حضرت آیت الله مکارم شیرازی صبح امروز چهارشنبه در جلسه درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، خوش بینی برخی نسبت به غربی ها و آمریکایی ها را ساده انگاری توصیف کرد و یادآورشد: یکی از مشکلات جامعه ما این است که هنوز در گوشه و کنار افرادی هستند که امیدوار به دوستی با غربی ها هستند، می گویند بیایید دیوار بی اعتمادی را خراب کنیم، بدی ها را فراموش کنیم، دست دوستی به غربی ها بدهیم و مشکلات را حل کنیم.
این مرجع تقلید اضافه کرد: با چنین اعمالی که از غربی ها می بینیم چطور می شود کسی چنین تصوری داشته باشد که بتوان با دوستی صادقانه با آنها رفتار کرد.
حوادث نیجریه مصیبت عظمای جهان اسلام
این استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم حادثه ای که در نیجریه واقع شد را مصیبت بزرگ جهان اسلام خواند و خاطرنشان کرد: اینها اصلا مسلح نبودند و قیامی بر ضد حکومت نکردند، اما دنیای غرب چه عکس العملی نشان داد؛ اگر پنج نفر در اروپا کشته می شد چه بلوایی برپا می کردند.
وی یادآورشد: اگر مسلمانان و شیعیان کشته شوند در مسیر اهداف و منافع شان است و سکوت می کنند، آیا اینها قابل اعتمادند؟
این مرجع تقلید ائتلاف سعودی ها بر ضد تکفیری ها را مضحک دانست و گفت: در حوزه های علمیه عربستان و مدارس فرهنگی آنان، هنوز مسائل مربوط به تکفیر و اندیشه های افراطی تدریس می شود.
هنوز تحریم ها برداشته نشده، آمریکا تحریم های جدیدی علیه ملت ایران وضع کرده است
وی اضافه کرد: هنوز برخی خوش بین هستند، تا بتوان برجام را مقدمه قرار داد و آرام آرام با آنها کنار بیاییم، سفارتخانه آمریکا را در تهران علم و برپا کنیم و دست دوستی با آنها بدهیم.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفت: هنوز تحریم ها برداشته نشده یک سری تحریم دیگر را علم کرده اند، آیا واقعا می توان نسبت به اینها خوش بین بود؛ امیدوارم دوستان و دشمنان خود را بشناسیم و فریب نخوریم.
برای حل مشکلات باید روی پای خود بایستیم
وی ابراز داشت: روی پای خود و دوستان واقعی خود بایستیم و از خدای متعال مدد بخواهیم و یقینا با الطاف و تفضلات الهی که همواره شامل حال مان بوده موفق و پیروز خواهیم بود.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در ادامه با بیان حدیث اخلاقی از امام حسن عسکری(ع) تاکید کرد: حضرت در این روایت تاکید می فرمایند بهترین برادران انسان کسانی هستند که گناه تو را فراموش کنند و نیکی هایت را به یاد داشته باشند.
این مرجع دستورات دینی اسلام را بسیار جامع دانست و عمل به آن را عامل تحقق مدینه فاضله ارزیابی کرد.