی های (کلامی و غیر کلامی) برخی از خانم ها مواجه می شود.
3. داستان ها و غمنامه ها و فریب ها و اعترافاتی که برخی از دختران به آن اعتراف کرده اند یا در دادگاه ها، جرائد و روزنامه ها و گفتار مردم منعکس می گردد.
4. مباحث دوست پسر و دوست دختر که متأسفانه در جامعه علمی و عرفی ما زیاد شده است.

معرفی منبع جهت مطالعه بیشتر:
مشاوره ازدواج و خانواده، سید مهدی حسینی، نشر آوای نور

پی نوشت ها:
[1] . منظور از تدین، تدین حقیقی است یعنی کسی را متدین می گوییم که در همه اعمال گفتار، اخلاق و همه امور زندگی تابع اسلام باشد (تدین عامل نجابت، پاکی جنسی،حجاب، عفت و حیاء و… می گردد).
[2] . حسینی، سید مهدی، مشاوره ازدواج و خانواده، نشر آوای نور، چاپ دوم، 1377، ص 101.
[3] . مظاهری، علی اکبر، جوانان و انتخاب همسر، نشر پارسایان، چاپ سیزدهم، 1380، ص 115 با کمی تغییر.
[4] . اقتباس: مظاهری، علی اکبر، جوانان و انتخاب همسر، فصل پنجم.
[5] . حسینی، سید مهدی، مشاوره ازدواج و خانواده، نشر آوای نور، چاپ سوم، 1377، ص 104 (اقتباس).

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید