آیت‌الله صدیقی در خطبه‌های نمازجمعه تهران

آیت‌الله صدیقی در خطبه‌های نمازجمعه تهران

آیت‌الله کاظم صدیقی خطیب موقت نمازجمعه تهران در خطبه اول با بیان اینکه نفس اماره از خطرات بزرگ پبش روی بشریت است، گفت: سمت های دولتی و مسئولیت‌های دهن پُرکن بسیار کوتاه است و اساساً عمر دنیا کوتاه است و زندگی بشری در این عالم طولانی نیست و همه‌امان مسافر هستیم و این سفر به سرعت طی می‌شود.

وی افزود: مسئولیت‌های سیاسی ، اجتماعی، فرهنگی و مملکتی بسیار خطرناک است و خدا نکند انسان سرگرم ازدیاد ثروت و پرکردن دست نزدیکان خود باشد. خدا نکند انسان در پست‌های دولتی که امانت‌های الهی است نوکر یک جریان باشد وچشمش را به بقیه ببند که این از خصیصه‌های مومنین نیست.

امام‌جمعه موقت نماز جمعه تهران اظهار داشت: انسان مخلوق خدا است و بنده است، ضعیف و ناتوان است و هرچه دارد برای خدا است و هیچ‌ چیزی غیراز خدا ندارد و اگر به این نکته توجه شود انسان دوام ذکر پدا می‌کند، کار او ذکر می شود و خدمتش عبادت خواهد بود. چنین کسی همواره به مصلحت می‌رود و گرفتار مفسده نمی‌شود.

آیت‌الله صدیقی در خطبه دوم نمازجمعه تهران حوادث یمن را مورد توجه قرار داد و گفت: مساله اول که از مسائل مهم جهان اسلام است مسئله یمن است. رخدادهایی که واقع می‌شود ما اسرارش را نمی‌دانیم ولی آنچه مسلم است خدای حکیم، خدای مقتدر، خدای ناظر و خدای محیط اوضاع جهان را متحول می‌کند و عبرت‌ها یکی بعد از دیگری باید مایه بیداری عالم اسلام و افزایش بیداری و بصیرت در خود ما باشد، همه اینها را کلاس‌های معرفت حق بدانیم.

وی با بیان اینکه حمله عربستان و متحدان او به یمن یک ذلت جهانی برای این کشور بود، اضافه کرد: هیچ کسی گمان نمی‌کرد یمن یک کشور فقیر در مسیری قرار بگیرد که رئیس‌جمهور یمن با پای خودش صحنه را ترک کند و از کشور فرار کند، و مردم یک انسجام و وحدتی پیدا کنند و زمینه استقلال، زمینه آزادی و شکوفایی خود مردم در به دست آوردن حاکمیت در خویشتن خود آن هم با اعتقادات اسلامی و دینی و با الهام‌ گرفتن از نهضت صددرصد اسلامی ایران با شعارهای مشترک و با اهداف مطرح شده فراهم شود.

امام‌جمعه موقت نمازجمعه تهران با بیان اینکه ادامه داد: در این میان کشور عربستان سعودی و چند کشوری که در اختیار قدرت‌های بزرگ جهانی هستند از سرمایه‌ عظیم ملت اسلام که نفت است در اختیار رژیم‌های سلطنتی قرار گرفته و دلارهای بی‌حد و حصری که حق مردم است در خزانه‌های خودشان جمع کردند، اینها یک مرتبه وحشت بکنند و با اشاره آمریکا بدون اعتنا به قراردادهای بین‌المللی به حقوق شرعی، به مرزهای قانونی تجاوز آشکار به یک کشوری که هیچ جرمی و تعرضی به کشور همسایه ندارد و هیچ حرکتی که موجب جنگ علیه آنها بشود از آنها سر نزده است.

آیت‌الله صدیقی تصریح کرد: این اتفاق یک شکست سیاسی و یک ذلت جهانی است و یک کشوری که خودش را مسلمان می‌داند و یک کشوری که حرمین شریفین در اختیار اوست و یک کشوری که همه سال در نقاط مختلف عالم در موسم حج به آنجا مسلمانان می‌روند، خودشان را خادم‌الحرمین معرفی می‌کنند معلوم می‌شود که هیچ تعهدی به حقوق مسلمانان ندارد.

امام‌جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: این تجاوز برای عربستان یک خسارت 100 درصدی بود. یک رژیمی که هیچ‌گاه با هیچ کافر، ملحد و متجاوزی درگیر نشده، اما دلارها داده و مرتب سلاح جمع کرده و این سلاح‌های مخرب و مدرن را در یک کشوری که هم فقیر و هم تعرضی به جایی ندارد علیه این کشور سلاح‌هایش را آزمایش و به کار می‌گیرد و این یک شکست سیاسی و ذلت جهانی است.

وی با بیان اینکه حق وتو برای برخی از کشورها همان قانون جنگل است و آنها درنده‌هایی هستند که باید خلع سلاح شوند، اظهار داشت: عربستان نه تنها هیچ پایبندی به اسلام و معنویت نداشت و  قداستی برای حرمین باقی نگذاشتند بلکه به عربیت خودشان هم پایبند نبودند زیرا که مساله جنگ در ماه‌های حرام قبل از اسلام هم این حاکم بوده، رایج بوده و یک فرهنگ پذیرفته شده حتی در زمان جاهلیت که همواره آتش جنگ روشن بوده و  به مدت 4 ماه به عنوان آتش بس قبول می‌کردند اما اینها حرمت و قداست ماه‌های حرام را در هم شکستند و در همین ماه رجب المرجب ملاحظه کردید که این آتش‌ها را بر سر مسلمانان مظلوم یمن بیش از 3 هزار شهید که 400 کودک را کشتند.

آیت‌الله صدیقی اضافه کرد: این حمله شبیه حمله صهیونیست‌ها به غزه و لبنان بود، عجیب این است که این جنایت را این قانون‌شکنی را این قساوت را این جنایت جنگی را که از سلاح‌های غیرمتعارف علیه مردم بی‌دفاع استفاده کردند، از سلاح‌های فسفری استفاده کردند از سلاح‌هایی که در جنگ هم نباید از آنها استفاده شود اینها استفاده کردند برای مردمی که دفاعی هم از خودشان نکردند.

وی با بیان اینکه ادعای آنها از اینکه به اهداف خودشان در طولان رسیدند دروغ است،‌گفت: عجیب طوفانی علیه خودتان به وجود آوردید این از آن غضب‌های خاص خداست که یک رژیم با دست خودش اعتباری که نداشت ولی همه اعتبارات خودش را در این قمار باخت حالا چه اهدافی در سر می‌پروراندند که به این اهداف از پیش تعیین شده رسیدند، گفت:  اینها می‌خواستند مرزهای عربستان را امن کنند. گروه‌های وابسته به عربستان را در داخل یمن اقتدار دهند،  سلاح‌های انصارالله را نابود کنند، رئیس‌جمهور وابسته، فراری و غیرقانونی را دوباره برگردانند. سیطره و سلطه خودشان را بر یمن مستقر کنند و گروه‌های تروریستی القاعده را حمایت کنند، دلگرم کنند که یمن به سامان نرسد.

به گفته امام‌جمعه موقت نماز جمعه تهران عربستان از هیچ کدام از اهداف از پیش تعیین شده‌اش در حمله به یمن موفق نبوده، و روحیه انصارالله تقویت شده و قبایلی که با انصارالله یکی نشده بودند انسجام آنها را بیشتر کردند و یمن که 20 استان دارد امروز 18 استان‌اش تحت سیطره نیروهای انصارالله است و القاعده و گروه‌های تروریستی مناطق مختلفی را عقب‌نشینی کردند و بقیه هم این اقتدار انصارالله و ارتش یمن و مردم یمن را در یک فشار خاصی قرار دادند که تاکنون چنین نبوده و در تمام اهدافی که عربستان فکر می‌کرد شکست خورد هم خسارت دنیوی و هم خسارت دینی خورد.

آیت‌الله صدیقی به موضوع هسته‌ای گفت: مذاکرات شروع شده و طی چند ماه بناست که به پایان برسد. در این جهت هم هشدارهای مقام معظم رهبری که هم پشتوانه معنوی دارد و خدای منان هم امام را و هم ایشان را با تاییدات غیبی در رفتار و گفتارش مصونیتی داده که تاکنون حرفی به گذاف نفرمودند و آنچه می‌گویند منشأ‌ش تقوا و با هدایت‌های الهی همراه است و علاوه بر آن نیز تجربه‌های واقع‌بینانه دارد، داریم.

وی با بیان اینکه ما با دشمن در حال مذاکره هستیم، اظهار داشت: این دشمن، دشمن قسم‌خورده‌ای است که از موقع تاسیس‌اش تاکنون به هیچ ملت و هیچ کشولی رحم نکرده است و تمام نرمش‌هایش مقدمه و تاکتیکی برای نابودی طرف خودش بوده است و چنین دشمنی که هویت و موجودیت‌اش، خیانت و جنایت است و اعتقادی به دین ندارد و قوانین بین‌المللی را قبول ندارد قابل اعتماد نیست که درنده‌های بی‌مهاری‌اند که از نیروی اتم و سلاح‌های اتمی استفاده کردند، هم آمریکا و هم فرانسه این کار را کرده‌اند.

امام‌جمعه موقت تهران اضافه کرد: خودشان روی باروت نشسته‌اند و به دنیا ضربه می‌زنند و تهدید می‌کنند و اینها مدعی‌اند، که باید مذاکره‌کنندگان ما به تبعیت از رهبر عزیز که همیشه مورد حمایت ملت بوده‌اند باید توجه داشته باشند که با چه کسی مذاکره می‌کنند و طرفشان در چه موقعیتی و با چه سوابقی است.

آیت‌الله صدیقی گفت: دغدغه مقام معظم رهبری که عالی‌ترین مقام مقدس برای جهان اسلام بعد از امام زمان (عج) است که باید مورد توجه تیم مذاکره‌کننده قرار گرفتند که دیانت و اعتقادات ما اقتضا می‌کند که این دغدغه‌ها را جدی بگیرند.

به گفته خطیب موقت نماز جمعه تهران مساله هسته‌ای بسیار پیچیده است و به این سادگی‌ها نیست که با لبخندها و یا درگوشی حرف‌زدن‌ها همه چیز حل شود نباید غافل باشیم تا غافلگیر شویم.

وی با اشاره به انتشار فکت‌شیت آمریکایی پس از مذاکرات لوزان گفت: آنها این بیانیه را از مدت‌ها پیش آماده کرده بودند و آن بیانیه را کاخ سفید ارائه کرد که خلاف آن چیزی بود که تیم هسته‌ای ما می‌گفت و یا در متن آمده بود، هم دروغ می‌گویند به راحتی و هم تهدید می‌کنند و هم قابل اعتماد نیستند و عهدشکنی می‌کنند، بنابراین باید با هواس جمع و اعتقاد به خدا و شجاعت لازم و روحیه حماسی نه انفعالی به مذاکرات برویم، آنها شعار دهند برای خودشان باغ و بستان بکارند و ما بگوییم اینها برای مصرف داخلی‌ خودشان است که اینها برای داخل ما خوب است که البته در صحنه جهانی و در معتقدات ما این نوع خام‌شدن‌ها هیچ جایگاهی ندارد.

آیت‌الله صدیقی در بخشی از سخنانش با اشاره به رعایت خطوط قرمز گفت: در این باره همه بزرگان و خطبای دیگر نماز جمعه هم تذکرات لازم را دادند اما بنده از این دید می‌گویم که باید پایگاه‌های امنیتی و نظامی ما مورد توجه قرار گیرد که اگر خدای نکرده آنها دست‌شان برای بازرسی‌های غیرمتعارف باز باشد و هر وقت و هر مکانی که به خیال‌ خودشان مشکوک شدند دسترسی بازرسی داشته باشند، ذلت آشکار، امری خلاف شرع و حماسه 36 ساله ملت ایران است که همانگونه که سردار سلامی جانشین فرمانده سپاه گفته‌اند یک تجاوز آشکار است.

وی ادامه داد: کدام کشور این اجازه را می‌دهد و این ذلت را می‌پذیرد که کسانی که قصد هویت و حیثیت آنها را کرده‌اند آزاد بگذاریم و به منافع ما دسترسی داشته باشند؛ تعجب ما از بعضی از مسئولین در این است که در توجیه این مطلب گفته‌اند که آنها بیایند ما اجازه نمی‌دهیم، اگر می‌توانید اجازه ندهید شما نماینده یک ملت غیور هستید همانجا بایستید و قبول نکنید اینکه قبول کنید و بعدا نگذارید آنها هم می‌گویند ما عهدشکنیم گرچه چنین عهدی هم باشد عهد نیست، این استراتژی دین و قرآن ما است و این تعهد نه قانونی است و نه شرعی و نه مورد قبول نظام و ملت است.

آیت‌الله صدیقی در بخش پایانی سخنانش خطاب به کشورهای غربی با بیان اینکه شما از قشون مسلح ما بی‌خبر هستید و خداوند متعال به همین شن‌های بیابان طبس فرمان داد که ما یک گلوله هم مصرف نکردیم و یک شهید هم ندادیم و آنها مفتضح شدند و این وعده خداوند است، گفت: این مملکت، مملکت اهل بیت است، ما نگران چه چیزی هستیم که انفعالی برخورد می‌کنیم؟ این رفت و آمدهای مشکوک آمریکایی‌ها مورد توجه مسئولین باشد، مردم را به شبهه نیاندازید، امور ناگفتنی برای مردم وجود ندارد و پس پرده به مردم گفته شود و اعتماد مردم جلب شود.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید