روان‌شناسی خرید

روان‌شناسی خرید

نویسنده:دکتر بهروز دولتشاهی/ روان‌شناس

 

الگوی خرید از والدین شروع می‌شود. در خانواده‌ای که عموما والدین به دنبال خریدن وسایل مارک‌دار و گران‌ هستند، بچه‌ها هم می‌آموزند که وسایل گران تهیه کنند. شاید بهتر باشد بگوییم در این زمینه به غیر از بچه‌ها که کمترین نقش را دارند، والدین و نهایتا شاید اولیای مدارس در درجه دوم بیشترین نقش را داشته باشند. به غیر از الگوی خرید والدین گاهی پیش می‌آید که خود بچه‌ها در مدرسه، دست دیگران وسایلی را می‌بینند که گران‌تر است و دوست دارند این وسایل را داشته باشند.

گاهی والدین هیچ مانعی در برابر درخواست‌های فرزندان ایجاد نمی‌کنند و هر چه آنها بخواهند برایشان برآورده می‌کنند تا رشد بهتری داشته باشند یا به عبارتی برایشان مشکل است تا با خواسته فرزندان‌شان مقابله کنند ولی درنهایت نباید فراموش کنیم که این والدین هستند که باید برای بچه‌ها تعیین تکلیف کنند.
خیلی‌وقت‌ها والدین تلاش می‌کنند از نظر منطقی بچه‌ها را توجیه کنند، یعنی قانع‌شان کنند که چرا فلان وسیله گران را تهیه نمی‌کنند و به جای آن ارزان‌تر آن را می‌خرند اما باید توجه داشت که در دوره تابستان قانع کردن بچه‌ها راه‌حل مناسبی در این زمینه نیست.
بهتر است والدین بگویند که برای خرید وسایل هزینه محدودی در نظر گرفته‌اند و به جای قانع کردن حدود تعیین کنند. در هر صورت این والدین هستند که خرید می‌کنند.

اولیای مدرسه هم می‌توانند در این میان نقشی ایفا کنند. بر فرض اولیا با تعیین حدودی مثل تعیین لباس یک‌رنگ می‌توانند هزینه‌ها را تا حدی کاهش دهند.
موضوع مهمی که در بهداشت روانی بچه‌ها باید به آن توجه کرد این است که یا محیط کنترل شود، مثلا از طرف مدرسه اعلام شود که همه در یک سطح قیمت کیف یا کفش بخرند یا اینکه بچه‌ها را آماده کرده و به آنها کمک کنیم که تفاوت‌ها را بفهمند، ببینند و هضم کنند. باید قبول کرد که همیشه نمی‌توان محیط را کنترل کرد. خواه ناخواه برخی والدین که قابلیت و توان مالی بالاتری دارند، وسایل گران‌تری برای فرزندشان تهیه می‌کنند.
اگر ما فرزندمان را آموزش نداده باشیم، در مواجهه با این شرایط می‌تواند آسیب جدی ببیند. باید بچه‌ها را آموزش داد تا خود مقاوم باشند. بچه‌هایی آسیب‌ روانی بیشتری می‌بینند که به درستی رشد نکرده‌اند و با دیدن هر چیز دست دیگران نمونه آن را از والدین طلب می‌کنند چون ارزش‌ها به گونه‌ای به آنها نشان داده شده که فکر می‌کنند حتما باید آن را داشته باشند. مهم نیست که دیگران چه می‌خرند یا چه دارند. بچه‌ها باید یاد بگیرند که با دیدن این چیزها باز هم خود انتخاب کنند که چه می‌خواهند و چه چیزی لازم دارند.
منبع: http://www.salamat.ir

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید