آیت‌الله خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه روز قدس: آمریکا در وین دبّه درآورد/ می‌خواهند ایران را مانع توافق معرفی کنند

آیت‌الله خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه روز قدس: آمریکا در وین دبّه درآورد/ می‌خواهند ایران را مانع توافق معرفی کنند

آیت‌الله سیداحمد خاتمی خطیب موقت نمازجمعه تهران در خطبه‌های نماز جمعه روز قدس پایتخت اظهار داشت: نسخه امروز فلسطین همین نسخه مقاومت است، در طول بیش از 65 سال اشغال فلسطین، نسخه حیات‌بخش همین نسخه بوده و نشست‌های سیاسی و قراردادها و معاهده‌ها به نتیجه‌ای نرسیدند و از آنها تاکنون آبی گرم نشده است.

وی افزود: اگر عزتی بوده از رهگذر مقاومت‌ها و انتفاضه‌های قهرمانانه بوده و راه ملت بزرگ ایران هم امروز از همین راه می‌گذرد و راه دیگری وجود ندارد، فرهنگ مقاومت، این مردم را به پیروزی رساند و به یاری خداوند 36 سال این ملت را مثل سرو قامت‌کشیده در صحنه نگه داشته است.

خطیب موقت نمازجمعه تهران در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: راهپیمایی باشکوه امروز مردم ایران بار دیگر این پیام را به دنیا و گروه 1+5 داد که شما با یک ملت یکپارچه و متحد و همیشه در صحنه مواجهید، کسانی که از آرمان‌های به حق‌شان عقب‌نشینی نخواهند کرد.

آیت‌الله خاتمی بر همین اساس در خطبه دوم نمازجمعه پایتخت تصریح کرد: لازم است از حماسه معنوی شب‌های قدر که توسط ملت ایران خلق شد تقدیر و تشکر کنم که انصافا مانور دین بود، به فضل خدا تیر دشمن در عرصه جدا کردن جوانان از معنویت و عشق به خداوند به سنگ خورده است و امیدواریم خداوند بهترین پاداش و اجر را برای آفریدن این حماسه به شما عنایت کند.

وی ادامه داد: حماسه دوم ملت ایران، حماسه راهپیمایی باشکوه امروز در سراسر کشور در روز جهانی قدس بود که بعد از 36 سال، در این هوای گرم باز هم همه به صحنه آمدند و مانند گذشته فریاد برائت از دشمنان ناامید و نشان دار اسلام را سر دادند.

امام جمعه موقت تهران در ادامه سخنانش با اشاره به اشغال فلسطین توسط رژیم غاصب صهیونیستی، تصریح کرد: بیش از 65 سال از اشغال فلسطین می‌گذرد، اشغالگران و صهیونیست‌ها در طول این مدت یک پرونده سیاه و قطوری از جنایات را برای خودشان ترسیم کردند، از جنایات صبرا و شتیلا گرفته تا حمله به غزه و کودک‌کشی و منهدم کردن بیمارستان‌ها و مساجد که همه این موارد تنها بخشی از پرونده سیاه صهیونیست‌هاست.

وی با بیان اینکه این رژیم غاصب روز به روز به اضمحلالش نزدیک‌تر می‌شود، تأکید کرد: با اینکه تمام قدرت‌های استکباری حامی این رژیم سیاه هستند اما آزادگان عالم و از جمله آنها ملت بزرگ ایران، آنها را به رسمیت نشناخته و نمی‌شناسند و نخواهند شناخت.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی ملتمسانه در پی مشروعیت است، گفت: حتی می‌گویند اگر ایران اسلامی ما را به رسمیت بشناسد، ما هم زیر نظر آژانس قرار می‌گیریم ولی شما بدانید هیچ گاه در چشم این ملت مشروع نخواهید بود و همچنان غاصب و تجاوزگرید.

وی اضافه کرد: حقیقت دوم این است که رژیم صهیونیستی یک کاخ شیشه‌ای است و به شدت شکستنی و اگر اتحاد امت اسلام باشد و دولت‌های اسلامی صادقانه علیه این رژیم غاصب وارد صحنه شوند قطعا این کاخ شیشه‌ای شکستنی خواهد بود، حقیقت سوم این است که در طول بیش از 65 سال از اشغال فلسطین این سرزمین مسلمین، نشست‌ها و مذاکرات مختلفی برگزار شده است اما هیچ خیری برای مردم فلسطین به دنبال نداشته است.

امام جمعه موقت تهران در عین حال یادآور شد: آنچه این مذاکرات و نشست‌های سیاسی برای مردم فلسطین نتیجه داشته، اسارت و ذلت بیشتر بوده است و اگر خیری وجود داشته تنها مقاومت مردم فلسطین و انتفاضه‌های قهرمانانه آنان بوده است و همین انتفاضه‌هاست که فلسطین را از اشغال آزاد خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: ایران اسلامی از مدت‌ها قبل یک طرح و تز را به دنیا برای حل مشکل مردم فلسطین عرضه کرده است و آن این است که همه‌پرسی در سرزمین‌های اشغالی برگزار شود تا خود مردم فلسطین سرنوشت خودشان را انتخاب کنند و پای صندوق رأی بیایند و هر کسی را مردم فلسطین برای زعامت و ریاست انتخاب کردند، مشروع خواهد بود.

خطیب موقت نمازجمعه تهران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مذاکرات هسته‌ای که در وین پایتخت اتریش در حال انجام است، گفت: ایران تنها یک پیام در مذاکرات هسته‌ای دارد، پیامی که مقام معظم رهبری دارند و مسئولان سه قوه بر آن تأکید دارند و آن این است که «توافق خوب آری، توافق بد هرگز»، این وحدت ستودنی است و مذاکره‌کنندگان عزیز ما که روزهای سختی را در جبهه جنگ سیاسی می‌گذرانند، آنان هم همین هدف را دنبال می‌کنند.

وی گفت: برخی از صاحبان قلم و برخی از صاحبان سایت‌ها را نصیحت می‌کنم که با دو قطبی نشان دادن جامعه، در میدان دشمن بازی نکنند،‌ دشمن نمی‌خواهد این جامعه را در این عرصه متحد ببیند، یکی می‌نویسد کاسبان تحریم، یکی می‌نویسد کاسبان صلح!

آیت‌الله خاتمی خاطرنشان کرد: در این کشور هیچ دلسوزی کاسب تحریم نیست و هیچ دلسوزی هم کاسب صلح نیست، چون اینجا جای کسب نیست بلکه جای افتخارآفرینی و عزت است.

وی افزود: متأسفانه از وین خبرهایی می‌رسد که گویای همان حرفی است که بارها بیان کرده‌ایم، آمریکایی‌ها و هم پیمانانش حتی از حرف‌هایی که تا چند روز قبل خودشان گفته بودند، عقب‌نشینی کردند و دبّه درآوردند. آمریکا اصلاً قابل اعتماد نیست و استراتژی آنان این بود که اگر توافقی انجام شد بگویند فشار ما بر ایران کار خودش را کرد و اگر توافقی هم نشد، مانع توافق را «ایران» معرفی کند.

آیت‌الله خاتمی اضافه کرد: لازم می‌دانم به رسانه‌ها بگویم که شما قهرمانانه وارد میدان شوید و توطئه آمریکا افشا کنید چون مانع توافق زیاده‌خواهی‌های آمریکا و هم‌پیمانان آمریکاست و اگر توفیقی هم در توافق حاصل شود به خاطر فشارهای شما (آمریکایی‌ها) نبوده است چون شما درخواست کردید که مذاکرات انجام شود.

وی تأکید کرد: اگر توافق خوب حاصل شود بخشی از مشکلات اقتصادی کشور حل می‌شود که به نظر محققان در صورت توافق زیر 50 درصد مشکلات اقتصادی حل خواهد شد و به فضل خدا مردم با سیاست اقتصاد مقاومتی کشور را اداره خواهند کرد.

خطیب موقت نماز جمعه تهران یادآور شد: اگر توافقی هم حاصل نشد دنیا به آخر نرسیده، 36 سال است ما تحریم هستیم و 36 سال است به فضل خدا ایستاده‌ایم و با سه فرهنگ در مقابل دنیای استکبار می‌ایستیم.

وی خاطرنشان کرد: فرهنگ اول، فرهنگ تسلیم‌ناپذیری و خستگی‌ناپذیری است، ما خسته نمی‌شویم اما دشمن را خسته خواهیم کرد؛ با فرهنگ نفرت از استکبار هم مقابل دنیای زور و تزویر می‌ایستیم، نفرت از استکبار در بند بند جان ماست و به یاری خداوند این فرهنگ راه مقاومت را هموار خواهد کرد و فرهنگ سوم، فرهنگ ذلت‌ناپذیری است، ما فرزند عاشوراییم و تربیت‌شده مکتب هیهات من‌الذله هستیم.

خطیب موقت نمازجمعه تهران همچنین یادآور شد: ما غم جانکاه یمن را نمی‌توانیم فراموش کنیم. بیش از 100 روز است که رژیم متجاوز آل‌سعود یمن را به خاک و خون می‌کشد و مدام هم می‌‌گویند یمن در آستانه فاجعه انسانی قرار گرفته ولی متأسفانه حمایت عملی از این مردم مظلوم صورت نمی‌گیرد، رژیم متجاوز عربستان شاهانه‌ترین خدمت را به رژیم صهیونیستی کرد، حداقل آنکه رژیم صهیونیستی را از تیتر به حاشیه کشاند.

وی گفت: از همین تریبون به مردم یمن می‌گوییم شما پیروز صحنه‌اید و بیش از 100 روز است که مقاومت کرده‌اید و ان‌شاءالله میوه شیرین مقاومت را خواهید چید.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید