آیت الله علم الهدی: دشمن می خواهد تفاهم را مقدمه یک تهاجم نظامی شدید قرار دهد

آیت الله علم الهدی: دشمن می خواهد تفاهم را مقدمه یک تهاجم نظامی شدید قرار دهد

آیت الله سید احمد علم الهدی ظهر امروز در نخستین جلسه از تفسیر سوره مبارکه محمد(ص) که هر روز ماه مبارک رمضان در مهدیه مشهد برگزار می شود، تفسیر قرآن را بهترین راه قرائت قرآن دانست و گفت: به بیان امام صادق(ع)، بهترین راه خواندن قرآن، تفسیر است و چه بهتر است که حرف قرآن و مطلب آن را با هم گفت و گو کرده و آن را برای جریان زندگی و راهبرد خط لازم در زندگی فردی و اجتماعی بفهمیم.

وی افزود: علت عمده این که امسال در ماه مبارک رمضان سوره مبارکه محمد(ص) را برای تفسیر یک ماهه انتخاب کرده ایم، این است که وضعیت ما امروز در جریان زندگی اجتماعی، نظام اسلامی و انقلاب، در موقعیت خاصی قرار گرفته که در این شرایط مردم باید راهبرد شان را از قرآن بگیرند و سوره ای که برای ما نقش آموزش راهبردی در این مقطع دارد، سوره محمد(ص) است.

رویارویی ایران با استکبار جهانی وارد فصل جدیدی شده است

امام جمعه مشهد مقدس در تشریح وضعیت خاص نظام اسلامی در شرایط کنونی اظهار کرد: از ابتدای پیروزی انقلاب، در همه برخورد ها و با کفر جهانی و استکبار جهانی به وضع امسال نرسیده بودیم چرا که تاکنون این تقابل در جهتی بوده که موضع و برنامه ما مشخص بود و دشمن در صدد نابودی ما بوده و شکست خورده است اما اکنون این برخورد و رویارویی وارد فصل جدیدی شده و دشمن می خواهد براندازی ما را از طریق توافق، تفاهم و مذاکره انجام دهد.

آیت الله علم الهدی یادآور شد: دشمن تا به امروز یا در مقام تهدید نظامی بوده، یا در 8 سال دفاع مقدس از طریق حزب بعث کافر با ما رویارویی نظامی و برخورد سخت داشتند، یا از همان اوایل انقلاب در بحث اقتصادی سفره ما را هدف قرار دادند و یا رویارویی در جنگ نرم و شبیخون فرهنگی بوده تا با جمع کردن سفره دین از زندگی مردم، آن ها را از پشتوانه نظام بیرون بکشد.

دشمن می خواهد تفاهم را مقدمه یک تهاجم نظامی شدید قرار دهد

وی هدف دشمن از مذاکره را براندازی نظام اسلامی عنوان و خاطرنشان کرد: گاه می گوییم دشمن به این جمع بندی رسیده است که ما را به عنوان یک قدرت در دنیا بپذیرد و ما در نفوذ ایدئولوژی انقلابی خود که ریشه انقلاب ما است در مقامی هستیم که دشمن باید ما را بپذیرد؛ اما اکنون این طور نیست، آن ها آمده اند تا از طریق تفاهم ما را سرکوب کرده و این چهره را مقدمه ای برای یک تهاجم شدید نظامی و براندازی ما قرار دهند.

امام جمعه مشهد مقدس در بیان مصداقی از رفتار مستکبران در مقام پذیرش قدرت یک کشور، یادآور شد:  وقتی پس از شوروی، چین کمونیست به وجود آمد، جنگ بین بلوک غرب و شرق و دنیای سرمایه داری و دنیای سوسیالیستی بود.

آیت الله علم الهدی ادامه داد: چین کمونیست از طرفی در بلوک سوسیالیست، مارکسیست، الحاد و کفر با شوروی در رقابت بود و از طرفی هم قدرت سومی در دنیا بود که هم شوروی و هم آمریکا مدت ها با آن ها در جنگ سرد بودند و انواع فشار ها و تحریم های اقتصادی را بر آن ها وارد کردند، اما وقتی دیدند چین یک قدرت اقتصادی و هسته ای است، آن ها را به عنوان قدرتی پذیرفته و عضو شورای امنیت کردند تا از موضع تفاهم بر آن ها مسلط شوند.

وی تأکید کرد: آمریکا و اروپا، به عنوان اضناب آمریکا، با چنین موضعی با ما وارد مذاکره نشدند بلکه می خواهند در کشور نفوذ کرده و بر همه چیز ما مسلط شوند و با خلع سلاح ، ما را براندازی کنند؛ فرآیند مذاکره و توافق برای آمریکا چنین چیزی است و جای تردید در آن نیست.

آمریکا با هدف نابودی ما واره مذاکره شده است

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که مسؤولان به دنبال حل مشکلات هستند، تصریح کرد: نمی خواهیم عزیزان خود را تخریب کنیم چرا که راه حل مشکلات را در این دیدند و رهبر انقلاب هم پذیرفتند، اما آمریکا با هدف نابودی ما وارد مذاکره شده و ما هر لحظه احتمال این خطر را می دهیم که هماهنگی با کفار باعث سلطه آن ها بر ما و خلع نیروی ما شود؛ این نابودی و براندازی، فقط نابودی بنده و شما و این مملکت نیست، براندازی اساس اسلام است و این بحث ما است.

آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: در این موقعیت فقط باید به سراغ قرآن بیاییم تا ببینیم خدا به ما چه می گوید و قرآن چه دستوری می دهد؛ قرآن کتابی نیست که اگر در جایی از جنگ یا صلحی سخن می گوید، فقط مخصوص زمان پیامبر(ص) باشد، بلکه کتابی است که برای همه نازل شده و به تعبیر امام(ع) که می فرمایند «قرآن برای هر روزی تازه است و موضوعیت دارد»، قرآن تنها وسیله گشایش در مشکلات است.

وی با اشاره به روایتی از امام سجاد(ع) که می فرماید « لَو ماتَ مَن بَینَ المَشرِقِ وَ المَغرِبِ لَمَا استَوحَشتُ بَعدَ أَن یکُونَ القُرآنُ مَعِی»، گفت: امام(ع) می فرمایند اگر بلایی بر مردم کره زمین نازل شود وگرفتاری و سختی و شدتی باشد که تمام انسان های بین مشرق و مغرب نابود شوند، اگر قرآن با من باشد، در مقام چاره جویی خود هیچ وحشتی ندارم»؛ آیا رفع مشکلات با وجود قرآن به لغو تحریم ها است؟

موضع مؤمنان در برابر کفار باید قاطعانه باشد

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان این که آیات سوره «محمد(ص)» دقیقا راهبرد برخورد با کفار در مقاطع مختلف را برای ما مشخص می کند، افزود: در این سوره، ابتدا روش، سیره، نوع برخورد و عملکرد کفار و مؤمنین مشخص شده است و سپس کفار و مؤمنین با هم مقایسه شده اند و خداوند از این مقایسه نتیجه می گیرد که موضع مؤمنین در برابر کفار باید موضع قاطعانه و برخورد باشد و موضع مسالمت با کفار، آن هم کفار استکباری که نظام و اسلام را به عنوان ابزار نیستی خود درک کرده اند، شدنی نیست.

آیت الله علم الهدی با اشاره به این که سوره محمد(ص) در مدینه و زمانی که پیامبر(ص) و اسلام در مسیر سربالایی قدرت قرار گرفتند، بر پیامبر(ص) نازل شد، خاطرنشان کرد: روزی که پیامبر(ص) مبعوث به رسالت شدند، کفار قریش فکر می کردند این دین سدی در برابر تمایلات آن ها است، از همین رو با آن مقابله کردند.

وی افزود: پس از نفوذ اسلام در قبایل، کفار آن را به عنوان قدرتی دانستند که ممکن است سلطه آن ها بر سایر قبایل را تحت تأثیر قرار دهد و از آن جا که آن ها بر همه قبایل عرب تسلط داشتند، می دیدند اگر دینی بر ضد بت پرستی به وجود آید، نفوذ آن ها را از بین می برد از همین رو به عنوان رقیب با اسلام برخورد کردند.

امام جمعه مشهد مقدس در تشریح شرایط قدرت اسلام و پیامبر(ص)، گفت: پس از هجرت پیامبر(ص) به مدینه که نفوذ اسلام در حجاز و شبه جزیره عربستان توسعه یافت، کفار به خاطر حفظ هستی و موجودیت خود با پیامبر(ص) می جنگیدند و این سوره مبارکه دقیقا در چنین وضعیتی که پیامبر(ص) در سربالایی قدرت قرار گرفته بودند و کفار احساس می کردند باید برای حفظ هستی خود با پیامبر(ص) بجنگند، بر ایشان نازل شد.

آیت الله علم الهدی یادآور شد: همین وضع را آمریکا و استکبار جهانی با انقلاب ما داشت؛ در ابتدای انقلاب منابع انسانی، طبیعی و موقعیت خاص استراتژیک یک مملکت از دست آن ها خارج شد و نتوانستند با براندازی برگردند.

انقلاب اسلامی موجودیت استکباری آمریکا در دنیا را تهدید می کند

وی خاطرنشان کرد: دشمنان بعد از مدتی دیدند این انقلاب از مرز های مملکت خارج شد و به منطقه ای صادر شد که برای آن ها به عنوان منبع بزرگ انرژی مطرح است و امروز نیز مسئله انقلاب اسلامی و توسعه ایدئولوژی اسلام به حدی رسیده است که موجودیت استکباری آمریکا در دنیا را تهدید می کند در حالی که آن ها خود را کدخدای دهکده ای می دانستند که در اثر گسترش ارتباطات، از جهان شکل گرفته بود.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ضمن بیان این که مقدمات تفسیر این سوره مبارکه را در جلسه آینده تفسیر قرآن خود مطرح خواهد کرد، به حدیث ثقلین اشاره و اظهار کرد: بزرگ ترین خصوصیت شیعه گری ما برای اهل بیت(ع) این است که قرآن را با اهل بیت(ع) قبول داریم و اگر معنویت ایشان نباشد معنویت قرآن قابل بهره برداری نیست، نمی گوییم نعوذ باالله قرآن کتاب ناقصی است، می گوییم همان طور که اگر معنویت قرآن نباشد، معنویت ما از عترت کامل نیست، اگر معنویت عترت نباشد، معنویت قرآن قابل بهره برداری نیست لذا مقید هستیم که این تفسیر با توجه و توسل خاصی به عترت پیامبر(ص) همراه باشد

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید