آیت الله اعرافی: اخلاق در انتخابات نباید فدای مطامع زودگذر شود/ لزوم تبری مسؤولان از اهانت به امام رضا

آیت الله اعرافی: اخلاق در انتخابات نباید فدای مطامع زودگذر شود/ لزوم تبری مسؤولان از اهانت به امام رضا

آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه امروز در خطبه های عبادی و سیاسی نماز جمعه قم که در مصلی قدس برگزار شد، با اشاره به برخی انحرافات در مسأله مهدویت گفت: برخی انتظار و مهدویت را سکولاریستی معنا می کنند.

وی افزود: این عده انتظار را به جای قیام و ایستادگی مطرح می کنند، مطرح کردن انتظار سکولاریستی به جای انجام تکالیف انحراف بزرگی بود که همچنان ادامه دارد، انتظار و مهدویت باید انقلابی باشد که در برابر ظالمان و مستکبران بایستد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به تلاش دشمنان و مستکبران برای ایجاد انحراف در مفهوم مهدویت و مسائل مربوط به آن اظهار داشت: نفی نیابت عامه مرجعیت و ولایت فقیه یکی از برنامه های دشمن است، امروز تلاش های زیادی می شود تا بنیان و پایه های مرجعیت و ولایت فقیه را بزنند و آن را سست کنند.

وی در خطبه دوم با اشاره به فرا رسیدن هفته معلم ادامه داد: بی تردید زحمات و تلاش های معلمان و مربیان در حوزه، دانشگاه و آموزش و پرورش یکی از ارکان مهم در تعالی جامعه است، همه باید قدردان استادانی باشیم که راه رشد، هدایت و پیشرفت را بر روی ما باز می کنند، معلم باید جایگاه رفیع داشته باشد و باید قدر خود را بداند و مسؤولیت خود را بشناسد.

آیت الله اعرافی با بیان این که نظام سیاسی و اجتماعی باید جایگاه معلما را ارتقا دهد، ابراز داشت: نظام تعلیم و تبیت هم باید به مسؤولیت های خطیر خود توجه کنند، در نظام اجتماعی معیشت استاد و معلم و جایگاه اجتماعی وظیفه ای است که باید به آن توجه شود.

وی عنوان کرد: سند تحول آموزش و پرورش که سندی بسیار مهم است باید مورد توجه باشد، نگاه ما نباید به سمت اسناد غیر بومی و فضای غیر اسلامی نباید باشد، از تجربه بشری استفاده می کنیم اما نگاه باید به درون و ارزش های متعالی باشد.

امام جمعه قم خاطرنشان کرد: متأسفانه در رقابت های انتخاباتی کمتر دیدیم کسانی درباره سند تحول، سند مهندسی فرهنگی و تعالی فرهنگی و فکری مانور دهند و بحث کنند، این خلأ و ضعفی است که در کارها وجود دارد؛ نظام تعلیم و تربیت باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به هفته کار و کارگر اضافه کرد: کارگران خدوم با همه مشکلات تلاش کردند که چرخه های صنعت به حرکت در آید، امیدواریم در زمینه صنعت، اشتغال و تولید شاهد فصل جدیدی باشیم، ملت انتظار دارند که بعد از اتمام انتخابات جان جدیدی را برای فعالیت، کار، تلاش و اقدامات فعالانه برای پیشرفت کشور با نگاه به دورن و بر اساس ارزش های متعالی اسلام و انقلاب شاهد باشند.

آیت الله اعرافی با گرامیداشت روز پاسدار و روز جانباز گفت: از نهاد سپاه و بسیج و همه نیروهای نظامی و امنیتی به دلیل تلاش برای بالابردن جایگاه امنیت کشور تشکر می کنیم، سپاه به فضل الهی در سراسر مرزها و بیرون مرزها مدافعان راستین و با صلابت امنیت و اقتدار نظام هستند، در افزایش توان نظامی و انتظامی و تولید سلاح های بازدارنده تلاش های خوبی شده که امیدواریم استمرار پیدا کند؛ جانبازان جایگاه متعالی و مهمی دارند و مشعل های هدایت هستند.

وی به روز شوراها اشاره کرد و افزود: شوراها باید برای ارتقای شهرها، درآمد افزایی درست، حاکمیت عدالت، توجه به مناطق محروم و حاشیه نشین، مسائل فرهنگی و معماری وشهرسازی اسلامی باید توجه کنند که در انتخابت افراد این خطوط باید مورد توجه باشد.

مدیر حوزه های علمیه حادثه تروریستی شرق کشور را محکوم کرد و با تسلیت شهادت جمعی از مرزبانان اظهار داشت: جند تن از سربازان در حمله غافل گیرانه که از موضع ترس و زبونی انجام شد به شهادت رسیدند، از مسؤولان دولت پاکستان می خواهیم جدی تر مسأله را پیگیری کنند.

وی ادامه داد: از دولتمردان می خواهیم با جدیت بیشتر بنیه دفاعی مرزها را تقویت کنند و در این حوادث با کمال قاطعیت عکس العمل نشان دهند، به کسانی که می خواهند ایران را نا امن کنند و به آمریکا، صهیونیست ها و تروریست ها می گوییم ملت ایران بیدار و شجاع است و در برابر اقدامات بزدلانه هرگز از پای در نخواهد آمد، ایران اسلامی به دلیل این اقدامات هیچگاه کوتاه نخواهد آمد و مواضع ما انقلابی و مقابله با مستکبران است و دشمنان بدانند که همه آن ها در مسیر تقابل و تهاجم به انقلاب اسلامی شکست خواهند خورد.

آیت الله اعرافی در بخش دیگر سخنان خود انتخابات را مظهر اقتدار ملت و نماد مردم سالاری دینی دانست و ابراز داشت: حضور حداکثری و با شکوه اصل مهم است که نباید از آن غفلت شود، همه وظیفه داریم آحاد جامعه را به حضور در انتخابات فرابخوانیم، سلامت انتخابات به عنوان حق الناس را مهم را بشماریم و رفاقت و اخلاق را فدای مطامع زودگذر نکنیم.

وی عنوان کرد: در انتخاب باید امنیت، اقتدار، ارزش های متعالی و اسلام را باید مهم بشماریم، در پیشگاه الهی باید پاسخگو باشیم؛ انسان های خدوم، فعال و کسانی که پای ارزش های اسلام و انقلاب بایستند باید برگزیده شوند؛ التزام به قانون برای این که در دام فتنه هایی همانند سال 88  قرار نگریم ضرورت انتخابات است.

امام جمعه قم در پایان به توهین اخیر مجری ستاد انتخابات روحانی در ایلام به امام رضا(ع) واکنش نشان داد و خاطرنشان کرد: متأسفانه شاهد طنز هتاکانه نسبت به امامت و ولایت یعنی حضرت رضا(ع) در مباحث انتخاباتی بودیم؛ همانطور که استفاده از مقدسات در مباحث انتخابات کار صوابی نیست، تعرض به مقدسات و هتک آن کارغلطی است و ما آن را انتخاباتی نمی دانیم و باید عکس العمل نشان داده شود.

وی اضافه کرد: طی تماسی که با حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی داشتم ایشان نسبت به این مسأله بسیار حساس بودند و اعلام موضع کرده اند، امیدواریم این حوادث در مسیر انتخابات قرار نگیرد، مسؤولان با نهایت دقت و بر اساس قانون باید عکس العمل نشان دهند، دیگران هم باید تبری بجویند و چون این ساحت، ساحتی نیست که بخواهد مورد خدشه قرار گیرد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید