نکاتی علمی از معارف قرآن

نکاتی علمی از معارف قرآن

 

فواید طبی عسل

آیه کریمه در سوره ی نحل آمده است:
************

یَخْرُجُ مِنْ بُطُونِهَا شَرَابٌ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ فِیهِ شِفَاءٌ لِلنَّاسِ إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیهً لِّقَوْمٍ یتَفَکَّرُونَ (نحل/69)

«خارج می شود از شکم های آن نوشیدنی که رنگ های مختلف دارد در آن شفاء برای مردم است و نشانه ها برای قومی که فکر می کنند »
با تجربه و علم ثابت گردیده است که در عسل ماده ی ضد میکروبی و تعفنی وجود دارد و تحقیقات علمی که در این اواخر نشر گردیده است فایده ی استعمال عسل را در مداوای زخم ها، میکروب ها و انواع امراض دیگر بیان می دارد.
چرا خداوند گوشت خنزیر را حرام کرده است
خداوند از دیر مدتی بدین سو گوشت خنزیر را حرام گردانیده است و علم امروزی بشر ثابت کرده است که در گوشت و خون آن یک نوع کرمی وجود دارد که بی نهایت خطرناک است، این کرم ها شکل نوار را دارند و اگر انسان به طور درست پاک نشده آن را در گوشت خنزیر بخورد ژن های موجود در این کرم نمو می کند و به حیث کرم کامل در معده ی انسان بار می آید، این جا نوع دیگری از این کرم ها وجود دارد که در داخل این کیسه های گوشت خنزیر است.
************

قُلْ لَّا أَجِدُ فِی مَا أُوحِی إِلَی مُحَرَّمًا عَلَى طَاعِمٍ یَطْعَمُهُ إِلَّا أَنْ یکُونَ مَیتَهً أَوْ دَمًا مََّسْفُوحًا أَوْ لَحْمَ خِنْزِیرٍ فَإِنَّهُ رِجْسٌ أَوْ فِسْقًا أُهِلَّ لِغَیرِ اللَّهِ بِهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَیرَ بَاغٍ وَلَا عَادٍ فَإِنَّ رَبَّکَ غَفُورٌ رَحِیمٌ (انعام/145)

«بگو ای پیغمبر در احکامی که به من وحی شده من چیزی را که برای خورندگان طعام حرام باشد نمی یابم جز آن که میته باشد یا خون ریخته یا گوشت خوک که پلید است و یا حیوان که بدون ذکر نام خدا از روی فسق ذبح کنند و در همین ها که حرام است نیز هر گاه کسی به خوردن آن ها مضطر گردید در صورتی که از روی ستم و از راه تعدی و تجاوز از فرمان خدا نباشد و به قدر ضرورت صرف کند باز خدا خواهد بخشید که همانا خدای تو بخشنده و مهربان است.»
************

إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَیکُمُ الْمَیتَهَ وَالدَّمَ وَلَحْمَ الْخِنْزِیرِ وَمَا أُهِلَّ بِهِ لِغَیرِ اللَّهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَیرَ بَاغٍ وَلَا عَادٍ فَلَا إِثْمَ عَلَیهِ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رََّحِیمٌ (بقره/173)

«به تحقیق حرام گردانید خدا برشما مردار و خون و گوشت خوک را و هر چه را که به اسم غیر خدا کشته باشند پس هر کس به خوردن آن ها محتاج شود در صورتی که به آن تمایل نداشته و از اندازه ی سد رمق نیز تجاوز نکند گناهی بر او نخواهند بود که به قدر احتیاج به خورد به درستی که خدا آمرزنده و مهربان است.»
************

حُرِّمَتْ عَلَیکُمُ الْمَیتَهُ وَالدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنْزِیرِ وَمَا أُهِلَّ لِغَیرِ اللَّهِ بِهِ وَالْمُنْخَنِقَهُ وَالْمَوْقُوذَهُ وَالْمُتَرَدِّیهُ وَالنَّطِیحَهُ وَمَا أَکَلَ السَّبُعُ إِلَّا مَا ذَکَّیتُمْ وَمَا ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَأَنْ تَسْتَقْسِمُوا بِالْأَزْلَامِ ذَلِکُمْ فِسْقٌ الْیوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ دِینِکُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْیوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلَامَ دِینًا فَمَنِ اضْطُرَّ فِی مَخْمَصَهٍ غَیرَ مُتَجَانِفٍ لِإِثْمٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ (مائده/3)

«امروز کافران از این که به دین شما دستبرد زنند و اختلالی رسانند طمع بریدند پس شما از آنان بیمناک نگشته و از من بترسد دین شما را به حد کمال رسانیدم و برشما نعمت را تمام کردم و بهترین آئین را که اسلام است برایتان برگزیدیم.»
************

إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَیکُمُ الْمَیتَهَ وَالدَّمَ وَلَحْمَ الْخِنْزِیرِ وَمَا أُهِلَّ لِغَیرِ اللَّهِ بِهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَیرَ بَاغٍ وَلَا عَادٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ (نحل/115)

«خدا برشما بندگان تنها مردار و خون و گوشت خوک و آنچه را به نام غیر خدا ذبح کنند حرام گردانید و باز از همین حرام ها نیز اگر کسی مضطر و ناچار شود بی آنکه قصد تجاوز و تعدی از حکم خدا نماید به قدر ضرورت تناول کند خدا البته غفور و مهربان است.»
************
دکتر آلمانی به نام ریکونج که مؤسس نظریه تسمم در انسان است چندین تجربه را از گوشت خنزیر در دیگر حیوانات مورد تجربه مثل موش انجام داد و آن ها را از گوشت خنزیر تغذیه کرد، این تجربه نشان داد که این کرم ها خیلی خطر ناک اند که خورنده ی آن را بعد از چندین ماه به امراض جلدی و هم چنان سرطان و دیگر امراض مبتلا می سازد.

تحریم شراب (خمر)

خداوند فرموده است:
************

یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَیسِرُ وَالْأَنْصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّیطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ (مائده/90)

«ای کسانی که ایمان آورده اید هر آیینه شراب و قمار نشانه ها و تیر های فال پلیدی از کار شیطان است از آن بپرهیزید تا رستگار شوید.»
************
هاریسون امریکایی در کتاب خود در رابطه با شراب می گوید: هفت میلیون امریکایی از مرد و زن انسان های دائم الخمراند، این عادت سالانه سبب وفات 25 هزار شخص در اثر حادثه ی ترافیکی و 15 هزار حالت قتل و انتحار می گردد و سالانه دو نیم میلیون انسان در رابطه با شراب توسط پلیس بازداشت می شوند. گذاشته از این مثال های عینی اگر به طور خلاصه بگویم شراب باعث امراض مختلفی هم در جگر، معده، قلب و دماغ می شود.
کشف جدید علم پزشکی مطابق با حدیث رسول اکرم (ص) در قاهره
گروه بین الملل: دکتر عبدالباسط محمد، استاد مرکز ملی تحقیقات و عضو شورای عالی امور اسلامی در قاهره، کشف جدید علمی خود را مطابق با اعجاز علمی حدیث نبوی ارائه کرد.
به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی «محیط»،
دکتر «عبدالباسط محمد» با اشاره به وجود احادیثی درباره طب تشریحی، حقایق جدیدی را در اعجاز علمی قرآن پیرامون تعداد مفاصلی که در بدن هر انسانی وجود دارد کشف کرد.
از جمه مهم ترین این احادیث، حدیثی است که رسول اکرم (ص) می فرماید: «در بدن انسان 360 مفصل وجود دارد، پس هر کس می تواند در هر روز از سال یک عضو خود را از آتش محفوظ بدارد، این کار را انجام دهد. پرسیدند یا رسول اللّه چگونه؟! فرمود: تکبیر و تسبیح خداوند را بگوید، مردم آزاری نکند و امر به معروف و نهی از منکر را به جا آورد».
حدیث مذکور در ظاهر پند و نصیحتی برای مسلمانان است تا تقوا پیشه کنند و از آتش جهنم مصون بمانند، ولی در این حدیث شریف، علمی بزرگ نهفته است که به اعجاز علمی در سنت نبوی اشاره دارد.
تا سال1996 با وجود پیشرفت وسائل تشخیص، لیزر، اشعه و رادیولوژی علم بشری تنها 430 مفصل در بدن انسان را تشخیص داد، ولی با گذشت زمان و همت برخی دانشمندان علم تشریح در خصوص تعداد مفاصل و با تفکیک آن ها از یک دیگر امروزه ثابت شده است که در بدن آدمی دقیقا 360 مفصل وجود دارد.
دکتر عبدالباسط در مصاحبه خود با روزنامه «المدینه» عربستان اعلام کرد: حضرت رسول (ص) 14 قرن پیش بدون ابزار پزشکی و علمی عصر حاضر به تعداد دقیق این مفاصل اشاره کرده اند و این جز اعجاز علمی احادیث و صدق رسالت نبی اکرم (ص) چیز دیگری محسوب نمی شود.
وی افزود: کشف این مسئله هم چنین ارتباطی به علاقه مسلمانان به پیامبر (ص) ندارد، چرا که دانشمندان صحت این مسئله را تایید کرده اند.

آفرینش

آیا پرده برداری قرآن از «آمیزش و لقاح» در ابرها و گیاهان یک اعجاز علمی است؟
تاریخچه: هر چند بشر از دیرباز می دانسته که در برخی گیاهان ــ مانند خرما ــ اگر گروه های نر آنان را به گیاه ماده برساند محصول به دست می آید؛ ولی این اطلاعات محدود به چند گیاه خاص بود، تا این که لینه (1778 ــ1707 م) طبیعی دان سوئدی در قرن 18 م قانون «زوجیت عمومی در گیاهان» را کشف کرد.
در مورد باران نیز باید گفت: بشر اطلاعاتی از کیفیت نزول آن نداشت تا این که در سال های اخیر با پیشرفت در رشته هایی چون هواشناسی، به مسئله تلقیح ابرها پی بردند. و حتی بحث از باران مصنوعی پیش آمد. در این جا بود که دانشمندان متوجه نقش عجیب بادها در زایا شدن ابرها شدند.
بحث قرآنی (اسرار علمی) آیه ی 22 سوره ی حجر، در این موضوع، نقش محوری را دارد که خداوند می فرماید:
************

وَأَرْسَلْنَا الرِّیاحَ لَوَاقِحَ فَأَنْزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَسْقَینَاکُمُوهُ وَمَا أَنْتُمْ لَهُ بِخَازِنِینَ (حجر/22)

«و ما بادهای آبستن کن رحم طبیعت را فرستادیم و هم باران را از آسمان فرود آوریم تا به آن آب شما و نباتات و حیوانات شما را سیراب گردانیدیم و گرنه شما نمی توانستید منبع ساخته و جاری سازید.»
************
در مورد این آیه سه نظر وجود دارد:
الف: منظور لقاح گیاهان است: برخی نویسندگان ضمن تقسیم عوامل لقاح در گیاهان به رییسی (مثل حشرات) و غیر رییسی (مثل آب، انسان و…) نقش بادها را در این زمینه مهم ارزیابی کرده و می گویند: «علم کشف کرده که مهم ترین گیاهان خشکی و آبی، به وسیله ی باد تلقیح می شوند، از این روست که قرآن از میان عوامل لقاح، باد را ذکر کرده است».
ب: منظور لقاح ابرهاست: برخی دانشمندان بر این باورند که حتی وجود بخار آب در هوا و اشباغ هوا و یا حتی تقطیر آن در سطوح بالایی جوّ، برای ریزش باران کافی نیست زیرا ممکن است با وجود اشباع، تقطیر نشود و یا این که قطرات آنقدر ریز باشند که معلق بمانند و نبارند؛ بلکه شرط سومی نیز ضرورت دارد که آن، «بارورشدن»، یا «عمل لقاح» است.
به این ترتیب که: باد، ذرات نامریی نمک را از دریا با خود می آورد تا به همراه قطرات ریز آب، نطفه های جذب کننده و آماس کننده را تشکیل دهد و سرانجام با تلاطم و تصادم بادها به هم بپیوندند، رفته رفته درشت شده و سقوط کنند.
هم چنین توده های ابر، در اثر اصطکاک با عوارض زمین و اجسام معلق در باد، دارای بارهای الکتریکی مخالف می شوند که تخلیه ی آن ــ رعد و برق ــ باعث یونیزه شدن هوا و تشکیل اُزون می گردد که به پیوستن و درست شدن باران کمک فراوان می نماید.
ج: منظور لقاح ابرها و گیاهان است:
برخی دیگر از دانشمندان و صاحب نظران انحصار آیه در یکی از دو معنای فوق را رد می کنند. و می گویند: اگر چه قسمت دوم آیه به وسیله «فاء» که یکی از موارد کاربردش نتیجه گیری است به قسمت اول ربط داده شده است ــ بادها را زایا کننده فرستادیم «پس» نازل کردیم…ــ ولی منظور آن فقط لقاح ابرها نیست بلکه قسمت اول آیه، یک فرمول کلی را ارائه می دهد چه در گیاهان و چه در ابرها؛ و قسمت دوم (از آسمان آبی نازل کردیم) یکی از موارد و نمونه های آن است.

نتیجه گیری:

1.قسمت اول آیه قاعده ی کلی است، و قسمت دوم یک نمونه و مصداق از آن است پس آیه می تواند هم لقاح در گیاهان و هم ابرها را شامل شود.
2.آیه فوق می توتند چیزی فراتر از ابر و گیاه را شامل شود. که ممکن است در آینده، علم از آن پرده برداری کند.
3.اشاره ی علمی قرآن به پدیده ی «لقاح در ابرها»، می تواند «اعجاز علمی» به شمار آید چرا که این مسئله تا سال های اخیر برای بشر مشخص نشده بود. ولی در مورد گیاهان، از آن جا که بشر از گرده افشانی گیاهان ــ هر چند محدود ــ اطلاع داشته است با یک درجه تنزّل جزء «شگفتی های علمی قرآن» به حساب می آید نه «اعجاز علمی».

انسان از چه آفریده شده است؟

از برخی آیات می توان دریافت که انسان از خاک یا گل و از برخی آیات دیگر استفاده می شود که انسان از آب یا نطفه آفریده شده است. این آیات با یک دیگر منافاتی ندارند؛ زیرا مراد از آفرینش انسان خاک یا گل، آفرینش آدم «علیه السلام» است که آفرینشی مستقل داشته است و مراد از آفرینش انسان از آب یا از نطفه آفرینش فرزندان آدم «علیه السلام» و به طور کلّی انسان هاست که از طریق آب (منی) و تشکیل نطفه صورت می پذیرد.

آیا می توان گفت اختلافات فردی در خلقت، در وراثت ریشه دارد؟

به طور مسلّم برخی از خصوصیّات جسمی و روانی افراد از راه وراثت به آن ها منتقل می شوند، ولی نمی توان گفت تمام اختلافات از راه وراثت پدید می آید؛ زیرا برخی از اختلافات در اثر اختلافات محیط، موقعیّت و در نتیجه اختلاف تجربیّات به وجود می آید. علاوه بر این، بحث درباره اختلاف فردی و حکمت آن بحثی کلّی است و به این امر که خداوند اختلافات در آفرینش را از چه راهی به وجود می آورد (از راه توارث یا راه های دیگر)، مربوط نمی شود.

آیا انسان از اتم به وجود آمده است؟

تمام اشیاء موجود در عالم مادّه از ذرّات ریز و بسیار کوچکی به نام «اتم» به وجود آمده اند و این اختصاص به بدن انسان ندارد؛ به عبارت دیگر واحد ساختمانی همه اشیاء اتم است و البتّه هر شیء، اتم مربوط به خود را دارد. واحد ساختمانی بدن انسان سلول است؛ یعنی هر بافت بدن از مجموعه سلول های همانند و هماهنگ به وجود آمده است و مجموعه بافت ها اندام های بدن را به وجود می آورند. هر سلول نیز از تعداد بی شماری اتم های گوناگون تشکیل یافته است.

آیا خلقت تمام افراد بشر از ابتدا تاکنون به یک صورت انجام گرفته است؟

آفرینش اوّلین انسان با آفرینش انسان های بعد، فرق دارد. نخستین انسان با کیفیّت خاصّی از خاک و گل و در ضمن مراحلی آفریده شد و انسان های بعد به همین کیفیّت فعلی به وجود آمدند؛ یعنی از راه تناسل و ترکیب نطفه پدر و مادر؛ پس به جز نخستین انسان، آفرینش انسان های دیگر به یک صورت انجام می گیرد. البتّه تولّد حضرت عیسی «علیه السلام» که بدون پدر به دنیا آمده است، استثنایی است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
منابع:
پناهی ، حسین /فیض آبادی،حمیده ، بیولوژی در قرآن- ش10 ، انتشارات فیض دانش ،1389

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید