آیت‌الله موحدی کرمانی در خطبه‌های نماز جمعه تهران: حقوق‌های نجومی وجهه شرعی و اسلامی ندارد/ پول‌ها به بیت‌المال بازگردد

آیت‌الله موحدی کرمانی در خطبه‌های نماز جمعه تهران: حقوق‌های نجومی وجهه شرعی و اسلامی ندارد/ پول‌ها به بیت‌المال بازگردد

آیت الله موحدی کرمانی، خطیب موقت نماز جمعه تهران در خطبه سیاسی- عبادی این هفته گفت: بعضی‌ها به اظهارات بنده، انتقاداتی داشتند که لازم می دانم جواب آن انتقادات را بدهم.

وی افزود: یکی از سخنان این بود که این آقایان به قانون عمل کرده و قانون به آنها اجازه داده بود که چنین حقوق‌های کلانی را دریافت کنند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران تصریح کرد: آن زمانی که مردم ایران به جمهوری اسلامی رأی دادند، اعلام کردند که ما نظامی می‌خواهیم که هم جمهوری و هم اسلامی باشد با این رأی گفتند اگر در نظام ما قانون، غیراسلامی باشد، باطل است و ما آن را به رسمیت نمی‌شناسیم.

آیت الله موحدی کرمانی ادامه داد: اولا بدانید یکی از مبانی فقه ما، عقل است. فقها و مراجعی که فتوا می دهند یا از قرآن یا از سنت و روایات و یا اجماع و یا عقل استفاده می کنند. حالا از شما سوال می کنم آیا می توان فکر کرد قوانینی که در این خصوص بوده، اسلامی است و قوانین اجازه می‌دهد فردی به‌عنوان عضو هیات مدیره ماهانه در چند جلسه بنشیند، چای بنوشد و میوه‌ای میل کند، بعد در پایان ماه، ده‌ها میلیون حقوق دریافت کند و از آن طرف کارگر بیچاره‌ای که در عمق چاه ۱۰۰ متری کار می‌کند، یک یا ۲ میلیون حقوق بگیرد، آیا این تبعیض از نظر عقل و وجدان قابل تامل است؟

وی اظهار داشت: امیرالمؤمنین(ع) حاضر نشد یک من گندم بیش از حق رسمی به برادرش عقیل بدهد. با توجه به این سابقه تاریخی، می توان حقوق های نجومی و این بهره‌برداری‌ها را طبق احکام اسلام دانست؟ این حقوق ها قطعا وجه شرعی و اسلامی ندارد.

خطیب موقت نماز جمعه تهران افزود: نظام، مجلس را موظف کرده که قوانین متراکم در مورد حقوق‌ها را بررسی کند. قوانینی که در زمان شاه بوده باید دانه دانه در مجلس بررسی شده و مخالف و موافق درباره آن صحبت کرده و باطل کنند. مگر مجلس چقدر قدرت دارد؟ چقدر وقت دارد؟ مگر می توان این قوانین انباشته با این همه آیین‌نامه‌ها و ضوابط که در دوران شاه بوده را بررسی کند، حتما نمی‌تواند و معذور است.

آیت الله موحدی کرمانی اضافه کرد: اگر مجلس نتواند این کار را انجام دهد، آیا قوانینی که غیراسلامی بوده، اسلامی می شود؟ بعد از انقلاب هم آیین‌نامه‌ها و قوانینی در هیات دولت به تصویب رسیده است که تمام آنها باید به مجلس داده شود و رئیس مجلس موظف است تطبیق آن را با اسلام بررسی کند.

وی اظهار داشت: انبوه فراوانی از قوانین انباشته شده در این خصوص وجود دارد. آقایان توجه کنند که درست است مجلس موظف به تنقیح قوانین است، اما اگر مجلس نتوانست، آن قوانین و مقررات خلاف اسلام که چه در زمان شاه به تصویب رسیده و چه بعد از انقلاب، نباید اجرا شود.

خطیب موقت نماز جمعه تهران ادامه داد: در مورد غیراسلامی بودن این افراد نیز یکی از مبانی ما عقل است. عقل به ما اجازه نمی‌دهد که فردی با این کار راحت و کم، حقوق میلیونی داشته باشد.

آیت الله موحدی کرمانی افزود: ممکن است برخی از این آقایان بگویند ما نمی‌دانستیم این حقوق‌ها غیرمشروع و غیراسلامی است. بسیار خب اگر نمی دانستید معذورید، اما الان باید این اموال را به بیت‌المال بازگردانید.

وی تصریح کرد: مطمئنا شما افراد متدینی هستید که اشتباه کرده اید. مثل شما، مثل فردی است که با آب نجس وضو و غسل کرده است. حالا باید قضای تمام نمازها را به جای آورد.

خطیب موقت نماز جمعه تهران اضافه کرد: به فرض می گوییم شما آقایان نمی دانستید و فکر می کنید طبق قانون می توانید چنین حقوقی را دریافت کنید، اما حالا که فهمیدید به شما می گویم که باید این اموال را برگردانید چون نامشروع است.

آیت الله موحدی کرمانی گفت: در این رابطه سخن امیرالمؤمنین(ع) بهترین گواه است. در زمان عثمان اموال بسیاری توسط وی حاتم‌بخشی می شد. شاید کسانی که این اموال را دریافت می‌کردند می‌گفتند که عثمان خلیفه پیامبر(ص) است و چنین اختیاری را دارد، اما وقتی امیرالمؤمنین(ع) به حکومت رسید، اعلام کرد این اموال را از حلقوم شما بیرون می کشم.

وی تصریح کرد: این پول ها اموالی نیست که شما بخواهید خود را مالک آن بدانید. البته شنیده ام بعضی از این افراد مقداری از اموالشان را باز گردانده اند، امیدوارم همه این افراد موفق شوند اموال غیرمشروع را بازگردانند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران تاکید کرد: حقوق‌ها، مزایا، وام‌های میلیاردی و رانت‌خواری‌ها شامل این اموال نامشروع می شود. به قول سعدی بیت‌المال لقمه مساکین است نه طعمه اخوان الشیاطین.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص حج گفت: آل سعود در امر حج کارشکنی کرد و مردم ایران را از زیارت بیت‌الله و به جا آوردن حج محروم کرد. ظالم تر از کسی که نگذارد انسان ها از مساجد و مسجدالاحرام بهره مند شوند، وجود ندارد. اینان که مانع حج شدند، بدانند راهی برای ورود به مسجدالاحرام به جز با خوف، وحشت و ترس ندارند یعنی اینان به عذاب الیم مردمی گرفتار شده و مورد تنفر و انزجار مردم مسلمان واقع می شوند.

موحدی کرمانی تصریح کرد: طبق آیات قرآن، این افراد هم در دنیا رسوا خواهند شد و هم در قیامت گرفتار عذاب بزرگی خواهند شد. خدایا به حرمت قرآن، آل سعود را نابود بفرما.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید