سؤال 1: نوشتن دعا توسط برخی از افراد معلوم الحال و گرفتن پول از مردم از این طریق جایز است یا خیر؟
جواب: اگر دعایی که در کتب معتبره ذکر شده و از ائمه معصومین ـ علیهم السلام ـ رسیده است بنویسند و پولی بابت نوشتن بگیرند مانعی ندارد اما نوشتن دعاهای مجعول و گرفتن پول در مقابل آن وجه شرعی ندارد و مؤمنین می توانند با مراجعه به کتب ادعیه معتبره مثل مفاتیح الجنان و زاد المعاد و خواندن دعا و دادن صدقه و انجام صله رحم رفع مشکلات و پریشانی از خود بنمایند. (برگرفته از اجوبه الاستفتائات مقام معظم رهبری, س 1432 و 1433 و جامع المسائل آیت الله فاضل, ج1, ص630)
سؤال 2: دعایی را که پس از نماز، رو به قبله و دو جهت راست و چپ می ایستند و می خوانند را اگر می شود ذکر نمایید؟
معمولاً پس از نماز یا تمام شدن مجالس، سلام بر امام حسین ـ علیه السّلام ـ و امام رضا ـ علیه السلام ـ و امام زمان ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ می دهند و می توان به همین جملات اکتفا کرد:
– السلام علیک یا رسول الله السلام علیک یا نبی الله السلام علیک یا محمد ابن عبدالله و رحمه الله و برکاته.
– السلام علیک یا اباعبدالله السلام علیک یابن رسول الله السلام علیک یابن امیرالمؤمنین السلام علیک یابن فاطمه الزهرا و رحمه الله و برکاته.
السلام علیک غریب الغرباء یا معین الضعفاء والفقراء یا علیبن موسی الرضا و رحمه الله و برکاته.
السلام علیک یا صاحب الزمان السلام علیک یا خلیفه الرحمان السلام علیک یا حجه ابن الحسن المهدی عجل الله تعالی فرجک و سهل الله مخرجک و رحمه الله و برکاته.
سؤال 3: شنیده ام که نباید قسمت هایی از دعا را چند بار تکرار کرد مثلاً «یا نور یا قدوس» آیا این مطالب صحّت دارد؟
جواب: تکرار اشکال ندارد ولی در دعای مأثور اگر بخواهد به قصد ورود دستور آن از معصومین ـ علیهم السلام ـ بخواند باید به همان نحو که وارد شده بخواند. (استفتائات حضرت امام (ره), ج3, ص619)
سؤال 4: در برخی ادعیه مانند دعای کمیل، ذاکرین اهل بیت(ع)بین دعا مطالبی مناجاتی یا ذکر مصیبت بیان میکنند، آیا اشکالی دارد؟
جواب: اشکال ندارد ولی اگر سعی شود دعا را به همان نحوی که وارد شده است بخوانند و ذکر مصیبت یا مطالب دیگر را قبل یا بعد از دعا بخوانند بهتر است.
سؤال 5: آیا در زیارت عاشورا که 100 مرتبه لعن و100 مرتبه سلام دارد اگر یک بار بگوییم کافی است و اجر آن را می بریم یا خیر؟
جواب: البته اگر بتوانید صد مرتبه اذکار مربوطه را بگویید افضل است و اگر نمی توانید به یک بار اکتفا مانعی ندارد.
سؤال 6: آیا درست است که هنگام بوسیدن ضریح امام, امام زاده و یا پیامبر، نباید پیشانی را به ضریح گذاشت؟
جواب: اگر کسی به قصد سجده پیشانی بر ضریح بگذارد حرام است البته اگر سجده به قصد عبودیت باشد, ولی اگر برای احترام و تعظیم یا شکرگزاری باشد اشکال ندارد و نیز سر و صورت را به قصد تبرک به ضریح مالیدن اشکال ندارد. (توضیح المسائل 12 مرجع, ج1, م 1090)
سؤال 7: در حرم امامزاده هایی که در شهرستانها وجود دارد و اکثرا زیارتنامه خاصی ندارند آیا می توان زیارتنامه خواند؟
جواب: به قصد رجاء مانع ندارد. (استفتائات حضرت امام (ره), ج3, ص624)