در حال حاضر با این همه مفاسد چگونه انسان می تواند همسری انتخاب کند که او را به کمال نزدیک کند؟

در حال حاضر با این همه مفاسد چگونه انسان می تواند همسری انتخاب کند که او را به کمال نزدیک کند؟

مقدمه: جامعه اسلامی ما یکی از بهترین جوامع از جهت فرهنگ، آداب و رسوم، تمدن و از نظر دین و رعایت مسائل دینی می باشد. وجود برخی از مفاسد را نمی توان در جامعه انکار نمود که البته باید نهایت سعی و اهتمام در حذف آن بکار گرفته شود اما ایده آل نگری نباید باعث ایجاد نگاهی منفی به مسائل شود که وجود برخی مسائل که همه جامعه تعمیم دهیم. در عین پذیرش وجود برخی مسائل که باعث ایجاد فاصله با آن جامعه آرمانی می شود باید توجه داشت ملت ایران از بهترین ملتها و جوانان آن از پاکترین جوانان دنیا به حساب می آید.
با توجه به مقدمه فوق در دسترسی به فرد مورد نظر توجه به نکات زیر تسهیل کننده می باشد.
1. مشورت:[1] یکی از راه‎های اتنتخاب همسر ایده آل مشورت است یعنی انسان با مشاوری آگاه و متدین و دلسوز و رازدار مشورت کند از جمله این مشاوران پدران و مادران متدین هستند که می توانند تجربه خود را در اختیار فرزندان خود بگذارند. ضمن اینکه توجه داشته باشند که از تحمیل نظرات خود بر آنها پرهیز کنند.
2. واسطه و معرف:[2] معرف و واسطه کسی است که دختر و پسر را می شناسد و آنان را برای ازدواج به یکدیگر معرفی می کند و گاهی نیز در ادامه کار آنان را یاری می نماید. گاهی معرف خود چیزی نمی گوید اما پدر و مادر و یا جوان نزد او می روند و از او می خواهند که فرد مناسبی را برای ازدواج به او معرفی کند و یا در امر انتخاب همسر راهنمایی و کمکشان کند. البته نباید به هر کسی اعتماد کرد و حرف او را به عنوان معرف پذیرفت معرف باید خیرخواه، متدین، آگاه، منطقی و آگاه به مسائل و مباحث ازدواج باشد گاهی به خاطر اینکه معرف تنها به یک عامل مثلاً زیبایی توجه دارد در کار خود موفق نیست چرا که او باید همتایی زوج را در سن، زیبایی، جسم، دیدگاه‎های سیاسی، اجتماعی، وضعیت روحی، تحصیل، اخلاق، فرهنگ، دین و… در نظر داشته باشد.
3. تحقیق:[3] گاهی در برخی سازمان ها برای گزینش یک فرد حدود 6 ماه تحقیق و پرس و جو می کنند پس شایسته است انسان برای انتخاب همسر و شریک زندگی خود دقت به خرج می دهد چرا که همسر نقش زیادی در سعادت و فلاکت دنیوی و اخروی شریک خود دارد (تحقیق از محل درس، محل کار، دوستان، همسایه ها و… و بررسی گذشته و سوابق او…) نکته قابل توجه در این زمینه این است که نباید بدون دلیل و شناخت کافی کسی را به عنوان همسر پذیرفت و همین طور نباید بدون دلیل و شناخت کافی کسی را رد کرد (برای پذیرفتن و یا رد کردن دلیل نیاز داریم).
4. پرهیز از ایده آل نگری: گاهی افراد دنبال یک فرد بی عیب می گردند باید واقع بین بود هر کسی خطایی دارد همانگونه که خود ما کامل نیستیم پس نه بی گدار به آب بزنیم و تحقیق نکرده کسی را انتخاب کنیم و نه بیش از حد وسواس به خرج دهیم و دنبال فرد بی عیب باشیم. هماهنگی صد درصد امکان ندارد و اما ناهماهنگی نیز باید به پایین‎ترین حد ممکن برسد که آن هم با تفاهم و گذشت و محبت و صبر جبران می شود.
5. ایمان بهترین ملاک همسر گزینی: اگر چه فساد زیاد است اما همیشه افراد مؤمن در جامعه وجود دارند؛ افرادی که دوست دارند پاک بمانند و زندگی مشترک خود را با مؤمنین ادامه دهند تا در امر دینداری و کمال کمک آنها باشند و از آنها کمک بگیرند. اینان باید سعی کنند در انتخاب، افراد مؤمن جامعه را گزینش کنند چرا که قرآن می‎فرماید: زنان پلید لایق مردان پلیدند و مردان پلید نیز برای زنان پلیدند و زنان پاک و طیب و با عفت برای مردان پاک و طیب هستند و مردان پاک، شایسته زنان پاکتر.[4] 6. هدایت برای انتخاب صحیح: برای این که افراد متدین در ازدواج به همدیگر برسند مؤمنین وظیفه دارند که آنها را به هم معرفی کنند و با این کار در حفظ ایمان افراد متدین و استمرار آن تلاش کنند و از جمله نکات مهمی که والدین و حتی خود دختر و پسر باید توجه داشته باشند این است که آنها می‎توانند از افرد آگاه و متدین بخواهند که اگر فرد مناسبی بود به آنها معرفی کنند.
7. معاشرت با خوبان: گاهی خانواده‎ها از معاشرت و رفت و آمد کوتاهی می‎کنند و اگر افراد متدین همدیگر را از قبل شناسایی کنند و با هم رفت و آمد داشته باشند بیشتر با صفات و روحیات همدیگر آشنا می‎شوند و پسران و دختران در این خانواده‎ها راحت‎تر فرد متناسب با خود را گزینش می‎کنند.[5] نوریان، مر نوریان را طالبند
ناریان مر ناریان را جاذبند
8. دعا: حضرت رضا ـ علیه السّلام ـ می‎فرماید: «هر گاه خواستی ازدواج کنی از خداوند طلب خیر کن و بعد اقدام کن دو رکعت نماز بخوان و دست‎ها را بدرگاه خدا بردار و بگو خداوندا من در اندیشه ازدواج‎ هستم، همسری برایم فراهم کن که از نظر اندام، اخلاق، پاک دامنی، نگهداری مال و آبروی شوهر، زیبایی و فرزند آوری سرآمد زنان باشد».
البته زنان نیز می‎توانند برای همسر دلخواه و متدین خود از درگاه حق تعالی طلب همسری با ایمان و … کنند[6] (در همه حال طلب خیر کنیم).

معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
1. جوانان و انتخاب همسر، علی اکبر مظاهری، انتشارات پارسایان، (کتاب بسیار مفیدی در این زمینه است.)
2. انتخاب همسر، ابراهیم امینی، سازمان تبلیغات.
3. ازدواج آسان و شیوه همسرداری، محمد محمدی اشتهاردی، انتشارات نبوی.

پی نوشت ها:
[1] . مظاهری، علی اکبر، جوانان و انتخاب همسر، پارسایان، چاپ بیستم، 1382، ص 179، اقتباس.
[2] . همان، ص182، 181.
[3] . همان، ص 186، 185.
[4] . نور/26.
[5] . برای مطالعه بیشتر به: الجلالی، محمدحسین، آداب معاشرت در اسلام، ترجمه جواد بیات، نشر سازمان تبلیغات رجوع کنید.
[6] . مشکینی، میرزا علی، ازدواج در اسلام، قم، انتشارات الهادی، چاپ سیزدهم، 1380، ص 67، با کمی تغییر.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید