بیانات آیت الله مظاهری درباره آیت الله اصفهانی

بیانات آیت الله مظاهری درباره آیت الله اصفهانی

بیانات آیت الله شیخ حسین مظاهری در جمع اعضای دبیرخانه همایش بزرگداشت آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی
برگزاری چنین همایش هایی با محوریت بزرگداشت علماء اسلام بسیار مفید است. این برنامه ها نه تنها یک روحانی مانند آیت الله اصفهانی را در میان مردم شخصیت دار می کند بلکه بیش از آن فرهنگ تشیع و خدمات علماء به این فرهنگ را برجسته می کند. این همایش به لحاظ اینکه اولین بار است برای این مرجع بزرگ تشیع در تاریخ معاصر برگزار می شود کار مهمی محسوب می شود . ایشان ده سال مرجع عام تمام شیعیان بوده اند اگر بتوانید شخصیت ایشان را از ثبوت به اثبات بیاورید از وقوع به اشتهار برسانید کار مهم و مقدسی انجام داده اید.
امروزه بهترین کارها زنده کردن یاد علما است. مرحوم آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی افتخار اصفهان هستند. در زمانی که مرجعیت به ایشان روی آورد که مرحوم کمپانی و نائینی و بیش از ده نفر از علمایی که چشم روشنی عالم تشیع اند وجود داشتند. این مسأله لیاقت بالایی را می طلبد که یک طلبه اصفهانی که پدرشان هم روحانی نبوده اند بتوانند در حوزه علمیه نجف به جایی برسند که مرجعیت عامه شیعیان را برای ده سال در دست داشته باشند.
مرحوم اصفهانی به گونه ای رفتار کرد که همه مردم علاقه زیادی به ایشان داشتند و کمتر مرجعی را من سراغ داردم که اینقدر مردمی بوده باشد.
ایشان از لحاظ علمی و همچنین شعور سیاسی در سطح بالایی قرار داشتند. وسیله النجاه که رساله عملیه ایشان می باشد یک اثر علمی محسوب می شود، امام کتاب وسیله را احیاء نمودند و فقهای زیادی بر این رساله حاشیه زده اند.
مرجع علاوه بر ملا بودن بایستی متدین باشد. دنیا طلب نباشد، عادل باشد. تمام این خصوصیات در سید جمع بود.
یک شخص وقتی در مقام مرجعیت قرار می گیرد می بایست علاوه بر علم و عدالت، عاقل باشد و شعور سیاسی بالایی داشته باشد. مرحوم سید انصافاً اینگونه بوده است و مقتضیات جامعه را به خوبی درک می کرده و در اداره امور شیعیان توانایی بالایی داشته است. ایشان در زمینه انسجام اسلامی کارهای زیادی انجام دادند و به تمام مردم چه سُنّی و و چه شیعه کمک می کرده اند.
امتیاز دیگر مرحوم سید این بود که خودشان با تمام مشغله هایی که داشتند جواب تمام استفتائات را می دادند برخلاف بقیه مراجع که اتاق استفتاء دارند و مرجع تنها جواب ها را مُهر می کند. سید به تک تک نامه های مردم رسیدگی می کرده است.
این بزرگداشت باید بسیار پربار باشد.
معمولاً مشهور است که می گویند وجود ناقص بهتر از عدم است. من این موضوع را قبول ندارم در خیلی جاها عدم بهتر از وجود ناقص است. وجود ناقص در این موارد خیلی ضرر دارد باید بزرگداشت پرباری باشد که به خدمات سید به جامعه تشیع بپردازد.
امیدوارم مرحوم سید شفاعت شما را نزد امام زمان بنماید.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید