آیت الله علم الهدی: برخی از نخبگان سیاسی از تفکر انقلابی فاصله گرفته اند

آیت الله علم الهدی: برخی از نخبگان سیاسی از تفکر انقلابی فاصله گرفته اند

امام جمعه مشهد با بیان اینکه برخی از نخبگان سیاسی از تفکر انقلابی فاصله گرفته اند، گفت: مقصود رهبری از انقلابی بودن مجمع این است که مجمع تشخیص مصلحت باید مصلحت انقلاب نه مرفهین بی درد را در نظر داشته باشد.

آیت الله سید احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد مقدس ظهر امروز در خطبه های عبادی سیاسی نماز جمعه این هفته مشهد مقدس در حرم مطهر رضوی گفت: آیه مباهله صریح ترین آیه در قرآن در راستای تبیین عظمت اهل بیت است که بسیاری از مبانی فکری و اعتقادی درباره امامت اهل بیت و ولایت را ثابت می کند.

مباهله روز اثبات عظمت اهل بیت عصمت و طهارت است

امام جمعه مشهد مقدس با بیان این که در بین مناسبت های طول سال پس از روز غدیر مناسبتی برجسته از مباهله نیست، تصریح کرد: همانطور که روز نزول هل اتی را روز خانواده قرار داده اند، باید روز مباهله را نیز به عنوان روز عترت نامگذاری کرد چراکه در بین همه جریان هایی که در زمان رسول الله(ص) اتفاق افتاد، مناسبتی که از همه برجسته تر و شفاف تر عظمت اهل بیت عصمت و طهارت را اثبات می کند روز مباهله است.

وی با بیان این که ذات مقدس پروردگار در آیه نازل شده به عنوان مباهله به صراحت مقام امامت اهل بیت را تصریح می کند، ابراز کرد: این روز جایگاه ولایت اهل بیت را در کنار ولایت رسول الله برای ما اثبات می کند.

آیت الله علم الهدی با بیان این که در این روز نصارای نجران خدمت رسول الله(ص) رسیدند و پیامبر عبودیت و بندگی عیسی را نسبت به خداوند برای آنان اثبات کرد اما نپذیرفتند، اظهار کرد: خداوند به رسول الله فرمود پس از اینکه با منطق حق را ثابت کردی اما نپذیرفتند با اینان مباهله کن و بگو هر دو اهل بیت خود را آورده و به درگاه خداوند تضرع کرده و از خداوند متعال می خواهیم لعنت خود را بر کاذبین و دروغگویان بفرستد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: پیامبر خدا(ص) همراه با اینان به راه افتاد و به آنان فرمود که من دعا می کنم شما آمین بگویید، وقتی رسول الله به قله رسید امیر مومنان دستش در دست پیامبر(ص) بود که اسقف نجران فریاد زد ای نصارای من می بینیم چهره هایی به درگاه خداوند متعال ایستاده اند که اگر از خداوند بخواهند کوه را از جا بکند، محقق می شود و با اینان مباهله شایسته نیست چراکه هلاک می شوید.

امتناع مسیحیان نجران از مباهله

وی ادامه داد: پس از استماع این سخن از اسقف، مسیحیان نجران از مباهله امتناع کردند اما ایمان نیاوردند و در نهایت زیر بار ذلت جزیه رفتند چراکه می دانستند حق با رسول الله(ص) و دین الهی است.

آیت الله علم الهدی با بیان این که آیه مباهله دلالت بر این دارد که امیر مومنان(ع) از همه انبیا افضل است، یادآور شد: در این آیه امیر مومنان(ع) به عنوان نفس رسول الله معرفی شده و این آیه دلالت حقی بر بطلان هر حکومتی است که تا زمان زنده بودن امیر مومنان(ع) بخواهد در جامعه حکومت و رهبری کند و هر حکومتی در حضور ایشان باطل و منتفی است.

ضرورت نامگذاری روز مباهله به روز عترت

امام جمعه مشهد مقدس در ادامه خواست تا مسؤولان کشور نسبت به نامگذاری روز مباهله به روز عترت دغدغه جدی داشته باشند چراکه پس از واقعه غدیر برنامه ای شفاف تر از این برنامه در فضیلت اهل بیت نیست.

نصارای نجران با پیامبر مباهله کردند نه امت مسلمان

وی در خطبه دوم آیین عبادی سیاسی نماز جمعه مشهد مقدس در پاسخ به این شبهه که چرا پیامبر گرامی اسلام(ص) اهل بیت خود یعنی امام علی(ع)، امام حسن(ع)، امام حسین(ع) و حضرت فاطمه معصومه(س) را همراه با خود به این واقعه برد، بیان کرد: عده ای بیان می کنند اینان را رسول الله به عنوان نمونه امت در نبرد با آنان برد اما امت در قضیه مباهله نقش نداشتند و مباهله نصارای نجران با جامعه اسلامی نبود بلکه با شخص رسول الله بود.

اهل بیت پیامبر، شریک و عامل تداوم شریعت هستند

آیت الله علم الهدی ادامه داد: اینان در حقیقت بدین سبب همراه با رسول الله رفتند که شریک در اسلام، نبوت و تبلیغ دین هستند و به واقع دین قائم به این چند نفر است؛ پیامبر مبعوث شد و شریعت را آورد اما ابلاغ این شریعت و تشکیل جامعه دینی بر اساس شریعت بر عهده آنان بوده و همه کاره در دین و مشارکین پیامبر(ص) اهل بیت ایشان بودند.

امام جمعه مشهد مقدس با بیان این که اگر مجاهدات امام علی(ع) نبود در جنگ احد بساط اسلام جمع شده بود که امیر مومنان با رشادت 3 هزار لشکر قریش را شکست داد، اظهار کرد: در حقیقت امیر مومنان(ع) مشارک با پیامبر در ابلاغ و احیای دین بودند و بدون شک اگر جامعه ولایی نباشد امت اسلامی نیز در پرتو آن محقق نمی شود.

وی با بیان این که جز جامعه ولایی امامت تحقق پیدا نمی کند و در حقیقت رهبری و هدایت اصلی این جامعه در راستای راهبرد دینی و اسلامی به دست عنصری است که آن عنصر یا از عترت و یا وابسته به عترت است، خاطر نشان کرد: امروز با گذشت 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی در جای جای تحولات نظام و موقعیت های راهبردی و بحرانی رهنمودهای رهبر جامعه را دستگیری از حوادث کرده و جز با همراهی حضرت حجت(عج) هدایت امت اسلامی ممکن نیست.

برخی از نخبگان سیاسی از تفکر انقلابی فاصله گرفتند

آیت الله علم الهدی در ادامه با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در دو روز اخیر مبنی بر ضرورت انقلابی گری در مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: باید دید علت تاکید بر انقلابی گری چه بود و چرا مقام معظم رهبری این اندازه تاکید داشتند که مجمع به عنوان جمعی از نخبگان سیاسی کشور باید انقلابی فکر و عمل کرده و انقلابی بماند.

امام جمعه مشهد مقدس با بیان این که تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر انقلابی گری در مجمعی که نقش مشورتی برای رهبر دارد و جمعی از نخبگان سیاسی برجسته کشور در آن حضور دارند دلیل و منطقی دارد، یادآور شد: دلیل نخست آن است که فرمایش رهبری خطاب به نخبگان سیاسی مجمع نبود بلکه تاکید ایشان به تبار نخبگان سیاسی کل کشور بود چون اخیرا برخی از نخبگان سیاسی از تفکر انقلابی فاصله گرفتند و طور دیگری می اندیشند.

برخی می گویند دوره انقلاب به پایان رسیده است

وی ادامه داد: در موقعیتی که معجزه انقلاب رویش‌هایی در نسل سوم و چهارم همچون شهید حججی را تحویل جامعه داده برخی از نخبگان سیاسی اینگونه سخن می گویند که دوره انقلاب گذشت و متعلق به همان دوران بود که دیگر نباید سخنی به میان آورد و چهره زندگی و روش معیشتی و معاشرتی آن‌ها از نظر تجملاتی در بستر این انقلاب در کنار خون شهدا به شکلی است که امروز با انقلاب هماهنگی و همراهی ندارد.

آیت الله علم الهدی با بیان این که برخی خواص که نخبه سیاسی اند در حرف و عمل به شکل محسن حججی در نمی آیند و در ظاهر و قیافه همچون امام و رهبری نیستند و نوع دیگری می اندیشند، خاطر نشان کرد: حتی گاهی جوانان جان بر کف و همیشه در صحنه انقلاب را به عنوان تندرو از نوع منافقین معرفی می کنند و محسن حججی را در یک طرف و آن آقای مسئول نظامی که خرج تفریحات تابستانی دخترش را از پول بیت المال بر می دارد در طرف دیگر می دانند.

امام جمعه مشهد مقدس ادامه داد: متاسفانه نخبه سیاسی کشور آن آقایی که پول تفریحات دخترش را از بیت المال برداشته از دسته ذخائر نظام می داند، آیا این بدین معنا است که اینان ذخیره نظامند و شهید حججی ذخیره نظام نیست؟

مجمع تشخیص مصلحت باید مصلحت انقلاب را در نظر داشته باشد

وی افزود: مقصود دیگر مقام معظم رهبری از انقلابی بودن مجمع بدین سبب است که مجمع تشخیص مصلحت نظام نباید مصلحت رفاه و معیشت مرفهین بی درد را در نظر بگیرد و در اندیشه پرشدن جیب عده ای دارا باشد بلکه باید مصلحت انقلاب را ملاک بداند و در مسیر کشور با چالش های زیادی رو به رو هستیم که مردم باید مجاهده و مقابله کنند.

نباید به مراودات خارجی بر خلاف مصلحت انقلاب تن داد

آیت الله علم الهدی ادامه داد: مجمع تشخیص مصلحت باید مصلحت انقلاب را در نظر بگیرد و اگر بناست مراوده خارجی بر حسب مصلحت جریان اقتصادی و معیشتی برای گذران چرخ نظام وجود داشته باشد اما روند آن بر خلاف مصلحت انقلاب باشد نباید به آن تن دهند و به این خاطر گفتند مجمع باید انقلابی بماند و انقلابی ادامه دهد.

منبع : خبرگزاری رسا

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید