مسیحیان و نقد آرای اسکوفیلد (3)

مسیحیان و نقد آرای اسکوفیلد (3)

نویسندگان: عبدالحسین ابراهیمی سروعلیا
محمد لگنهاوزن

4.وارثان وعده

اسکوفیلد درباره ی بند آخر رومیان (1) می گوید در کتاب مقدس هیچ آموزه ای نیست که ثابت کند مسیحیان فعلی، وارث وعده ی برگزیده بودن یهود باشند. مسیحیان، ذریه ی روحانی ابراهیم علیه السلام و شریکان فیض معنوی عهد ابراهیم علیه السلام هستند؛ ولی اسراییل به عنوان قوم دنیایی خدا، همیشه بزرگ ترین ستایش ها و جایگاه خودش را داراست. اسکوفیلد درباره ی بند آخر رومیان (2) بیان می کند که مطابق پیش گویی ها، اسراییل، دوباره از همه ی اقوام گردهم می آیند، به سرزمین خودشان باز می گردند و بازگردانده می شوند و هنوز بزرگ ترین تجلیل و شکوه خود را داراست.
مسیحیان منتقد از جمله چارلز گیلبرت و ستون در پاسخ می گویند که این هزاره، هزاره ی فریسیان است نه کتاب مقدس. این بیان با پیش گویی های صریح خودِ عیسی علیه السلام در تضاد است. تنها امید اسراییل، فصل یازده رومیان است. پولس می گوید که آنها به سبب بی ایمانی، مطرود بودند؛ بلکه بند 23 می گوید: «و اگر ایشان نیز در پی بی ایمانی نمانند، باز پیوند خواهند شد؛ زیرا خدا قادر است که ایشان را بار دیگر بپیوندد». فرجام بد اسراییل را در ارمیا (3) ببینید.
اسراییل، پس از آنکه جسم شد، دیگر وارث خدا نیست و هرگز نخواهد بود؛ «گوشت و خون نمی تواند وارث ملکوت خدا باشد».(4) می گوید: «میراث نخواهد یافت…».(5) منظور این است که اسراییل حقیقی و معنوی، وارث ملکوت خداست، نه اسراییل جسمانی. همچنین، می توانید دوم تیموتاوس1 :6-10 را ببینید.
نقد دیگرآنان این است که مزامیر 110 :1 می گوید : «به دست راست من بنشین تا دشمنانت را پای انداز تو سازم». در اول تواریخ درباره ی تخت حضرت سلیمان علیه السلام چنین می خوانیم: «پس سلیمان بر کرسی خداوند نشسته بجای پدرش داود، پادشاهی کرد و کامیاب شد و تمامی اسرائیل او را اطاعت کردند».(6) این کرسی که کرسی یهوه است در همه زمان ها بوده و اکنون عیسی علیه السلام در آسمان، روی آن نشسته است. این کرسی و ملکوت خداست و خدا وعده داده است که عیسی علیه السلام برای همیشه آنجا باشد.(7) این کرسی در اول تواریخ (8)، و دوم سموییل نیز کرسی ابدی داود خوانده شده است.

بررسی تدبیرگرایی اسکوفیلد

تدبیرگرایی یا به تعبیر دیگر، تقدیرگرایی، نظام الهیاتی است که بیش از دویست سال از عمر آن نمی گذرد.(9) این مکتب معتقد است که نشانه های آمدن دوباره ی مسیح، به صراحت در کتاب مقدس شرح داده شده است و می توان آنها را با حوادث جاری بین المللی تشخیص داد. این الهیات را در انگلیس، داربی و در آمریکا، اسکوفیلد رواج دارند. کتاب مقدس مرجع اسکوفیلد می گوید که خدا به دو قوم علاقه ی ویژه ای دارد: قوم یهود، که گفته است باید مسیر زمینی و ملت مسیحی، که باید مسیر آسمانی باشد.(10) نقدهای فراوان به تدبیر گرایی اسکوفیلد وارد شده است که در اینجا به برخی از آنان اشاره می شود:

أ)تفسیر لفظی کتاب مقدس

چنان که خواهیم خواند، یکی از این نقد ها درباره ی تفسیر متن کتاب مقدس است که بر اساس نظر و سلیقه ی خواننده انجام می شود. استناد اساسی تدبیرگرایی (یا مشیت گرایی الاهی)، مربوط به ترجمه ی دوم تیموتاوس 2 :15 است که پولس به تیموتاوس می گوید: «… کلام خدا را به خوبی انجام می دهد».(11) اسکوفیلد، این آیه را عنوانی قرار می دهد برای نخستین کتابش که در دفاع از این روشِ «تقسیم» کتاب مقدس در مشیت های جداگانه نوشته است.
استفان سایزر(12)، استاد دانشگاه لندن، اسقف کلیسای ویرجینیا واتر، و از جمله صاحب نظران در موضوع مسیحیت صهیونیستی است که آثار پژوهشی مهمی در این زمینه دارد. او در چند دانشگاه داخل کشور به سخنرانی پرداخته است. همچنین، ماهنامه ی موعود مقالاتی از این استاد و پژوهشگر انگلیسی را به چاپ رسانده و با وی گفت و گویی اختصاصی انجام داده است. سایزر چنان که خود می گوید، به دنبال به چالش کشاندن هم کیشان خودش است.(13)
او در مقاله ی تدبیرگرایی می گوید: چارلزریری (14) (1925م)، نویسنده و متأله مسیحی، در کتاب تدبیرگرایی امروز (15) تأکید می کند که مکتب مشیت گرایی به طور جدی بر تمایز میان اسراییل و کلیسا تأکید می کند و معتقد است که این تمایز، زاییده ی نظام هرمنوتیکی است که معمولاً تفسیر لفظی نامیده می شود. همچنین، معقتد است که اراده (جلال) خدا، زیربنای حوادث جهان است. برای فرد تدبیرگرای بنیادگرا، برنامه رستگار شناسی یا نجات خدا، تنها یک برنامه نیست؛ بلکه یکی از اهداف خداست که در برنامه ی کلی جلال خودش قرار داده است.(16)
بنابر نظر مفسران غیر تدبیرگرا، مشکل اصلی تدبیرگرایی به تفسیر کتاب مقدس مربوط می شود؛ یعنی آنان چیزی را که به لحاظ بافت و سیاق جمله، باید تحت اللفظی تفسیر کنند، به طور تمثیلی تفسیر کرده و آنچه را که باید به طور تمثیلی تفسیر نمایند، تحت اللفظی تفسیر می کنند. آنان معتقدند که پیش گویی درباره ی آینده به ندرت مشروط است. تفسیر آنان از کتاب مقدس، در حقیقت مفسر محور و «تفسیر به رأی و تحمیل نظریه بر متن» (17) است، نه «تفسیر و استخراج و استنباط بر اساس قواعد ادبی و فقهی».(18) برای نمونه، بر اساس تفسیر غالب تدبیرگرایانه از مکاشفه، مقیاس اورشلیم جدید را به طور تحت اللفظی تفسیر می کنند (که 1400 مایل است)؛ اما صرف نظر از تأیید متن، برای خیلی از تدبیرگرایان (نه همه ی آنها) روشن شده است که هفت شهر آسیا، هفت دوره ی تاریخ کلیسا را نشان می دهد؛ در حالی که باید همین متن را نیز به طور لفظی (هفت شهر آسیا) تفسیر کنند، نه تمثیلی. پس تفسیر تحت اللفظی برای آنان گزینشی است.
بر اساس تفسیر لفظی کتاب مقدس، حتی صهیون نیز به طور لفظی تفسیر می شود؛ در حالی که مذهب کاتولیک با تأکید بر نظریه ی کشیش آگوستین، معقتد است آنچه درباره ی کشور خدا در کتاب مقدس آمده است، در آسمان قرار دارد، نه در زمین؛ همچنین، قدس و صهیون محل های زمینی اسکان یهود نیستند؛ بلکه در آسمان قرار دارند و به روی همه ی مؤمنان گشوده اند.(19)

ب)پادشاهی و نجات اسراییل

تدبیرگرایان عقیده دارند که در عهد عتیق و عهد جدید نقل قول های زیادی هست که بیان می کنند اسراییل روزی به سوی خداوند بر خواهد گشت و آنان بیش از غیرتدبیرگرایان، این نقل قول ها را به طور تحت اللفظی تفسیر می کنند.
در اعمال رسولان (20) آمده است پس از رستاخیز مردگان توسط خداوند، حتی رسولان، منتظر اویند تا به طور لفظی و ظاهری، پادشاهی اسراییل را بازگرداند. تدبیرگرایان معتقدند که برای ما مهم است که خدا هرگز پادشاهی اسراییل را ـ که باید روزی برگردانده شود ـ رد نمی کند. بنابراین، عموماً عقیده دارند که پادشاهی اسراییل، واقعاً به تأخیر افتاده است و برای همیشه، کنار گذاشته نمی شود. تدبیرگرایان بر این باورند که روزی عبارت رومیان 11 :26 محقق خواهد شد و همه ی اسرائیل نجات خواهند یافت (21) و سرانجام، خدا ملکوت را به اسراییل باز می گرداند؛ درست مانند رسولان که منتظر تحقق آن هستند.(22) در آن زمان، پس از آنکه این تعبیر زکریا (23) «بر خاندان داود و بر ساکنان اورشلیم… برای من، مثل نوحه گری برای پسر یگانه ی خود، نوحه گری خواهند نمود و مانند کسی که برای نخست زاده ی خویش ماتم گیرد. برای من ماتم تلخ خواهند گرفت» (24) محقق شد، تدبیرگرایان عقیده دارند که اشعیا (25)، مکیاه (26) و زکریا (27) و مکاشفه (28) نیز به طور لفظی محقق می شوند.
همچنین، معتقدند چنان که اسراییل و یهودا در میان امت ها لعن شده اند، همچنان روزی مورد برکت قرار خواهند گرفت؛ چون حزقیال: «چنان که شما، ای خدایان یهود و ای خاندان اسرائیل، در میان امت ها مورد لعنت شده اید، همچنان شما را نجات خواهم داد تا مورد برکت بشوید؛ پس مترسید و دست های شما قوی باشد… همچنین، در این روزها رجوع نموده قصد خواهم نمود که به اورشلیم و خاندان یهودا احسان نمایم. پس ترسان مباشید.»(29)
به دنبال این نقل قول، خدا وعده می دهد که بسیاری از افراد و امت های عظیم، یهوه را در اورشلیم خواهند طلبید: «قوم های بسیار و امت های عظیم خواهند آمد تا یهوه صبایوت را در اورشلیم بطلبند واز خداوند مسئلت نمایند. یهوه صبایوت چنین می گوید: در آن روزها ده نفر از همه ی زبان های امت ها به دامن شخص یهودی چنگ زده متمسک خواهند شد و خواهند گفت: همراه شما می آییم؛ زیرا شنیده ایم که خدا با شماست».(30)

پی نوشت ها :

1.می گویم: آیا خدا قوم خود را رد کرد؟ حاشا؛ زیرا که من نیز اسرائیلی از اولاد ابراهیم، از سبط بنیامین هستم. خدا قوم خود را که از قبل شناخته بود ردّ نفرموده است.(رومیان 11 : 1-6).
2.و همچنین همگی اسرائیل نجات خواهند یافت؛ چنان که مکتوب است که از صهیون نجات دهنده ظاهر خواهد شد و بی دینی را از یعقوب خواهد برداشت (رومیان 11 :26).
3.لهذا اینک من شما را بالکلّ فراموش خواهم کرد و شما را با آن شهری که به شما و به پدران شما داده بودم، از حضور خود دور خواهم انداخت و عار ابدی و رسوایی جاودانی را که فراموش نخواهد شد، بر شما عارض خواهم گردانید (ارمیا 23 : 39-40) خداوند می گوید درباره ی گناهان شما و گناهان پدران شما با هم که بر کوه ها بخور سوزانیدید و مرا بر تل ها اهانت نمودید. پس جزای اعمال شما را اول به آغوش ما خواهم رسانید… شما را به جهت شمشیر مقدّر ساختم و جمیع شما برای قتل خم خواهید شد؛ زیرا که چون خواندم جواب ندادید و چون سخن گفتم نشنیدید وآنچه را که در نظر من ناپسند بود به عمل آوردید و آنچه را که نخواستم برگزیدید. (اشعیا65: 1-15).
4.قرنتیان 15 :50.
5.کتاب چه می گوید کنیز و پسر او را بیرون کن؛ زیرا پسر کنیز با پسر آزاد میراث نخواهد یافت.(غلاطیان 4 :21-30).
6.تواریخ 29: 23.
7.در خانه و سلطنت خودم تا ابد پایدار خواهم ساخت و کرسی او استوار خواهد ماند تا ابدالآباد (اول تواریخ 17 :14).
8.خداوند … پسرم سلیمان را برگزیده است تا بر کرسی سلطنت خداوند بر اسرائیل بنشیند (اول تواریخ 28 :5) و نیز دوم سموییل 7 : 5-16.
9.سید امیر حسین اصغری، یدالله: چرا ایالات متحده برای اسراییل از منافع خویش می گذرد؟ ص53 و 157.
10.Forcing god’s hand, p. 154.
11.عبارت انگلیسی ترجمه بالا چنین است (Rightly dividing the word of truth)؛ این ترجمه از ترجمi d کتاب مقدس چاپ انجمن کتاب مقدس ایران گرفته شده است؛ ولی در ترجمه ی تفسیری آن آمده است: بدان کلام خدا چه می گوید و چه معنا دارد. اسکوفیلد از واژه Dividing استفاده کرده و تاریخ را به بخش های متعدد تقسیم نموده است.
12.Steven sizer.
13.مسیحیت صهیونیستی از نظر تا عمل، گفتگو با استفان سایزر، ترجمه فاطمه شفیعی، موعود، ش 82، آذر 1386، ص 6-11.
14.Charles Ryrie.
15.Dispensationalism Today.
16.www.informationclearinghouse.info/article4531.htm.
17.Eisegesis.
18.Exegesis.
19.کلید فهم سیاست آمریکا، پیشگویی ها و آخرالزمان ،1384،ص21.
20.پس آنانی که جمع بودند، از او سؤال نموده گفتند : خداوندا آیا در این وقت ملکوت را بر اسرائیل باز برقرار خواهی داشت؟بدیشان گفت: از شما نیست که زمان ها و اوقاتی را که پدر در قدرت خود نگاه داشته است، بدانید؛ لیکن چون روح القدس بر شما می آید قوّت خواهید یافت و شاهدان من خواهید بود در اورشلیم و تمامی یهودیّه و سامره و تا اقصای جهان (اعمال رسولان 1 : 6-8).
21.پس می گویم: آیا لغزش خوردند تا ببافتند ؟ حاشا بلکه از لغزش ایشان نجات به امّت ها رسید، تا در ایشان غیرت پدید آورد. رومیان 11 :11 را ببینید.
22.رسولان 1 :6-8.
23.پس آنانی که جمع بودند، از او سؤال نموده گفتند: خداوندا آیا در این وقت ملکوت را بر اسرائیل باز برقرار خواهی داشت؟ بدیشان گفت: از شما نیست که زمان ها و اوقاتی را که پدر در قدرت خود نگاه داشته است، بدانید (زکریا 12 :10).
24.زکریا 12 :11.
25. … شریعت از صهیون و کلام خداوند از اورشلیم صادر خواهد شد (اشعیا2 :2-4).
26. 4 : 1-3.
27. 14: 16.
28. 20: 2-6.
29.حزقیال 8 : 13-15.
30.زکریا 8 :22-23.

منبع: فصلنامه علمی – تخصصی معرفت ادیان شماره 1
ادامه دارد…

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید