بنده تازه ازدواج کرده‌ام می‌خواهم آشنایی بیشتری با مسائل جنسی، دوران نامزدی، و راههای جلوگیری از بارداری و غسل‌ها داشته باشم.

بنده تازه ازدواج کرده‌ام می‌خواهم آشنایی بیشتری با مسائل جنسی، دوران نامزدی، و راههای جلوگیری از بارداری و غسل‌ها داشته باشم.

سوال شما دارای 4 بخش است که به صورت جداگانه به آنها می‌پردازیم.
1. دانستنی‌هایی در مورد مسائل جنسی: یکی از ارکان و اهداف مهم در ازدواج ارضای غریزه جنسی است که متأسفانه گاهی زن و شوهرهای جوان به علّت ندانستن برخی از این مسائل و اکتفا کردن به شنیده‌های خود، که بیشتر از دوستان و اطرافیانی که خودشان هم خیلی وارد نیستند، دچار دردسر می‌شوند. بهترین راه آشنایی با این مسائل مراجعه به کتاب‌های معتبر و مفید و مشورت با افراد خبره و آگاه است. البته باید توجه کنیم که نگرانی بیش از حدّ در این زمینه و وسواس‌های زیاد برای دانستن تمام جزئیات خودش می‌تواند مشکل ساز شود. پس بدون اینکه در خودمان اضطراب و ناراحتی ایجاد کنیم با جدّیت به دنبال آموختن مطالب صحیح در این زمینه باشیم.
چند نکته مهم:
الف) در اسلام به این غریزه به دید یک نیاز مهم و انسانی نگاه شده است، غریزه‌ای که در آن نباید تنها نیاز حیوانی در نظر گرفته شود بلکه در آن تأمین روانی و عاطفی و توجه به مسائل شرعی مطرح شده است. مردان باید توجّه داشته باشند که زنان از رابطه زناشوئی و آمیزش تلقی خاصی دارند و تا از هر نظر آمادگی نداشته باشند، تن به یک رابطه مطلوب و تمام عیار نمی‌دهند.[1] بنابراین لازم است به این حدیث توجه شود که پیامبر اسلام ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرمودند: «سه چیز از ستم است: 1) مردی با مرد دیگر همراه باشد و اسم و کنیه‌اش را نپرسد، 2) شخصی به طعامی دعوت شود و اجابت نکند، و یا اجابت کند و نخورد، 3) آمیزش مرد با همسرش پیش از بازی با او.»[2] ب) مکان آمیزش باید در جایی باشد که فرد مطمئن است که از دیده‌ها محفوظ می‌باشد و نگران وارد شدن کسی نیست.[3] ج) در مورد زمان آمیزش مطالب مفصلی در احادیث و توصیه‌های متخصصین آمده به عنوان نمونه اینکه بهترین موقع ساعت‌های آخر شب است و نباید بلافاصله بعد از غذا خوردن و با معده‌ پر باشد، در شب عید فطر و شب عید قربان آمیزش نباشد و یا اینکه آمیزش در شب دوشنبه، آغاز شب سه شنبه، و شب پنج شنبه، و شب جمعه خوب است و … که البته باید توجّه کرد که در زمانی که انسان نگران است و یا از مطلبی رنج می‌برد و یا بیش از حدّ خسته است یا شدیداً دچار هیجان و اضطراب است آمیزش مناسب نیست.[4] د) تحقیقات نشان داده که مسائل زناشویی اثر بسیار مهمّی در تفاهم و سازگاری زوج‌ها دارد، لذا اگر مشکلی بود بهتر است هرچه زودتر از طریق مراجعه به کتاب‌ها یا مشورت با مشاورین خبره به حلّ مشکل اقدام شود و هیچ مشکلی را کوچک و بی‌اهمیت ندانیم و یا براثر خجالت و حیا مشکلی را مخفی نکنیم.
2. دوران نامزدی (فاصله بین عقد و عروسی): یکی از اموری که در زندگی مشترک نقش حساسی دارد «دوران نامزدی» است، که اگر با این دوران، با ظرافت و ماهرانه برخورد شود و به و ظایف مخصوص آن عمل شود، می‌تواند در بالندگی و پرباری و استحکام دوران‌های بعدی، تأثیر عمیقی داشته باشد. در مورد وظایف این دوره می‌توانیم به طور خلاصه چنین بگوییم که:
الف) افزایش شناخت نسبت به یکدیگر برای تفاهم بیشتر: هر چند ممکن است پسر و دختر قبل از عقد با هم آشنایی داشته باشند، امّا نیازمند این هستند که با خصوصیات اخلاقی و ویژگی ‌های هم بیشتر آشنا شوند و آنگاه در پرتو این آشنایی، خود را برای تفاهم و سازگاری در زندگی مشترک آماده سازند.
ب) اصلاح و تربیت: در دوران نامزدی هنوز روابط زن و شوهر عادّی نشده و نسبت به هم احترام و محبّت خاصی قائلند، در نتیجه پذیرششان از همدیگر بیشتر است و زمینه‌ تحوّل و تغییر و اصلاح مساعد‌تر. پس این دوران وقت مناسبی است تا عادت‌های بد خودمان را تغییر دهیم و اگر رفتاری را در نامزدمان می‌بینیم که از آن رفتار خوشمان نمی‌آید با مهربانی و ظرافت و لطافت از او بخواهیم این اخلاقش را تغییر دهد و البته مواظب باشیم دوران شیرین نامزدی به زمانی برای عیب جویی از یکدیگر تبدیل نشود.
ج) افزایش محبّت و ایجاد امید نسبت به زندگی آینده: چون محبّت و امید دو رکن اساسی هر زندگی هستند زن و شوهر باید در طول دوران نامزدی با رفتار و گفتار مناسب، عشق و محبّت در بین خودشان را پررنگ‌تر کرده و تلاش کنند در دل یکدیگر بذر امید بکارند و آن را تقویت کنند.
د) پایه ریزی استقلال زندگی آینده: از آنجا که قرار است با ازدواج خانواده‌ای جدید به وجود آید، دوران نامزدی دورانی است که پسر و دختر می‌کوشند تا قدرت وارد شدن به یک زندگی مستقل را به دست آورند.
هـ ) بها دادن به احساسات و عواطف یکدیگر: خاطرات دوران نامزدی ـ معمولاً ـ تا آخر عمر در ذهن می‌ماند و در زندگی آینده تأثیر دارد (چه خاطرات تلخ و چه شیرین). پس بدانیم که بی‌اعتنایی به نامزد و ندیده گرفتن احساسات او اثر نامطلوبی بر آینده خواهد گذاشت و بر عکس توجه به یکدیگر زیربنای یک زندگی شیرین خواهد بود.
و) هدیه دادن: هدیه در جلب محبّت نقش عجیبی دارد، البته لازم نیست هدیه گرانقیمت باشد بلکه لازم است زیبا و مورد علاقه طرف مقابل باشد و مهم‌تر آنکه با ظرافت داده شود.[5] علاوه بر نکاتی که گفته شد «نامه نگاری‌های محبّت آمیز»، «ملاقات‌های صمیمانه»، «گردش و تفریح و مسافرت‌های کوتاه»، «شرکت مشترک در محفل‌های معنوی» و «مطالعه‌ی کتاب‌های سودمند برای آموختن اداره‌ی زندگی و همسرداری» از کارهای مفید و لازم دوران نامزدی است.
نکته پایانی برای این بخش این است که همان گونه که بی‌توجهی به وظایف این دوران می‌تواند بد باشد سخت‌گیری بیش از حد به خود و دیگران و به خصوص نامزد هم می‌تواند بسیار مخرّب باشد.
3. راههای جلوگیری از بارداری: یکی از رایج‌ترین راههای جلوگیری برای مردان استفاده از کاندوم است که البته باید توجّه داشت که: از هر کاندوم فقط یک بار استفاده شود. هرگز کاندوم قبل از استفاده باد نشود و یا کشیده نشود. کاندوم توسط ناخن‌های بلند دستکاری نشود چون ممکن است سوراخ گردد.[6] برای خانم‌ها استفاده از قرص ضد بارداری و یا استفاده از «آی. یو. دی» روش‌های مناسبی است.[7] امروزه در مراکز بهداشتی در قسمت تنظیم خانواده، مأمورین بهداشت با ارائه مشاوره و ابزار رایگان در جهت جلوگیری از بارداری و تنظیم خانواده کمک‌های خوبی انجام می‌دهند که می‌توانید از آنجا کمک بگیرید.
4. غسل: بعد از عمل زناشویی، و یا بعد از محتلم شدن واجب است انسان غسل کند. البته انواع دیگری از غسل‌های واجب و مستحب وجود دارد که در رساله‌های عملیه ذکر شده است. که در مورد انجام غسل لازم است توضیح دهیم که غسل به دو صورت انجام می‌شود:
الف) غسل ترتیبی: که در 4 مرحله انجام می‌شود:
الف ـ 1) نیت (یعنی تصمیم بر غسل کردن برای اطاعت از فرمان خدا)
الف ـ 2) شستن سر و گردن.
الف ـ 3) شستن نیمه راست بدن.
الف ـ 4) شستن نیمه چپ بدن.
ب) غسل ارتماسی: که در آن ابتدا باید نیت کرد و سپس کل بدن را در آب فرو بریم.[8]

معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
1. بهشت جوانان، اسدالله محمدی نیا، انتشارات نصایح، 1378.
2. با شریک زندگی خود چگونه رفتار کنیم؟ دانیل وایل، ترجمه فریبا ارشد، انتشارات ققنوس، 1378.
3. رابطه مؤثر (مهارت‌های زناشویی)، دکتر ماتیو مک گی و دیگران، ترجمه مهدی قراچه داغی، انتشارات شاهنگ.
4. ازدواج عاقلانه و عاشقانه، سهراب جینور، انتشارات ائمه.
5. ازدواج و آداب زناشویی در اسلام، علی غضنفری، انتشارات لاهیجی.
6. زندگی شیرین، محمود اکبری، انتشارات پردیسان.
7. رازهایی درباره زنان که هر مردی باید آنها را بداند، مریم معین الاسلام، انتشارات نسل نواندیش.
8. راهنمای کامل روش‌های جلوگیری از بارداری به زبان ساده، نسرین تک زارع، و رویا تک زارع، انتشارات شقایق.

پی نوشت ها:
[1] . کیهان نیا، اصغر، جوانان و ازدواج، انتشارات مادر، چاپ چهارم، 1379، ص 253.
[2] . مصطفوی، سید جواد، بهشت خانواده، انتشارات دار الفکر، ج 2، ص 165، به نقل از وسائل الشیعه، ج 14، ص 83.
[3] . جوانان و ازدواج، ص 253 تا 254.
[4] . محمدی اشتهاردی، محمد، ازدواج آسان و شیوه همسرداری، مؤسسه انتشارات نبوی، چاپ اول، 1372، ص 249 تا 251.
[5] . مظاهری، علی اکبر، جوانان و انتخاب همسر، انتشارات پارسایان، چاپ یازدهم، 1378، ص 229 تا 236. با تلخیص و تصرف.
[6] . کریمی طارمی، کوشیار، قلی زاده، شهناز، هفده روش ضد بارداری، انتشارات نسل نواندیش، چاپ پنجم، 1379، ص 66 تا 68، با تلخیص.
[7] . همان، ص 34 و ص 70.
[8] . موسوی خمینی، سید روح الله، رساله توضیح المسائل، انتشارات پیام محراب، 1379.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید