آیت الله مکارم شیرازی در حرم رضوی: حذف یارانه ثروت مندان به شجاعت نیاز دارد/ دولت هزینه های اضافی را حذف و به داد تولید برسد

آیت الله مکارم شیرازی در حرم رضوی: حذف یارانه ثروت مندان به شجاعت نیاز دارد/ دولت هزینه های اضافی را حذف و به داد تولید برسد

حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی، مرجع عالیقر جهان اسلام همزمان با شام ولادت حضرت معصومه(ع) در بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) به شمار بالای جوانان تحصیل کرده و در عین حال بیکار در کشور اشاره و تأکید کرد: دولت و ملت باید دست به دست هم دهند و کار تولید کنند، دولت هزینه های اضافه را حذف کند؛ پولهای زیادی صرف یارانه ثروتمندان و گردن کلفتها می شود، دولت شجاعت به خرج دهد و یارانه آنها را قطع کند.

وی تصریح کرد: یارانه به یک سوم جمعیت در نهایت به نیمی از جمعیت کشور تعلق می گیرد، اگر یارانه نیمی از افراد یارانه بگیر فعلی را حذف کنند، ثروت عظیمی حاصل می شود که می توان با آن کار فراوانی تولید کرد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: سرمایه زیادی از کشور صرف حقوقهای نجومی مفسدان اقتصادی، سفرهای خارجی پرهزینه، برگزاری همایش های غیرلازم و پرهزینه و امثال این مسائل می شود که باید آنها حذف و با پول آن برای جوانان تولید کار کنند.

وی افزود: واردات بی رویه از سوی افراد سودجو و منفعت طلب مانع فعال ماندن تولید داخلی می شود، با خوابیدن تولید داخلی کار هم می خوابد در نتیجه جوانان بیکار می مانند.

شبکه های هرمی؛ راهی برای جذب ثروت مملکت

این مرجع تقلید با بیان این که نتیجه بیکاری انحراف، سرقت و مواد مخدر است، عنوان کرد: پناه بردن به شبکه های خیالیِ تولید ثروت یکی از آثار بیکاری است، عده ای کلاهبردار با راه اندازی این شبکه ها، ثروتها را به خارج می برند درحالی که همان خارجی ها که این شبکه ها ساخته خود آنها است، مانع فعالیت شان در کشور خود می شوند، اما در داخل راه افتاده و جوانان بیکار وارد این شبکه ها که هر روز عنوان تازه ای به خود می گیرد، می شوند.

وی با تأکید بر همکاری افراد ثروتمند در این زمینه، بیان کرد: وارد کردن اتومبیلهای خارجی یک میلیاردی به کشور، خرید مسکن های به اصطلاح سخنگو و هشدار دهنده در تهران که هریک چندین میلیارد قیمت دارد، پولهای زیادی را وارد زندگی های تجملگرا می کند که مانع تولید و بیکاری می شود.

بیکاری خطر سیاسی دارد

حضرت آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: زیاد شدن بیکاری خطرهای سیاسی و خطرهای اجتماعی دارد، از همان وقتی که جوان وارد دانشگاه برای تحصیل می شود دولت و ملت باید برای آینده شغلی او برنامه ریزی کنند.

وی بیان کرد: دانشگاه مثل تشکیلات اسلحه سازی است که اگر آن اسلحه گلوله نداشته باشد، هزاران هزار روی هم متراکم شوند بی فایده است، گلوله همان کار است که اسلحه را فعال می کند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی عنوان کرد: افراد تحصیل کرده مانند کارخانه هایی هستند که می توانند تولید کنند اما مواد اولیه ندارند که نیازمند عزم جدی دولت و ملت دارد تا مخارج اضافه حذف شود، تبدیل به وسایل تولیدی و زمینه کار جوانان فراهم شود.

این مرجع تقلید در حالی که در جمع زائران و مجاوران رضوی سخن می گفت، خاطرنشان کرد: اگر مشکلی پیش آید در ابتدا دامن گیر همان کسانی می شود که می توانستند کار تولید کنند اما نکردند.

پشت میزنشین ها بیکاران نامرئی اند

حضرت آیت الله مکارم شیرازی خطاب به جوانان گفت: کار عار نیست، کار ساده اشکالی ندارد همه انتظار پشت میزنشینی نداشته باشند، بسیاری از پشت میزنشین ها بیکارهستند منتها آنها بیکاران نامرئی اند؛ خیال می کنند کار دارند اما در واقع بیکار هستند.

استاد خارج حوزه علمیه قم افزود: در بعضی اداره ها روزی تنها نیم ساعت کار مفید انجام می شود بنابراین سعی کنید دنبال کاری باشید که برای جامعه ایجاد ثروت کند و توان اقتصادی جامعه را بالا ببرد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در بخش دیگر سخنانش ضمن تبریک دهه کرامت، بیان کرد: واژه کرامت در لغت عرب به معنی بزرگواری و شخصیت والاست و طبق آیات شریف قرآن مجید، والاترین فرد در نزد خداوند متعال کسی است که تقوایش از همه بیشتر باشد.

وی با تأکید بر زیارت حضرت معصومه(س) که از نظر علمی دارای مقام والایی بودند، افزود: زیارت نامه های اهل بیت(ع) روح انسان را لطیف از خشونت ها دور می کند و دشمنان اسلام همچون داعش از داشتن زیارت نامه ها، ادعیه، عواطف و اخلاق به دورند که چنین خشن و جنایتکارند.

یادآور می شود، حضرت آیت الله مکارم شیرازی به مدت چهار هفته، پنج شنبه شب ها در حرم مطهر رضوی اقامه نماز جماعت و سخنرانی کرد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید