از کید شیطان و نفس خطرناک تر از آن غافل مباش

از کید شیطان و نفس خطرناک تر از آن غافل مباش

افسوس که عمر در بطالت بگذشت
با بار گنه بدون طاعت بگذشت‏
فردا که به صحنه مجازات روم
گویند که هنگام ندامت بگذشت‏

کتاب آداب الصلاه را، که به دختر عزیزم فاطى، که خدایش از مصلّین قرار دهد، اعطا مى‏ نمایم، از تاریخ اتمام آن بیش از چهل سال مى‏ گذرد. و قبل از آن- به چند سال- کتاب سرّ الصلاه را اتمام نمودم. و از آن سال ها تا کنون بیش از چهل سال مى ‏گذرد و من نه اسرار صلاه را دریافتم، و نه به آداب آن پرداختم، که یافتن غیر از بافتن است و ساختن جدا از پرداختن. و این کتاب ها حجتى است از مولى‏ بر این عبد بى ‏مایه. و به خداى تعالى پناه مى‏ برم از آنکه مشمول آیه شریفه کمرشکن « لِمَ تَقُولُوَن ما لا تَفْعَلُونَ. کَبُرَ مَقْتاً عِندَ اللَّه انْ تَقْولُوا ما لا تَفْعَلُون » باشم، و پناهى جز رحمت واسعه‏ اش ندارم.

و تو اى دخترم، امید است که توفیق به کار بستن آداب این معراج بزرگ الهى را داشته باشى و به راهنمائى این براق الهى از بیت مظلم نفس هجرت کنى الى اللَّه. و به خداى بزرگ پناه مى‏ دهم تو را از آنکه مطالعه این اوراق بر تعلّقات نفسانیه ‏ات نیفزاید و تو را چون نویسنده ملعبه شیطان نکند.

دخترم، هر چند در تو بحمد اللَّه لطافت روحى یافتم که امید آن است که هدایت اللَّه شامل حالت شود و با عنایت او جلّ و علا از چاه عمیق طبیعت خلاص شوى و به صراط مستقیم انسانیت راه یابى، لکن از کید شیطان و نفس خطرناک تر از آن غافل مباش و به خداى بزرگ پناهنده شو انَّه رَحیمٌ بِعِبادِه.

دخترم، اگر از مطالعه این اوراق خداى نخواسته نتیجه حاصل نشود مگر خودنمائى و مجلس آرائى و سر توى سرها آوردن، بهتر است از مطالعه آن صرف نظر، بلکه احتراز کنى که مبادا چون من گرفتار تأسّف شوى. و اگر إن شاء اللَّه خود را مهیّا کنى که از مطالبى که از کتاب و سنّت و اخبار اهل بیت عصمت و افادات اهل معرفت اخذ شده است به جان استفاده کنى و استعداد و لطافت قریحه ‏اى را که خداوند عطا فرموده به کار اندازى، بسم اللَّه، این گوى و این میدان. امید است در این معراج انسانى و معجون رحمانى دل از غیر خالى کنى و با آب حیات قلب را شستشو دهى و چهار تکبیر زده خود را از خودى برهانى تا به دوست برسى: وَ مَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهاجِراً الىَ اللَّه وَ رَسُولِهِ ثُمَّ یُدْرِکْهُ الْمَوتُ فَقَدْ وَقَعَ اجْرُهُ عَلَى اللَّه.
بارالها، ما را مهاجر الى اللَّه و رسوله قرار ده و به فنا برسان؛ و فاطى و احمد را توفیق خدمت عنایت کن و به سعادت برسان.

– و السّلام- 2 صفر المظفّر 1405- روح اللَّه الموسوی الخمینى

‏آداب الصلاه (آداب نماز) / حضرت امام خمینی رحمه الله، مقدمه، ص: 13 و14

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید