بررسی روایات ظهور امام زمان (عج)

بررسی روایات ظهور امام زمان (عج)

 

نویسنده: محمد دشتی

 

در روایات اسلامی هم ویژگیهای آینده، و هم صفات و شرایط آینده سازان، و هم شرایط ظهور امام زمان (عج) مورد ارزیابی قرار گرفته است.

1- ویژگیهای امام زمان (عج)
بررسی و ارزیابی همه ویژگیهای مطرح شده در روایات از توان این نوشتار خارج است، که تنها به برخی از آنها اشاره می گردد:
الف: نام و لقب امام مهدی (عج) نام و لقب رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم است:

30- قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم:
یَخْرُجُ فِی آخِرِ الزَّمانِ رَجُلٌ مِنْ وُلدِی، اِسْمُهُ کَإِسْمی وَ کُنْیَتُهُ کَکُنیَتی، یَمْلَأُ الاَرْضَ عَدلاً کَما مُلِئَتْ جَورَاً
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:
در آینده ی دنیا، مردی از فرزندان من قیام می کند که اسم و لقب او مثل اسم و لقب من است، زمین را پر از عدل می سازد چنانکه پر از ستم شده است. (1)
ب: امام مهدی (عج) از فرزندان فاطمه علیهاالسلام است:

31- قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم
المَهْدِیُّ حَقٌّ وَ هُوَ مِنْ وُلدِ فاطمهُ
امامت امام دوازدهم در آینده دنیا حق است، و او از فرزندان فاطمه است
ج: امام مهدی (عج) از فرزندان حسین علیه السلام است:

32- قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم:
یا فِاطَمهُ: وَ مِنَّا المَهدیُّ الَّذی یُصَلّی عِیسَی خَلْفَهُ.
(ثُمّ ضَرَبَ عَلی مِنْکَبِ الحُسَینِ علیه السلام فَقا) مِنْ هذا مَهْدِیّ الأمَّهَ.
در یکی از بیماریهای رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم حضرت زهرا علیهاالسلام به عیادت پدر رفت و گریست، رسول خدا برای دلجوئی دخترش بشارتی را مطرح کرد و فرمود:
فاطمه جان: مهدی است که پس از ظهورش، عیسی پیامبر پشت سر او نماز می خواند از خاندان ماست «سپس دست خود را بر دوش حسین زد و فرمود» از حسین علیه السلام مهدی امّت پدید می آید. (2)
د: امام مهدی آخرین امام از امامان دوازده گانه است:

33- قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم:
اَلأَئِمَّهُ بَعدِی إثنا عَشَرَ، اوَّلُهُمْ أنتَ یا عَلِیُّ، و آخِرُهُم القائِمُ الَّذی یَفْتَحُ اللهُ عزّوَجلّ عَلَی یَدَیْهِ مَشارِقَ الاَرْضِ و مَغارِبها.
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:
امامان پس از من دوازده نفرند، اولین آنها علی جان تو می باشی، و آخرین آنها امام قائم است که خدا با دستان اوش رق و غرب جهان را فتح خواهد کرد. (3)

2- ویژگیهای آینده و آینده سازان
در مباحث گذشته تا حدودی با ویژگیهای آینده سازان آشنا شدیم و در اینجا به اختصار آن را برمی شماریم.
در مجموعه ی روایات اسلامی چند اصل قطعی وجود دارد که قابل ارزیابی است.
الف: ظهور امام زمان (عج) در آخرالزمان بدیهی است.
ب: زمینه سازی برای یک انقلاب جهانی امری ضروری و قطعی است.
ج: ایرانیان و قیام قم، زمینه ساز حکومت جهانی حضرت مهدی (عج) است.
که جهان را تکان می دهند، افکار و اندیشه ی جهانیان را متوجّه تفکر شیعی، و فلسفه انتظار می نمایند، و با شکست ناپذیری توجه جهانیان را به خود مشغول می دارند آنان:
از ایران اسلامی بپا می خیزند (در تفسیر آیه وَ اِنْ تَتَوّلُوا یَسْتَبْدِلْ قَوْماً غَیْرَکُم اگر شما روی برگردانید خداوند دیگران را به جای شما خواهد آورد.
امام صادق علیه السلام فرمود:
اَعْنی اَبناءَ المَوالی اَلمُعْتَقِین مراد ایرانیان آزاد شده می باشند.
امام باقر علیه السلام در تفسیر این آیه فرمود:
اِنْ تَتَوّلَوا یا مَعْشَرَ العَرَب یَستَبِدلْ قَوماً غَیرَکم یَعنی المَوالی. ای گروه عرب اگر از ولایت برگردید خداوند گروه دیگر را جایگزین شما خواهد کرد، یعنی ایرانیان.
اصحاب رسول اکرم سؤال کردند که:
یا رسول الله «قَوماً غَیرَکُم» چه کسانی هستند.
و کانَ سَلمانُ اِلی جَنبِ رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم. در حالیکه سلمان در کنار پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نشسته بود.
رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم دست مبارک را بر زانوی سلمان زد و فرمود:
«هذا و قُومُهُ»
وَالَّذی نَفْسی بِیَدِهِ لَو کانَ الایمانُ مَنوطاً بِالثُّرَیا لَتَناوَلَهُ رِجالٌ مِنْ فارس.
این مرد و اهل کشورش [ایرانیان]، به خدایی که جان من در دست قدرت اوست سوگند، اگر ایمان به ستاره ی ثریا بسته باشد هر آینه دلیر مردانی از فرزندان ایران به آن دسترسی پیدا می کنند.
تفسیر نمونه ج 4، ص 418، همین روایت را در تفسیر آیه 54 مائده نقل کرده است
یا اَیّها الّذین آمَنوا مَنْ یَرتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دِینِهِ فَسَوفَ یَأتِی اللهُ بِقَوم یُحِبُّهُمْ وَ یُحبُّونَهُ اَذِلَّهٍ عَلَی الُمؤمِنینَ أعِزَهً عَلَی الکافرِینَ یُجاهِدُون فِی سَبِیلِ الله وَ لا یَخافُون لَوْمَهَ لائم ذلِکَ فَضْلُ الله یُؤتِیِه مَنْ یَشاءُ وَ الله واسِعٌ عَلیم.
رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:
لَوْ کانَ الدّینُ مُعَلّقا بِالثُّرَیا لَتَناوَلَهُ رِجالٌ مِنْ اَبناءِ الفارسِ
و تفسیر منهج الصادقین ج 3، ص 264، هم این روایت را نقل کرد. و همه ی مفسرین می گویند:
این قبیل مردان دلیر و مسلمان باید در زمان نزول آیه موجود نباشند
در تفسیر آیه 4 سوره ی جمعه: آخَرینَ مِنهُم لَمّا یَلْحَقوُا بِهِم وَ هُوَ العَزیز الحَکیم
امام باقر علیه السلام فرمود:
هُمُ الأعاجِمُ و مَنْ یَتَکَلَّم بِلُغَهِ العَرَبْ.
آنان ایرانیان می باشند و کسانی که به زبان تازی صحبت می کنند و یا:
کسانی که عرب نیستند اما به زبان عربی صحبت می کنند.
در تفسیر آیه ی 39 سوره ی توبه، اِلاّ تَنْفِرُوا یُعَذِّبُکُم عَذاباً اَلیماً وَ یَسْتَبْدِلْ قُوماً غَیْرَکُم.
مفسرّین گفته اند که هدف از این قوم ایرانیان هستند.
قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: اَعْظَمُ النّاسِ نَصیِباً فِی الاِسلامِ اَهلُ فارس کسانی که بزرگترین سهم را در اسلام دارند، اهل فارس، «ایرانیان» می باشند.
امام صادق علیه السلام فرمود: رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به اعراب مسلمان نسبت به ایرانیان هشدار داد که:
ضَرَبتُمُوهُم عَلی تَنزِیِلِهِ و لا تَنْقَضِیَ الدُّنیا حَتّی یَضْرِبُوکُم عَلی تَأوِیلِهِ:
شما با ایرانیان براساس تنزیل وحی و قرآن می جنگیدید و جهان به پایان نمی رسد تا روزی که ایرانیان با شما برای تفسیر و تأویل وحی می جنگند.)
از شهر قم قیام می کنند (امام صادق علیه السلام فرمود: اِذا اَصابَتْکُم بَلِیّهٌ وَ عِناءٌ فَعَلَیکُمْ بِقُمٍ فاِنَّهُ مَأوی الفاطِمییّن.
آنگاه که بلاها و دشواریها به شما رسید به شهر قم روی آورید که قم جایگاه امن فرزندان فاطمه علیهاالسلام است.
و امام صادق علیه السلام فرمود: اِذا عَمَّتِ البَلایا فَالأمْنَ فی کُوفَهَ وَ نَواحِیها مِنَ السَّوادِ وَ قُم مِنَ الجَبَلِ وَ نِعْمَ المَوضِعُ قُم لِلخائِفِ الطائِفِ.
وقتی که بلاها و فتنه ها همه جا را فراگیرد به کوفه و اطراف آن، و سپس شهر قم روی بیاورید، که محل امن است، و خوب جائی است شهر قم، برای کسی که می ترسد از بلاها و قصد زندگی دارد.
و امام صادق علیه السلام فرمود: تُربَهُ قُمْ مُقَدَسَهٌ وَ اَهلُها مِنّا وَ نَحنُ مِنهُم لا یُریدُ هُم جَبّارٌ الّا عُجِّلَتْ عُقُوبَتُهُ ما لَم یَخُونُوا اِخوانَهُم فِاِذا فَعَلوا ذلِکَ سَلَّطَ اللهُ عَلَیهمُ جَبابِرَهُ سُوءٍ، اَما اِنَّهُمُ اَنصارُ قآئِمِنا، و دُعاهُ حَقِّنا.
خاک قم مقدّس است، و مردم آن از ما خاندان پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم هستند، و ما نیز از آنان هستیم، هیچ ستمگری قصد آزار قم نمی کند جز آنکه به زودی عقوبت می شود، مادامی که مردم قم به برادران خود خیانت نکنند. که اگر خیانت پیشه سازند، خداوند جبّاران و ستمگران زشتکار را بر آنان مسلط می گرداند، بدانید که آنان یاران قائم ما، و مبلّغان حق ما هستند.
و امام موسی بن جعفر علیه السلام فرمود: قُم عُشُّ آلِ محمدٍ وَ مَأوی شیعَتِهِمْ وَ لکِنْ سَیُهلَکُ جَماعَهٌ مِنْ شَبابِهِمْ بِمَعْصِیَهِ آبائِهِم وَ الاستِخفافِ وَ السُّخْرِیّهِ بِکُبرائِهِم و مَشایِخِهِم وَ مَعَ ذلِکَ یَدفَعُ اللهُ عَنهُم شَرَّ الاَعادِیَ و کُلَّ سُوء.
قم خانه آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم، و جایگاه پیروان آنان است، لیکن گروهی از جوانان آنان به خاطر نافرمانی از پدران و مسخره کردن و سبک گرفتن سالخوردگان، و بزرگانشان هلاک می شوند، اما با وجود اینگونه مسائل، خداوند شرّ دشمنان را از شهر قم کوتاه می کند، و هر بدی را دور می سازد.
امام رضا علیه السلام فرمود: لُو لا القُمیّونَ لَضاعَ الدّینُ و لَو لا القُمِیّوِنَ لاَنْدَرَسَ الدِّینُ. اگر مردم قم نباشند دین اسلام از بین می رود، یا کهنه شده و فراموش می گردد.)
امام صادق علیه السلام فرمود:
اِنّما سُمّی قُم لِاَنَّ اَهلَهُ یَجتَمَعونَ مَعَ قائِمِ آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم وَ یَقومُونَ مَعَهُ وَ یَسْتَقیمُونَ عَلَیهِ وَ یَنصُرُونَهُ:
قم را به این جهت قم نامیدند که مردم آن در کنار قائم آل محمد علیه السلام گرد می آیند، و در راه او استقامت می ورزند، و او را یاری می کنند.
از شیعیان علی علیه السلام هستند (امام صادق علیه السلام به کشتار دسته جمعی بمب های اتمی اشاره فرمود: لا یکُونُ هذَا الأمْرُ حَتّی یَذْهَبَ ثُلْثا النّاسُ. ظهور امام زمان (عج) تحقق پیدا نمی کند تا آنکه دو سوّم جمعیّت زمین نابود گردد.
راوی پرسید: وقتی در آخرالزمان دو سوم نابود شوند پس چه کسی باقی می ماند؟
پاسخ داد:
اَما تَرْضَونَ اَنْ تَکونُوا فی الثُّلْثِ الباقِی.
آیا خشنود نیستی که در یک سوم باقی مانده باشی؟).
رهبر قیام از قم می باشد (رَجُلٌ مِنْ اَولادی یا «سَیّدٌ مِن اُولادی» آمده که رهبر آن قیام پیروز قم از اولاد علی علیه السلام است که رهبری قیام پیروز قم را مشخص می کند).
انقلاب و قیام آنها به جهان صادر می گردد به گونه ای که همه مردم دنیا اسلام را می شناسند. (قال الصادق علیه السلام: سَتَخْلُو کُوفَهَ مِنَ المُؤمِنینَ، و یَاْزِرُ عَنْهَا العِلْمُ کَما تَأزِرُ الحیّهُ فی حُجْرِها. ثُمَّ یَظُهَرُ العِلْمُ بِبَلْدَهٍ یُقالُ لَها قُمْ، و تَصیرُ مَعدِناً لِلْعِلْمِ وَ الفَضْلِ حَتّی لایَبْقی فِی الأرْضِ مُسْتَضْعَفٌ فِی الدَّینِ حَتَّی المُخَدَّرات فِی الحِجال، وَ ذلِکَ عِندَ قُربِ ظُهُورِ قائِمُنا، فَیَجْعَلُ اللهُ قُم و اَهْلَهُ قائِمینَ مقامَ الحُجَّهِ و لَوْ لا ذلِک لَساخَتِ الاَرْضُ بِاَهلِها و لَمْ یَبْقَ فی الاَرضِ حُجَّهٌ، فَیَفیضُ العِلْمُ مِنْهُ اِلی سائِرِ البِلادِ فی المَشرِقِ و المَغْرِبِ فَیَتِمَّ حُجَّهُ اللهِ عَلَی الخَلْقِ، حَتّی لا یَبْقی اَحَدٌ عَلَی الاَرْضِ لَمْ یَبْلُغْ اِلَیْهِ الدّینُ و العِلْمُ، ثُمَّ یَظْهَرُ القآئِمُ (عج).
امام صادق علیه السلام فرمود: بزودی کوفه از مؤمنین خالی می شود، و علم از آن می گریزد و پنهان می شود، آنگونه که مار در سوراخش پنهان می گردد، سپس علم در شهری بنام «قم» ظاهر می گردد، و شهر «قم» کانون علم و فضل شده، چنان دنیا را به حقائق آشنا می سازد که در روی زمین مستضعفی در دین باقی نماند، حتّی زنها در حجله ها، و چنین زمانی نزدیک ظهور قائم آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم است، سپس خداوند قم و اهل او را قائم مقام حجت خدا قرار می دهد، که اگر چنین نشود زمین بر اهل خودش خراب می گردد و حُجّتی باقی نمی ماند، آنگاه علم (علوم اسلامی) از قم به تمام دنیا می رسد و مشرق و مغرب عالم را فرا می گیرد، پس حجّت خدا بر خلق تمام می گردد، زیرا در تمام روی کره ی زمین کسی باقی نمی ماند که دین و علم به او ابلاغ نشده باشد و آنگاه امام زمان علیه السلام ظاهر می شود).
انقلاب و قیامشان به ظهور جهانی امام زمان (عج) متصل می گردد (قال الصادق علیه السلام: وَ لَمْ یَدَعِ اللهُ قُم وَ اَهْلَهُ مُسْتَضْعَفاً بَلْ وَفَّقَهُمْ وَ اَیَّدَهُمْ… وَ اِنَّ البَلایا مَدْفُوعَهٌ عَنْ قُم وَ اَهْلِهِ وَ سَیَأتی زَمانٌ تَکونُ بَلْدَهُ قُم وَ اَهْلُها حُجَّهً عَلَی الخَلائِقْ وَ ذلِکَ فی زَمانِ غَیْبَهِ قائِمَنا اِلی ظُهُورِهِ وَ لَوْلا ذلِکَ لَساخَتِ الاَرْضُ بِاَهْلِها، وَ اِنَّ المَلائِکَهَ لَتَدْفَعُ البَلایا عَنْ قُمْ وَ اَهْلِه، وَ ما قَصَدَهُ جَبّارٌ بِسوءٍ اِلّا قَصَمَهُ قاصِمُ الجَبّارینَ و شَغَلَهُ عَنْهُم بِداهیَهٍ اَوْ مُصِیبَهٍ اَوْ عَدوًّ و یُنْسیِ اللهُ الجَبّارینَ فی دَوْلَتِهِمْ ذِکْرَ قُمْ و اَهْلَهُ کَما نَسُوا ذِکْرَ الله.
– امام صادق علیه السلام فرمود: خداوند قم و اهلش را در دست مستکبران ضعیف و ناتوان نمی گذارد، بلکه آنها را موفّق و پیروز می کند،… مصیبت و بلاها از قم و اهل آن دفع می گردد، و بزودی زمانی فرار رسد که قم و اهل آن حجّت شوند بر همه ی مردم دنیا، و این در زمان غیبت قائم ما، و نزدیک ظهور اوست، که اگر چنین نشود، زمین بر اهلش خراب می گردد، و فرشتگان خدا همواره، بلاها و خطرات را از قم و اهل آن برطرف می سازند، و هیچ ستمگری، قصد نابودی قم نمی کند مگر آنکه خدا نابودش می سازد و او را به مشکلات و مصیبت ها و درگیری های خصمانه با دشمنانش، مشغول می سازد و خداوند یاد قم و مردمش را از خاطره ی آنان می زداید چنانکه آنان خدا را از یاد برده اند.
و به رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در شب معراج فرمودند: و خَرابُ البَصرَهِ عَلی یَدَیْ رَجُلٍ مِن ذُرّیَتِک و یَتّبِعُهُ الَّزنُوجُ در آخرالزمان شهر بصره با دستان مردی از فرزندان تو ویران می شود که عاشقانی فراوان از او اطاعت می کنند).
در تمام جنگها پیروز و مقاومند. (در روایات دیگر با عبارت: رجُلٌ مِنْ اَولادی «یا سید مِنْ اولادی» آمده که رهبر آن قیام پیروز قم از اولاد علی علیه السلام است که رهبری قیام پیروز قم را مشخص می کند).
به اعراب عراق، تفسیر قرآن می آموزند (امام صادق علیه السلام فرمود: رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به اعراب مسلمان نسبت به ایرانیان هشدار داد که: ضَرَبتُمُوهُم عَلی تَنزِیِلِهِ و لا تَنْقَضِیَ الدُّنیا حتی یَضْرِبُوکُم عَلی تَأویلِهِ: شما با ایرانیان براساس تنزیل وحی و قرآن می جنگیدید و جهان به پایان نمی رسد تا روزی که ایرانیان با شما برای تفسیر و تأویل وحی می جنگند.)
پس از اعلام قیام حضرت مهدی (عج) مردم قم یک پارچه در رکاب امام زمان (عج) حاضر می شوند. (امام صادق علیه السلام فرمود: اِنّما سُمّی قُم لِاَنَّ اَهلَهُ یَجتَمَعونَ مَعَ قائِمِ آل مُحَمّدٍ صلی الله علیه و آله و سلم وَ یَقُومُونَ مَعَهُ وَ یَستَقیمُونَ عَلَیهِ و یَنْصُرُونَهُ: قم را به این جهت قم نامیدند که مردم آن در کنار قائم آل محمد علیه السلام گرد می آیند، و در راه او استقامت می ورزند، و او را یاری می کنند.)
قیام پیروز ایرانیان نزدیکی قیام امام زمان (عج) تحقّق می پذیرد. (قال الصادق علیه السلام: سَتَخْلُو کُوفَهَ مِنَ المُؤمِنینَ، و یَاْزِرُ عَنْهَا العِلْمُ کَما تَأزِرُ الحیّهُ فی حُجْرِها. ثُمَّ یَظُهَرُ العِلْمُ بِبَلْدَهٍ یُقالُ لَها قُمْ، و تَصیرُ مَعدِناً لِلْعِلْمِ وَ الفَضْلِ حَتّی لایَبْقی فِی الأرْضِ مُسْتَضْعَفٌ فِی الدَّینِ حَتَّی المُخَدَّرات فِی الحِجال، وَ ذلِکَ عِندَ قُربِ ظُهُورِ قائِمُنا، فَیَجْعَلُ اللهُ قُم و اَهْلَهُ قائِمینَ مقامَ الحُجَّهِ و لَوْ لا ذلِک لَساخَتِ الاَرْضُ بِاَهلِها و لَمْ یَبْقَ فی الاَرضِ حُجَّهٌ، فَیَفیضُ العِلْمُ مِنْهُ اِلی سائِرِ البِلادِ فی المَشرِقِ و المَغْرِبِ فَیَتِمَّ حُجَّهُ اللهِ عَلَی الخَلْقِ، حَتّی لا یَبْقی اَحَدٌ عَلَی الاَرْضِ لَمْ یَبْلُغْ اِلَیْهِ الدّینُ و العِلْمُ، ثُمَّ یَظْهَرُ القآئِمُ (عج).(4)
امام صادق علیه السلام فرمود: بزودی کوفه از مؤمنین خالی می شود، و علم از آن می گریزد و پنهان می شود، آنگونه که مار در سوراخش پنهان می گردد، سپس علم در شهری بنام «قم» ظاهر می گردد، و شهر «قم» کانون علم و فضل شده، چنان دنیا را به حقائق آشنا می سازد که در روی زمین مستضعفی در دین باقی نماند، حتّی زنها در حجله ها، و چنین زمانی نزدیک ظهور قائم آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم است، سپس خداوند قم و اهل او را قائم مقام حجت خدا قرار می دهد، که اگر چنین نشود زمین بر اهل خودش خراب می گردد و حُجّتی باقی نمی ماند، آنگاه علم (علوم اسلامی) از قم به تمام دنیا می رسد و مشرق و مغرب عالم را فرا می گیرد، پس حجّت خدا بر خلق تمام می گردد، زیرا در تمام روی کره ی زمین کسی باقی نمی ماند که دین و علم به او ابلاغ نشده باشد و آنگاه امام زمان علیه السلام ظاهر می شود).
قیام قم شکست ناپذیر است (در روایات دیگر با عبارت: رجُلٌ مِنْ اَولادی «یا سید مِنْ اولادی» آمده که رهبر آن قیام پیروز قم از اولاد علی علیه السلام است که رهبری قیام پیروز قم را مشخص می کند).

پی‌نوشت‌ها:

1. تذکره الخواص ص 363 و عقدالدرر ص 32 و اثبات الهداه ج 3، ص 606.
2. غیبت شیخ طوسی ص 116 و کشف الغمه ج 1 ص 153 و بحارالانوار ج 51 ص 76
3. کمال الدین شیخ صدوق ج 1 ص 282 و امالی صدوق ص 97 و اعلام الوری ص 370.
4. در روزهای بسیار سخت و اندوهباری که حضرت امام خمینی (ره) از عراق بیرون رفتند، و کویت با اقامت امام موافقت نکرد، و همه عاشقان نگران بودند که امام به کجا می رود؟ و چرا یک میلیارد مسلمان آن چنان وابسته و خود فروخته اند که قدرت پناه دادن به یک رهبر اسلامی را ندارند.
یکی از علماء عارف و اهل بصیرت و مکاشفه به منزل قبلی امام خدمت آیه الله پسندیده (ره) برادر بزرگ امام آمد و فرمود:
نگران نباشید، آسیبی به آقای خمینی نمی رسد، و ایشان وارد ایران شده حکومت اسلامی تشکیل می دهند و تا 15 سال آن را شخصاً اداره می فرماید و پس از ایشان تا پنجاه سال ایرانیان حکومت اسلامی را تداوم می دهند آنگاه حضرت مهدی (عج) ظهور خواهد کرد.
این سخنان در آن روزهایی که هه ی درهای امید به روی ما بسته بود، و کتاب و رساله و عکس امام در ایران ممنوع بود، جداً جای بسی شگفتی بود، پس از شنیدن آن بشارت، در کلاس اعتقادی وعده های پیروزی را مطرح کردم اما با انکار و ناباوری تمام شاگردان کلاس روبرو شدم که پس از گذشت چند ماه، همه دیدند این بار خورشید شرق از غرب طلوع کرد و با دست خالی وارد ایران شد.
منبع: دشتی، محمد، (1383)، آینده و آینده سازان (ارزیابی تحولات آینده ی جهان و نقش ایرانیان در ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف)، قم، مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امیرالمؤمنین علیه السلام، چهارم.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید