آیا شیعیان علی(علیه السّلام )بهترین مردم‌اند، اگر در منابع تاریخی دلایلی وجود دارد که این مطلب را ثابت کند، لطفا چند نمونه بنویسید؟

آیا شیعیان علی(علیه السّلام )بهترین مردم‌اند، اگر در منابع تاریخی دلایلی وجود دارد که این مطلب را ثابت کند، لطفا چند نمونه بنویسید؟

پاسخ در چند محور ارائه می ‌شود:
اولاً: بهتر بودن شیعیان علی( علیه السّلام) از سایر مردم، مربوط به احادیث، به خصوص سخنان پیامبراکرم( صلّی الله علیه و آله) است، ارتباط چندانی با تاریخ ندارد، تا دلایل تاریخی ارائه گردد.
و این مسأله که در میان فرقه‌ها و مذاهب متعدد امت اسلامی کدام گروه اهل نجات هستند و نزد خدا و پیامبرش ( صلّی الله علیه و آله )از سایر گروه ها‌ بهتر و برتراند، یک مسأله کلامی و اعتقادی است و باید دلایل آن بیشتر به سخنان پیامبر (صلّی الله علیه و آله )مستند باشد و از قرآن تأیید داشته باشد.
ثانیاًجریان برتری و یا عدم آن یک قضیه‌ای نیست، که قبلا و در صدر اسلام مطرح بوده و د یگر مطرح نباشد، بلکه این بحث تا روز قیامت به عنوان یک بحث کلامی مطرح خواهد بود، که در میان این همه مذاهب اسلامی پیروان چه کسانی برتر و بهتر و به اسلام نزدیک ترند.
و بر فرض اگر کسی خواسته باشد از نظر تاریخی بهتر بودن شیعیان علی ( علیه السّلام) را طرح و تثبیت کند باز هم دلایل و شواهد و نمونه‌های فراوانی در تاریخ وجود دارد، که هر کدام به تنهایی می ‌تواند حقیقت مسأله را به آسانی ثابت نماید. مثلاً ابوذر، سلمان فارسی، عمار یاسر، میثم تمار، حجر بن عدی، رشید هجری، مالک اشتر، کمیل بن زیاد، اویس قرنی و امثال آنان از شیعیان خالص و مخلص امیرمؤمنان( علیه السّلام ) بوده اند و در میان صحابه پیامبر اسلام (صلّی الله علیه و آله) بعد از اهل بیت آن حضرت هیچ کسی برتر و بهتر از آن ها نبودند.
دلیل بر صحت این ادعا احادیث پیامبر اکرم است که در منابع شیعه و سنی درباره این عده ,فراوان آمده از جمله درباره سلمان فارسی فرمود: اَلسّلمانُ منّا اهل البیت. و درباره ابوذر فرمود: آفتاب بر فردی راست گوتر از ابوذر نتابیده است. و یا درباره اویس قرنی فرموده: من از جانب یمن (محل زندگی اویس قرنی) نسیم رحمانی می ‌یابم. همه این گونه روایات دلیل بر عظمت و برتری کسانی است که در زمره شیعیان علی محسوب می ‌شدند و این‌ها نمونه‌های بارز تاریخی است.
ثالثاً، دلیل برتری و بهتر بودن شیعیان علی ( علیه السّلام) را باید در سخنان پیامبر خدا جستجوکرد، که خوش ‌بختانه در این باره نه تنها در منابع شیعه بلکه در منابع روایی  اهل سنّت روایات فراوانی از پیامبر خدا درباره برتری و بهتر بودن شیعیان علی و پیروان اهل بیت رسیده که در این جا به چند نمونه اشاره می‌شود:
1. ابی‌نعیم اصفهانی در حلیه الاولیاء آورده که پیامبر اکرم خطاب به علی(علیه السّلام) فرمود: انک و شیعتک فی الجنه؛[1]  تو و شیعیان تو در بهشت هستید.
2.الهیثمی در مجمع خودآورده است،که پیامبر( صلّی الله علیه و آله) خطاب به علی( علیه السّلام ) در ضمن حدیث مبسوطی فرمود: … انت معی و شیعتک فی الجنه؛ تو و شیعیانت همراه من در بهشت هستید. آن گاه فرمود: اخواناً علی سرر متقابلین.[2] 3. الهیثمی از پیامبر اکرم خطاب به علی(علیه السّلام) آورده: انت و شیعتک تردون علیّ الحوض؛[3] تو و شیعیانت در حوض بر من وارد می‌شوید.
4. بزرگانی از اهل سنّت مانند سیوطی،در الدّر المنثور، و الهیثمی در صواعق المحرقه، و ابن‌جریر طبری در تفسیرش ذیل آیه هفتم سوره بیّنه: «ان الذین آمنوا و عملوا الصالحات اولئک هم خیر البریّه»؛ یعنی در حقیقت کسانی که ایمان آوردند و کارهای شایسته کرده‌اند، آنان بهترین آفریدگان اند. از پیامبر( صلّی الله علیه و آله) نقل کرده اند که فرمود:«علی و شیعته اولئک هم الخیر البریّه»[4] علی و شیعیان او مصداق این آیه است.
5. در منابع متعدد اهل سنّت از پیامبر نقل شده که فرمود: «والذی نفسی بیده، علیٌّ و شیعتهٌ هٌم الفائزون»؛[5]  قسم به کسی که جان من به دست اوست که علی و شیعیان او رستگاران اند.
6. هم چنین فرمود:« یا علی انک ستقدم علی الله و شیعتک راضین مرضیین»؛[6] ای علی تو و شیعیان تو در حالی به لقاء الهی می‌رسید که خداوند از شما راضی است و شما مرضی حق هستید.
از مجموع این گونه روایات که همه از منابع اهل سنّت آمده به خوبی معلوم می ‌شود که شیعیان علی( علیه السّلام) برتر و بهتر هستند.
رابعاً، قرآن کریم ملاک برتری را تقوا معرفی کرده و فرموده است: «ان اکرمکم عندالله اتقیکم»؛[7]  گرامی ‌ترین شما نزد خدا با تقواترین شما است. گرچه تقوا مراتب مختلفی دارد، امّا کامل‌ترین مرتبه تقوا بعد از ایمان به خدا و رسول، پذیرش ولایت است.و بر اساس مبانی علمی برای بهشت رفتن و نجات در روز قیامت، و برتر و بهتر بودن تنها حسن فعل (یعنی کار نیکو نمودن) کافی نیست بلکه حسن فاعلی نیز لازم است (شخص باید مؤمن باشد) پذیرش ولایت همانند توحید و نبوت تأمین کننده حسن فاعلی است و بدون پذیرش ولایت، حسن فاعلی به دست نمی ‌آید. لذا در روایات متعدد که حتی در منابع اهل سنّت نظیر مناقب خوارزمی  نیز آمده، ولایت علی( علیه السّلام) همانند توحید و نبوت شرط پذیرش اعمال صالح شمرده شده است و بدون ولایت هیچ عمل صالحی پذیرفته نخواهد بود.
بنابراین از آن جا که شیعیان علی ( علیه السّلام) گذشته از توحید و نبوت و سایر معارف و احکام به ولایت علی ( علیه السّلام) نیز اعتقاد دارند، معلوم می ‌شود جزء باتقواترین مردم هستند که سبب برتری آنان شمرده می ‌شود. پس از نظر تاریخی ، روایی و قرانی شیعیان علی از همه برتر و بهتر است. انشاء الله.

معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
1. دکتر سید حسین محمد جعفری، تشیع در مسیر تاریخ، با ترجمه دکتر سید محمد تقی آیت اللهی، نشردفتر فرهنگ اسلامی، سال 1364 ش.
2. علامه طباطبایی، شیعه در اسلام، انتشارات دارالکتب الاسلامیه، تهران، سال 1348 ش.
3. سید عبدالحسین، شرف الدین عاملی، المراجعات، با ترجمه حیدرقلی بن نور محمدخان سردار کابلی، نشر سال 1324 ش.
4. علامه طباطبایی، شیعه، مجموعه مذاکرات با دکتر کربن فرانسوی، انتشارات هجرت، قم.

پی نوشت ها:
[1] . فضائل الخمسه من الصحاح السته، نشر مجمع جهانی اهل بیت، 1422 ق، ج 3، ص 141.
[2] . همان، ص 142.
[3] . همان, ، ص 117.
[4] . همان، ج 2، ص 116.
[5] . همان، ج 1، ص 117.
[6] . همان، ج 2، ص 117.
[7] . حجرات/ 13.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید