تربیت را دشوار نکنیم

تربیت را دشوار نکنیم

 

در اینجا به مواردی که موجب استرس والدین برای تربیت فرزندان می‌شود می‌پردازیم، تا نشان دهیم چگونه تربیت فرزندان برای والدین دشوارتر می‌شود.

« پدر و مادر ایده آل »

منظور اینست پدر و مادر می کوشند تا از هر لحاظ ایده آل باشند در حالی که هدف ایده آل بودن نیست و تنها یک پدر و مادر با کفایت و به معنای « خوب » هدف ماست . همه پدر و مادرها انسانند و انسان هم ممکن الخطاست و از آنجا که هیچکس ایده آل نیست لذا کوشش برای یک پدر و مادر ایده آل بودن نتیجه ای جز استرس ف نا امیدی ، سرخوردگی و احساس گناه ندارد.

« فرزند ایده آل »

انتظار والدین از اینکه فرزندان شان ایده آل باشند هم ، انتظاری غیر واقعی است و نتیجه آن هم احساس نا امیدی و شکست و جدال دائم با فرزندان است . همه بچه ها گاهی گریه می کنند ، نق می زنند ، غر می زنند و به حرف والدین شان گوش نمی دهند . البته گاهی هم ناراحت و افسرده می شوند. نحوه بر خورد والدین با این مشکلات ، می تواند مشکلات را همان طور حفظ ند یا اوضاع را بدتر کند و یا مشکلات را در طول دوران رشد کودکی افزایش دهد .

« همه‌اش تقصیر من است»

گاهی والدین به خاطر اشتباه فرزندان شان خود را سرزنش می‌کنند. می‌توان کودک را راهنمایی کرد و مهارت‌ها و ارزش‌های اجتماعی را به او آموخت اما غیر ممکن است که بتوان تمام رفتارها و شیوه های بر خورد او را کنترل کرد. ممکن است والدین گاهی احساس گناه و افسردگی کنند چرا که فکر می‌کنند دائم فرزندشان را بابت کارهای اشتباهی که می‌کند، سرزنش می‌کنند و همین باعث می‌شود که نتوانند صبور و آرام و منطقی برخورد نمایند.

« همه چیز تقصیر آنها ست»

این تفکر، سرزنش در مورد اشتباهات و بد رفتاری‌ها را تماماً متوجه کودک می‌کند مثلاً مادری می‌گوید: « فرزندم بسیار لجباز است، هیچ‌وقت کاری را آن طور که به او گفتم انجام نمی‌دهد». این برخورد باعث می‌شود که والدین دلخور و ناراحت شوند و واکنشی بیشتر از آنچه که باید، از خود نشان دهند و دقت و توجهی هم نسبت به نحوه برخوردشان با رفتار نامناسب کودک نداشته باشند. گفتنی است که بسیاری از مشکلات نتیجه شیوه نا مناسب گفتگو و ارتباط کودکان و والدین با همدیگر است.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید