همه را برق نمی گیرد

همه را برق نمی گیرد

 

 

20 توصیه برای پیشگیری از برق گرفتگی های خانگی
شما تا به حال برق گرفتگی را تجربه کرده اید ؟ گاهی هنگام کشیدن دو شاخه وسیله برقی از پریز یا دست زدن به ماشین لباسشویی ، ممکن است برق گرفتگی خفیفی رخ دهد . واقعیت این است که قرار گرفتن دو نقطه از بدن در مسیر جریان برق موجب عبور جریان از بدن می شود و این حادثه می تواند عواقبی مانند سوختگی ، آسیب های عصبی ، تنفسی و حتی مرگ ناشی از ایست قلبی را به دنبال داشته باشد .
برق گرفتگی یکی از حوادث خانگی است که با رعایت نکات ایمنی می توان از بروز آن پیشگیری کرد . برای آشنایی با این نکات با ما همراه شوید .
1 ـ هنگام کار با مدارهای الکتریکی از دستکش های پلاستیکی مخصوص و کفش های خشک استفاده کنید . محکم بستن جعبه های تقسیم برق و مسدود کردن پریزهای برق با درپوش های پلاستیکی از موارد مهم پیشگیری است .
2 ـ توجه داشته باشید که در صورت آتش سوزی وسایل الکتریکی از آب استفاده نکنید و قبل از شروع اطفای حریق جریان برق را قطع کنید .
3 ـ در صورتی که چند وسیله الکتریکی کنار هم قرار دارند سیم های رابط هر یک را جداگانه قرار دهید تا سیم ها روی هم قرار نگیرند .
4 ـ در حمام از وسایل برقی مانند سشوار و ماشین اصلاح استفاده نکرده و از نصب کلید و پریز خودداری کنید .
5 ـ هر چند وقت یک بار همه سیم های وسایل برقی را کنترل کنید و در صورت داشتن نقص آن را تعمیر کنید .
6 ـ از وسایل برقی فاقد دو شاخه استفاده نکنید زیرا بسیار خطرناک و حادثه ساز است .
7 ـ از یک پریز برای روشن کردن هم زمان چند وسیله برقی استفاده نکنید .
8 ـ برای جلوگیری از برق گرفتگی در آشپزخانه ، بدنه ی فلزی تمام وسایل برقی مثل یخچال ، فریزر و ماشین لباسشویی را با نظر متخصص مربوطه ، به زمین متصل کنید .
9 ـ هنگام خرید تجهیزات الکتریکی از استاندارد بودن آن مطمئن شوید .
10 ـ هنگام شستشوی آشپزخانه وسایل برقی را از برق جدا کنید .
11 ـ هر گونه وسایل برقی را که فقط یک بار در روز از آن استفاده می کنید ( مثل جارو برقی ، چرخ گوشت و سشوار ) پس از استفاده از برق جدا کنید و دور از دسترس کودکان قرار دهید .
12 ـ در صورتی که می خواهید وسایل برقی مثل چای ساز ، پلوپز و ماکروفر را تمیز کنید ، ابتدا آن را از پریز جدا کنید و سپس از خشک بودن کامل آن مطمئن شده و بعداً آن را تمیز کرده و پس از آن به برق بزنید .
13 ـ هر گونه وسایل برقی را از دسترس کودکان تان دور نگه دارید زیرا کودکان بسیار کنجکاوند و وسایل برقی برای آنها جالب است و ممکن است خطرساز شود .
14 ـ حتما از درپوش برای پوشاندن پریزها استفاده کنید .
15 ـ از داخل کردن اجسام فلزی به داخل وسایل برقی مثل توستر یا اجاق برقی در هنگام اتصال به پریز برق خودداری کنید .
16 ـ از قرار دادن اشیای سنگین و برنده روی سیم ها خودداری کنید .
17 ـ سیم های سیار را بلافاصله پس از استفاده جمع کنید .
18 ـ هیچ گاه قسمت پشت و موتور ماشین لباسشویی را با آب نشویید و آن را در جایی قرار دهید که آب به آن نرسد .
19 ـ اگر اجاق گاز فندک دارد و به برق متصل است ، مطمئن شوید که سیم اطمینان آن به زمین نصب شده و اجاق گازی را که به برق متصل است هیچ وقت با آب نشویید زیرا آب ممکن است از طریق فندک نفوذ کرده و سبب برق گرفتگی شود .
20 ـ هنگامی که موتور ماشین لباسشویی در حال کار است و لباس ها را می شوید ، دست تان را داخل مخزن نکنید .
منبع: روزنامه سلامت – شماره 225

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید