تأخیر در اجرای قانون مصداق منکر است/ اصلاح جامعه با اصلاح نهادهای مدیریتی میسر است

تأخیر در اجرای قانون مصداق منکر است/ اصلاح جامعه با اصلاح نهادهای مدیریتی میسر است

حسن رحیم‌ پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، امروز در نشست سالیانه شورای امر به معروف و نهی از منکر که در فرهنگسرای قرآن و عترت برگزار شد، گفت: بسیاری از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر در فرمایشات گهربار امام علی(ع) آمده ‌و برای شناخت آن‌ها می‌توان به سیره و فرمایشات این حضرت مراجعه کرد.

* دستگاه های حاکمیتی با مدیریت کارآمد و شفاف ذر امر به معرف و نهی از منکر موفق خواهد بود

وی با تأکید بر خدمت رسانی شفاف و کارآمد از سوی نهاد های حاکمیتی، تصریح کرد: منطق عقلانی و شریعت ما، امر به معروف و نهی از منکر از طرف دولت و حکومت بر مردم را زمانی موفق می داند که سیستم به وظایف خود عمل کند.

رحیم پور ازغدی افزود: در حوزه مدیریت شهری اگر مدیرت ناکارآمد و فاصد حل شود حتی اگر امر به معرف و و نهی از منکر قلمی و لسانی صورت نگیرد مخاطب پیام را می گیرد و با عمل خود خلاء تبلیغات رسانه ای را پر می کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، بر ارتباط دوسویه بین مردم و نظام حاکمیتی تأکید و خاطرنشان کرد: اگر نظارت دقیق در زمان خدمت انجام و حقوق شهروندی رعایت شود و ابتکار تولید و کارآفرینی سالم صورت گیرد، امر به معرف نیز به راحتی در جامعه انجام خواهد شد.

وی با بیان این که اسلام امر به معروف یک سویه از طرف نظام حاکمیت را نمی پذیرد، گفت: وقتی به مسأله حجاب و عفت اخلاقی پرداخته می شود باید دستگاه های حاکمیتی نیز در خصوص بیت المال و حقوق شهروندی و عموی سیستم کارآمد و شفاف داشته باشند تا بتوانند در مسأله حفاف و حجاب موفق باشند.

رحیم پور ازغدی، با بیان این که شروع اصلاح جامعه با اصلاح نهادهای حکومتی و مدیریتی است، گفت: خداوند به پیامبر اکرم(ص) که می فرماید:«از خود شروع کن و بعد به سراغ بقیه برو» بنابراین هر کسی که کار اجتماعی انجام می دهد ابتدا از خود شروع کند. ادب کردن و ادب شدن با شعار نیست و با سیره عملی به دست می آید.

* خدمت بی منت بزرگ ترین معروف است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، با بین این که روش مدیریتی و عمل نهادهای حاکمیتی و مدیریتی به مردم پیام می دهند، تصریح کرد: اگر جامعه به این نتیجه برسد که مدیریت ها و سیستم ها سالم است و رشوه خواری و ناکارآمدی در آن ها وجود ندارد، آن گاه هست که امر به معرف و نهی از منکر آنها را مورد پذیرش قرار می دهند.

وی با اشاره به فرمایشات امیرالمومنین(ع) گفت: مدیریت وقتی گزینشی عمل کند و متعهد نباشد بخش عظیمی از عدالت و حقوق مردم از بین می رود و این که سیاست ها مدام عوض شود سرنوشت زندگی مردم تغییر می کند چرا که آن ها بر اساس آن سیاست زندگی خود را برنامه ریزی می کنند.

رحیم پور ازغدی، خدمت بی منت را از دیدگاه حضرت علی(ع) بزرگ ترین معروف حکومتی عنوان و اظهار کرد: حضرت می فرماید:« هر کسی با تمام ظرفیت خود کار کند و فقط برای خدا و از مردم توقعی نداشته باشد.» و اگر یک مدیر خدمت خالصانه انجام دهد، در دیدگاه خداوند، بندگان و مسئولان بدون اجر باقی نمی‌ماند و در کوتاه مدت آثار آن را شاهد خواهد بود.

* منکرهای حکومتی از دیدگاه امیرالمومنین(ع)

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: امیرالمومنین بی ادبی با مردم و خشونت و چهره خشن را مذموم عنوان کردند؛ بنابراین در برخی از ادارات دولتی که به دلیل حجم کار بالا و تعدد مراجعات با خشونت برخورد می شود باید به این امر توجه داشته و این روند اصلاح شود.

وی با اشاره به منکرات حکومتی از دیدگاه حضرت علی(ع) گفت: حضرت تأکید داشتند تا مراقب باشید تا کسانی که جان و ناموس و اداره و مدیریت دینی را برعهده دارد، بخیل و حریص، احمق، بیحیا و اهل ستم، ترسو، خائن و رشوه گیر نباشد.

رحیم پور ازغدی تأخیر در اجرای قانون و احقاق حق را از جمله منکرات در جامعه عنوان و اظهار کرد: تأخیر در رسیدگی به امور مردم مصداق خیانت و گناه نابخشودنی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، رشوه خواری را از جمله بزرگ ترین منکرات دانست و خاطرنشان کرد: براساس روایات رشوه دهنده و رشوه گیرنده هر دو جزو افراد جهنمی هستند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید