آیت‌الله جنتی در خطبه های نماز جمعه تهران: توافق هسته ای نیاز به بررسی و تصویب مجلس دارد/ عده می خواهند با زور هم که شده نیروهای خود را وارد خبرگان کنند

آیت‌الله جنتی در خطبه های نماز جمعه تهران: توافق هسته ای نیاز به بررسی و تصویب مجلس دارد/ عده می خواهند با زور هم که شده نیروهای خود را وارد خبرگان کنند

آیت‌الله احمد جنتی در خطبه‌های عبادی سیاسی نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به توافقنامه هسته‌ای تصریح کرد: تیم مذاکره کننده هسته‌ای حداکثر توان خود را به کار بردند و به این نتیجه رسیدند و اگر می‌توانستند صد درصد نتیجه می‌گرفتند اما درصد نتیجه صد درصد نشد.

وی با اشاره به بخشی از سخنان رهبر معظم انقلاب که فرمودند متن توافقنامه باید مطالعه و در مسیر قانونی پیش‌بیی قرار گیرد و در صورت تصویب از نقض عهدهای طرف مقابل جلوگیری و راه‌های آن بسته شود، گفت: آنها عهدشکن هستند و فقط از ما می‌خواهند به عهدمان وفادار باشیم.

دبیر شورای نگهبان با بیان این‌که موفقیت‌های بسیار خوب و پیشرفت‌های جانانه‌ای در امور هسته‌ای به ویژه در مسأله تولید رادیو دارو و آب سنگین اراک به دست آوردیم اما اکنون از همه آن‌ها نمی‌توانیم استفاده کنیم، به همه دانشمندان هسته‌ای به سبب این موفقیت‌ها تبریک گفت و برای آنان اجر الهی مسألت کرد.

تکلیف متن توافقنامه هسته‌ای هرچه زودتر مشخص شود
وی تصریح کرد: بسیاری معتقدند و من هم به نظرم این عقیده درست باشد که این موافقتنامه باید به مجلس برود و مجلس باید آن را تصویب کند، البته در جای دیگر نظر این است که شورای امنیت ملی باید تصمیم بگیرد؛ ما تعیین تکلیف نمی‌کنیم و از مقام‌های مسؤول می‌خواهیم رسیدگی کرده و تکلیف آن را هرچه زودتر مشخص کنند.

آیت‌الله جنتی با بیان این‌که بحث هسته‌ای یک مسأله ملی است نه حزبی و جناحی، گفت: نباید کسانی برای مقاصد ناباب خود از آن استفاده ابزاری کنند، این مسأله ربطی به فلان حزب، فلان جناح یا شخص ندارد، این‌که بخواهند از آن در امر انتخابات استفاده کنند درست نیست باید مصلحت ملت را در نظر گرفت.

وی در ادامه بیانات روز عید فطر مقام معظم رهبری را بسیار شافی و کافی دانست و تصریح کرد: مواضع ما در برابر آمریکا تفاوتی نکرده و نمی‌کند و ربطی به مسأله هسته‌ای ندارد، ما ضد استکبار و حامی مستضعفان هستیم که از مردم فلسطین، مجاهدان لبنان و جهادگران در راه خدا در هر منطقه دیگر دفاع می‌کنیم.

خطیب نماز جمعه تهران با بیان این‌که مواضع ضد آمریکایی ملت ایران به قوت خود باقی است، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب فرمودند که سیاست‌های ما با آمریکا 180 درجه اختلاف دارد، بنابراین آنها فکر نکنند که ما قراردادی را امضا کرد‌ه ایم تسلیم نظرات آنها می‌شویم.

می‌خواهند به مجلس خبرگان رنگ سیاسی دهند
وی با اشاره به در پیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، اهمیت مجلس خبرگان را بیشتر دانست و متذکر شد: اگر افرادی که باید به مجلس خبرگان بروند افرادی مجتهد، عادل، زمان‌شناس و معتقد به ولایت فقیه و در قول، عمل و عقیده ملتزم به آن باشند، هیچ مشکلی برای مملکت پیش نمی‌آید و بهتر از گذشته هم خواهد شد.

آیت‌آلله جنتی تصریح کرد: اما اگر افرادی به مجلس خبرگان بروند که این شرایط را ندارند، و کسانی به ضرب و زور بخواهند هرجوری هست آنها را وارد مجلس خبرگان کنند، آن‌گاه وضعیت نابابی پیدا می‌کند.

وی با تأکید بر این‌که مجلس خبرگان نباید هیچ رنگ سیاسی داشته باشد و تنها مجتهدان و درس‌خوانده‌های حوزه علمیه به این مجلس بروند و به وظیفه خود که در قانون اساسی مطرح شده است، عمل کنند، از این‌که عده‌ای می‌خواهند به مجلس خبرگان رنگ سیاسی بدهند و مشکلاتی برای نظام و انقلاب به وجود آورند ابراز نگرانی کرد.

دبیر شورای نگهبان خاطرنشان کرد: جای نگرانی است که عده‌ای می‌خواهند به مجلس خبرگان رنگ سیاسی بدهند و مشکلاتی برای نظام و انقلاب به وجود آورند؛ باید حواسمان جمع باشد و بیش از همه شورای نگهبان مواظب باشد، آنها را شناسایی کرده و افراد ناسالم و سالم را از هم جدا کند.

وی گفت: برخی هستند که می‌خواهند هرجا مقاومت و قاطعیتی هست که تسلیم نمی‌شود از شورای نگهبان، مجلس شورای اسلامی، قوه قضائیه و چه جایی دیگر، آن را بشکنند و در انتخابات هرچیزی که می‌خواهند تأیید شود.

عملکرد قوه قضائیه در پرونده مهدی هاشمی جای تشکر دارد
آیت‌الله جنتی در ادامه از آیت‌الله لاریجانی و افرادی که در قضیه به سرانجام رساندن پرونده مهدی هاشمی نقش داشتند تقدیر و تشکر کرد و اظهار داشت: قوه قضائیه به پرونده‌ای با بیش از 20 هزار صفحه‌ خاتمه دارد و توانست علی رغم همه فشارها که بر افراد، اشخاص و مقام‌ها بود تسلیم نشود که جای تشکر کرد.

وی با بیان این‌که عملکرد قوه قضائیه در پرونده مهدی هاشمی برای خیلی‌ها گران تمام شد، گفت: گزارش‌ها نشان می‌دهد عده‌ای در آینده می‌خواهند با نشر حرف‌های دروغ این قوه را تضعیف کنند و قدرتش را بگیرند که دیگر جرات نکند با این‌ها برخورد کند و این قاطعیت را نداشته باشد و اینها بگویند آن قاضی صلاحیت قضاوت ندارد یا دارد.

امام جمعه تهران افزود: این افراد آنجایی که به نفعشان نیست می‌گویند تقلب شده، همانطور که در سال 88 گفتند، بدون اینکه دلیلشان را به مردم، مقامات و رهبری عرضه کنند بلوایی را به پا کردند و جای دیگر که به نفعشان تمام شده به جای تقدیر و تشکر می‌گویند که بهترین انتخابات بوده است و بعد می‌گوید شورای نگهبان و دستگاه امنیتی می‌خواستند سلامت انتخابات را مخدوش کنند اما نتوانستند و از مردم ترسیدند.

وی تصریح کرد: انصاف این افراد کجاست، حق‌گویی کجاست، چه کسانی را به تقلب متهم می‌کنید، دستگاهی که در آن مرجع تقلید هست، امام جماعت‌های عادل هست، حقوقدان‌های مورد قبول مجلس و قوه قضائیه هست، اشخاص مورد تأیید و انتصاب امام و رهبری هست، اگر بنا باشد آنطور که شما می‌گویید باشند باید فاتحه همه چیز را خواند.

آنان که فتنه را محکوم نکردند، ادعای ولایتمداری نکنند
آیت‌الله جنتی به این افراد توصیه کرد: حیثیت خود را حفظ کنید، مردم این چیزها را می‌فهمند حرفی نزنید که به ضرر خودتان تمام شود، ما نمی‌خواهیم شما ضرر کنید از بین بروید و زیان ببینید، ما می‌خواهیم هر کسی در زیر لوای انقلاب اسلامی ایران است سر به راه باشد.

وی یکی از شاخص‌های مسأله ولایتمداری و قبول ولایت را قبول مطالبی عنوان کرد که رهبری با تأکید بر آن اسرار دارند و گفت: بیش از دویست مورد مقام معظم رهبری درباره فتنه صحبت کردند و گفتند فتنه خط قرمز ما است، آیا عده‌ای که درباره فتنه حرفی نزدند و آن را محکوم نکردند، می‌توانند ادعای ولایتمداری کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که مشکلات اقتصادی مردم را از پای در می‌آورد و مشکل بیکاری، اشتغال و مسکن با حرف، شعار و گفتن در تریبون‌های مختلف حل نمی‌شود و نیاز به تلاش، کار صادقانه، مخلصانه و جهادی دارد، از مسؤولان اجرایی و تقنینی کشور خواست که به مشکلات اقتصادی مردم رسیدگی کنند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید