رضایی در گفتگوی ویژه خبری: غرب تا سیلی صدهزار سانتریفیوژ را نخورده‌ به مذاکره نهایی تن بدهد/ سنگی که اوباما در چاه انداخته حتی بوش نیانداخته بود

رضایی در گفتگوی ویژه خبری: غرب تا سیلی صدهزار سانتریفیوژ را نخورده‌ به مذاکره نهایی تن بدهد/ سنگی که اوباما در چاه انداخته حتی بوش نیانداخته بود

محسن رضایی در گفتگوی ویژه خبری با حالتی تحقیر آمیز خطاب به جنگ طلبان آمریکایی از توانایی ایران برای اسارت سربازان آمریکایی سخن گفت. تا در برهه ای که جنگ طلبان آمریکایی دیپلمات های غیور ایرانی را تهدید به حمله نظامی می کنند،پاسخی دندان شکن و البته تحقیر آمیز به جنگ طلبان دهد.

وی همچنان از دیپلمات های ایرانی و روند گفت و گو ها حمایت کرد.

در حالی که مذاکرات هسته‌ای میان کشورمان و 5+1 در وین به اوج رسیده و به واپسین روزهای خود نزدیک شده، گفت‌وگوی ویژه خبری امشب به این موضوع اختصاص یافت و محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام میهمان ویژه این بخش خبری بود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در برنامه گفتگوی ویژه خبری گفت: مذاکرات پروسه ای طولانی است و ملت از مذاکره کنندگان حمایت کامل می کند.

رضایی با اشاره به شیوه های اطاله مذاکرات هسته ای توسط طرف غربی گفت: تمدید مذاکره از سوی آمریکایی ها طبیعی است، به نظر می رسد که تیم آمریکا اختیارات کافی ندارد.

وی با پرداختن به مطالبات جدید آمریکا در مذاکرات هسته ای گفت: آمریکایی ها راهی جز مذاکره و توافق با ایران ندارند. آنها از موضوع مذاکرات هسته ای به مباحث فرعی و موشکی وارد شده اند، در حالی که این موضوعات خط قرمز ما است و قابل مذاکره نیست.

رضایی افزود: آنها می گویند ایرانی ها موشک بالستیک با برد بالای سیصد کیلومتر را نداشته باشند. آنها با این اظهاراتشان دارند نشانه های مشکوکی نشان می دهند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به ساختار دولت آمریکا اشاره کرد و گفت: رییس جمهور آمریکا می تواند از اختیارات خود استفاده کند.این سنگی است که اوباما در چاه انداخته ، حتی بوش با آن رفتارهای بی منطقش چنین تحریم های شدیدی را وضع نکرده بود.حالا به ظاهر می بینیم که اوباما در صدد جبران اشتباهاتش بر آمده اما از طرف صهیونیست ها و جمهوری خواهان تحت فشاراست.

رضایی در ادامه گفت:اکنون که جنگ عبارت ها در میزمذاکره وین در جریان است.ما می گوییم که رییس جمهور آمریکا نباید از خودش ضعف نشان دهد و مذاکرات را به سرانجام برساند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تیم مذاکره کننده ما از مهارت بالایی برخوردارند. دکترظریف و همکارانشان از قوی ترین دیپلمات های ما هستند. البته باید توجه داشت که آمریکا، انگلیس و فرانسه سابقه دویست ساله دیپلماسی در دنیا دارند و بنابراین کار دیپلمات های ما ساده نیست. به تیم مذاکره کننده ایران این اطمینان را می دهیم که هر قدر قوی تر و جدی تر و منطقی تر دفاع کنند ملت ما از مذاکره کننده هایش بیشتر دفاع می کنند.

رضایی افزود: آنچه روی میز نوشته می شود با خطوط قرمز باید تقارن داشته باشد، اکنون در مرحله توافق اولیه هستیم.و در صورت تایید، هفت اقدام سهم ماست.در صورت تایید توافق از سوی امریکایی ها یا تایید در تهران هم این اقدامات بعد از هفت یا هشت سال وارد پروسه جدید می شود.آژانس نظارت های متعارف خود را ادامه می دهد. پس به رسانه ها و مردم شریفمان یاد آور می شوم که مساله توافق به این سادگی هم نیست.

دبیر مجمع تاکید کرد: ما در تهران باید مطمئن بشویم به چیزی که می خواستیم رسیدیم.

رضایی تصریح کرد: مذاکره تنها راه آمریکایی هاست، آنها باید لبخند و انعطاف آقایان روحانی و ظریف را غنیمت بدانند . این لبخندها را چند سال پیش غنیمت ندانستند و امروز باید سیلی بیست هزار سانتیفیوژ را به یاد آورد و به آنها باید گفت تا سیلی صدهزار سانتریفیوژ را نخورده اید به مذاکره نهایی تن بدهند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد لزوم برداشتن تحریم های مالی و بانکی از سوی غربی ها گفت: اگر تحریم های بانکی را برندارند توافقی صورت نمی گیرد.ما جدی هستیم در این مذاکرات.

رضایی در ادامه به سه میز مذاکره در وین اشاره کرد و گفت: در بخش مطالبات ادعایی نظامی مقدار زیادی از مسایل حل شده، تیم آقای شمخانی ابهامات را رفع کردند. در بخش فنی هم تیم آقای صالحی هم کارش با طرفین مذاکره رو به پایان است. کارهای بخش سیاسی که آقای ظریف عهده دار آن هستند هم به اتمام رسیده است. الان با این اطاله مذاکرات، آمریکایی ها به حالت تنهایی رسیده اند و بقیه کشورهای مذاکره کننده منتقد آمریکا شده اند چون تا حد زیادی سوالات و ابهامات حل شده است.

وی در ادامه گفت:آمریکایی ها باید این را بدانند که هیچ کار نظامی علیه ایران نمی توانند بکنند.

فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس گفت: من به شما ملت ایران قول می دهم به عنوان یک سرباز و به عنوان یک پاسدار انقلاب هشدار می دهم اگر آمریکایی ها بخواهند به فکر حمله نظامی باشند، مطمئن باشند در همان هفته اول ما از آنها اسیر می گیریم، که آن موقع برای آزاد کردن هر کدامشان باید هزینه زیادی بدهند،اما ما توصیه می کنیم که این فکر را از سرشان بیرون بکنند، مطمئن باشند تشدید تحریم ها هم نتیجه ای ندارد، ما در مقابل تشدید تحریم ها هم عکس العمل نشان می دهیم، به شکلی که مصلحت می دانیم می دانیم چه کار باید بکنیم، اما بدانند تشدید تحریم ها هم نتیجه ای ندارد، بنابر این جز این که مذاکرات را به صورت معقول و با یک روی خوش به پایان برسانند وجود ندارد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان سخنانش گفت: باید به آمریکایی ها گفت شما که تا حالا جلو آمده اید چرا می خواهید این ساعات آخر را تلخ کنید؟ چرا می خواهید ذهنیت درست کنید که شما نقشه ای برای بخش نظامی ایران دارید؟ این که شما می گویید موشک های بالستیک نباید داشته باشید، یعنی اگر فردا اسرائیل به ایران حمله کرد، ایران نباید بتواند جواب آنها را بدهد؟ و عملا نوعی خلع سلاح؟لذا من نمی دانم چرا اینها دچار اشتباهات استراتژیک می شوند. تا می خواهند اعتماد ملت ایران را جلب بکنند، همان لحظه آخر حرف هایی می زنند که دوباره این ذهنیت ۷۰ -۸۰ سال از کودتای علیه مصدق گرفته تا حوادث بعد از انقلاب دوباره در ذهن ملت ایران می آید، و همچنان این بی اعتمادی تکرار می شود

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید