حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان: سیاست را نباید به افراد حراف سپرد/ مردم اجازه میدان داری به غوغاسالارها ندهند

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان: سیاست را نباید به افراد حراف سپرد/ مردم اجازه میدان داری به غوغاسالارها ندهند

استاد حوزه با بیان این که منازعات سیاسی سبب عدم پیشرفت جامعه شده است، گفت: عرصه سیاست را نباید به حراف ها سپرد، و نباید اجازه داد غوغاسالارها میدان انتخابات را از دست مردم بگیرند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته تهران به تبیین محاسن و معایب دموکراسی و تجربیات تلخ و شیرین آن در جوامع مختلف بشری پرداخت.

وی با بیان اینکه در طول تاریخ بیشتر به معایب دموکراسی پرداخته شده است، افزود: برخی اندیشمندان مانند ارسطو دموکراسی را یک راه حل برای مواجهه با دیکتاتوری نمی دانند و برخی نیز مانند علامه طباطبایی (ره) دموکراسی را بدتر از دیکتاتوری می دانند.

سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه تهران با اشاره به نظام مردم سالاری دینی که بسیاری از معایب دموکراسی را کنترل کرده است، اظهار داشت: مردم سالاری دینی حاکم در جامعه ایران به گونه ای است که به هیچ عنوان ظلمی به کشورها حتی به یک روستای کشور همسایه نکرده است.

نقد دموکراسی به منزله نقد مردم سالاری دینی نیست

وی در ادامه قدرت نظام اسلامی ایران را در منطقه بی نظیر خواند و ابراز کرد: نقد دموکراسی به منزله نقد مردم سالاری دینی نیست چراکه بین نظام ما که برخوردار از مردم سالاری دینی هستیم با دموکراسی به معنای واقعی کلمه تفاوت وجود دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان تصریح کرد: با ساختارهای قانونی که داریم و پسوند اسلامی که مردم سالاری دینی در ذیل آن مستتر است، بسیاری از ضررهای دموکراسی گرفته می شود.

وی افزود: دموکراسی دنبال آن است که مردم بر سرنوشت خود حاکم شوند اما اینکه چگونه می شود مردم را بر سرنوشت خود حاکم کرد یک سؤال بسیار بزرگ و پاسخ نداده شده است.

سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه تهران گفت: در دیکتاتوری ظالم مشخص و ظلم آشکار است، اما در دموکراسی ظالمان پشت پرده هستند و نمی دانیم که چه کسانی ظلم می کنند و چه کسانی در میان مردم و مسؤولان که به شکل دموکراتیک انتخاب شده اند نفوذ می کنند.

حاکمیت صهیونیست و استکبار نتیجه دموکراسی

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان نتیجه دموکراسی را حاکمیت صهیونیست و استکبار دانست و تصریح کرد: دموکراسی امروز در غرب نه تنها یک دیکتاتوری پنهان بلکه یک دیکتاتوری بادوام است.

وی با بیان اینکه از محاسن دموکراسی این است که مردم فریب احزاب و رسانه ها را نخورند، اظهار داشت: البته در دموکراسی های غربی اجازه چنین کاری را نمی دهند اما در مردم سالاری دینی نه تنها این اجازه داده شده بلکه اجازه جلوگیری از بسیاری فریبکاری ها نیز داده می شود.

سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه تهران با تأکید بر اینکه مردم سالاری دینی به واسطه برخی قوانین و ساختارهایی که در جامعه ما وجود دارد، امکان رشد مردم در یک جامعه دموکراتیک را فراهم می کند، گفت: این حسن در جامعه غربی به هیچ عنوان پیدا نمی شود.

وی تشخیص صلاحیت ها را از محاسن مردم سالاری دینی برشمرد و گفت: کسانی که در بازی دموکراسی صحنه گردان هستند اگر بخواهند در صحنه سیاسی خطایی کنند یا حرفی را خلاف قانون تحمیل کنند قدرتی وجود دارد که جلوی آنها را بگیرد؛ مانند آنچه در فتنه 88 رخ داد.

رهبری حکیمانه در فتنه 88 نبود رییس جمهوری فعلی انتخاب نمی شد

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان تصریح کرد: در فتنه 88 با رهبری حکیمانه جمهوری اسلامی جلوی این سنت را که نتیجه انتخابات به وسیله یک اعتراض موهوم نقص شود گرفته شد وگرنه همین رییس جمهور فعلی هم انتخاب نمی شد،  مرور زمان ثابت کرد که نقش ولایت در کنترل حرکت جامعه به سمت یک مردم سالاری دینی نقش بی نظیر و اساسی است.

وی با بیان اینکه انتخابات باید براساس شایستگی ها صورت گیرد، گفت: برخی با بازی افشاگری می توانند رأی آوری کنند و انتخابات ما نیز دستخوش این بازیها بوده است و اینکه برخی کاندیدادها از یک طرف نام برخی هنرمندان و ورزشکاران را به میان بیاورند عوام فریبی است.

سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه تهران با اشاره به پیچیدگی های عرصه سیاست، از مسؤولان صدا و سیما تقاضا کرد که به تبیین این مباحث اخلاقی در عرصه دموکراسی بیشتر بپردازند و نگذارند با سکوتشان منکر تبدیل به معروف و حتی معروف تبدیل به منکر شود.

وی با تأکید بر اینکه عرصه سیاست را نباید به حراف ها سپرد، جلوگیری از پیشرفت را دیگر آسیب دموکراسی برشمرد و ابراز کرد: صدا و سیما به تبیین پیچیدگی های عرصه سیاست بپردازد که برخی سیاست هایی که در دولت یا مجلس مصوب می شود سبب کندی حرکت جامعه شده است.

علیه صدا و سیما حرف زدن برای برخی ها رأی آور است

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه منازعات سیاسی پیش از انتخابات سبب عدم پیشرفت جامعه شده است و متأسفانه مردم مشغول این منازعات سیاسی شده اند و حتی برخی انتخاب ها پس از این منازعات صورت می گیرد، گفت: نباید اجازه داد غوغاسالارها و جوسازها در جوسازی به وسط میدان بیایند و میدان را از دست مردم بگیرند.

وی افزود: مهم ترین آسیب دموکراسی با هوشیاری مردم برطرف شدنی است، جلوی بخشی از آسیب های دموکراسی غربی با قانون در جمهوری اسلامی گرفته شده اما بخشی دیگری با قانون گرفته نشده یا نمی شود با قانون جلوی آن آسیب ها را گرفت که مردم باید جلوی این آسیب ها را بگیرند.

این سخنران مذهبی با بیان اینکه صدا و سیما باید به یاری مردم بیاید و نباید حرف بازیگران عرصه سیاست را گوش دهد، تصریح کرد: علیه صدا و سیما حرف زدن برای برخی ها رأی آور است، اما صدا و سیما مقهور نشود و با حضور در وسط میدان جلوی این جوسازی ها را بگیرد.

منبع خبرگزاری رسا

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید