هنوز به سربازی نرفته‎ام و متقاضی شرکت در آزمون کارشناسی ارشد هستم و شغل و درآمدی نیز ندارم و قصد ازدواج دارم به نظر شما من باید چه کار کنم!؟ (با توجه به اینکه در اسلام توصیه شده زودتر ازدواج کنید)

هنوز به سربازی نرفته‎ام و متقاضی شرکت در آزمون کارشناسی ارشد هستم و شغل و درآمدی نیز ندارم و قصد ازدواج دارم به نظر شما من باید چه کار کنم!؟ (با توجه به اینکه در اسلام توصیه شده زودتر ازدواج کنید)

اسلام همانگونه که به اصل ازدواج و ازدواج زودتر توصیه و سفارش نموده است، برای انجام آن نیز راهکارهای عملی ارایه کرده است. به طور کل ازدواج از نظر اسلام با هیچ یک از آنچه که به عنوان مشکل و مانع برشمرده‎اید، تنافی و تعارض ندارد. اسلام برای ازدواج فقط بلوغ و رشد عقلی را لازم می‎داند[1]، وقتی این دو شرط فراهم بود و انسان نیاز به ازدواج را در خویش احساس نمود، می‎تواند متناسب با وضعیت اقتصادی، شغلی و… خویش برای ازدواج اقدام کند. توصیه جدّی اسلام آن است که مراسم ازدواج باید هر چه ساده‎تر برگزار شود. بسیاری از مشکلاتی که جوانان در زمینه ازدواج خود احساس می‎کنند و با آن روبرو هستند، ساخته و پرداخته خود ما و انتظارات غلط و نادرست اطرافیان ماست.[2] اساس اشکال از این جا پیدا شده که ازدواج را به صورت یک امر فوق العاده می‎نگریم و به عادات و رسومی مقیّد شده‎ایم که رعایت آنها اصلاً ضرورتی ندارد. ریشه اکثر موانع، همین قید و بندهای غیرضروری است که تا پاره نشوند مشکلات و موانع ازدواج برطرف نخواهد شد. اگر می‎بینیم جوانان برخلاف میل باطنی خود، از ازدواج به موقع خودداری می‎کنند و عذر می آورند که مخارج عقد و عروسی را نداریم و نمی‎توانیم مخارج آینده زندگی را تأمین نموده و آبرومند زندگی کنیم، یا ازدواج را با درس خواندن و ادامه تحصیل ناسازگار می‎دانند و با این بهانه‎ها یا توهم‎ها بهترین اوقات جوانی را در حال تجرد به سر می‎برند، در حقیقت از مسیر سهل و بی‎آلایشی که اسلام برای ازدواج معرفی نموده خارج شده و و خود را به یکسری اصول و ضوابط، آداب و رسوم و تجمّلات و توقعات غیر ضروری، مبتلا می‎کنند که اصلاً ضرورتی ندارد.
شما اگر می‎خواهید به موقع ازدواج کنید و به توصیه و دستورات اسلام عمل نمایید، باید آداب و رسوم دست و پاگیری را که در اسلام جایگاهی ندارد کنار گذاشته و ازدواج ساده‎ای را برگزار نمایید.[3] با توجه به آنچه بیان گردید و نیز توجه به روایات و سیره‌معصومین ـ علیهم السّلام ـ نکات زیر بدست می‎آید:
1. بسیاری از مشکلات و موانع ساخته و پرداخته خود ما و انتظارات نادرست اطرافیان ما است، اگر این رسومات را کنار گذاشته و طبق دستورات اسلام عمل کنیم، هیچ گاه مسایلی چون ادامه تحصیل، سربازی و… نمی‎تواند مانع ازدواج گردد.
2. اگر خانواده شما موافقت کنند و در این باره کمک نمایند یا لااقل از توقعات خود دست بردارند، شما می‎توانید به موقع و متناسب با همین وضعیتی که دارید ازدواج نمایید. بنابراین باید با پدر و مادر و دیگر اعضای خانواده صحبت کنید و ذهنیت آنها را در مورد ازدواج اصلاح نمایید.
3. اگر فکر می‎کنید که این آمادگی برای شما یا خانوادهتان وجود ندارد، شما می‎توانید مقدمات ازدواج را فراهم سازید و اصل مراسم عقد و ازدواج را تا چند ماه یا یکسال تأخیر اندازید.
4. از فقر و مشکلات مالی و نداشتن شغل نیز نگران نباشید. شما می‎توانید برای کار و شغل آینده‎تان تصمیم بگیرید. داشتن شغل در واقع لازمه زندگی است نه فقط لازمه ازدواج. اگر شما با توکل به خدا در این راه گام بردارید و درحدّ توان خود نیز در جهت رفع مشکلات اقتصادی خود و خانواده تلاش نمایید، قطعاً خداوند شما را یاری می‎کند. خداوند در قرآن پس از آنکه به ازدواج توصیه و سفارش می‎کند، می‎فرماید: «إِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ»[4] خداوند با فضل و رحمت خویش آنان (افرادی را که ازدواج می‎کنند) را بی‎نیاز می‎سازد. در روایات نیز آمده است که اساساً ازدواج باعث افزایش رزق و روزی و بهبودی زندگی می‎شود. پیامبر گرامی اسلام می‎فرماید: «اِتّخِذوا الاهلَ فاِنَّهُ ارزقَ لکم»[5] همسر بگیرید که به یقین رزق شما را زیاد می‎کند.
جوانی که به شدّت فقیر بود، حضور پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ آمد و از مشکلات زندگی و فقر خویش شکایت کرد و از آن حضرت راهنمایی خواست، حضرت فرمودند: «تَزَوَّج» یعنی ازدواج کن. جوان تعجب کرد و با خود گفت من که مخارج خودم را نمی‎توانم تأمین کنم و کسب و کاری هم ندارم، چگونه ازدواج کنم و مخارج همسر و زندگی را به دوش بگیرم؟! امّا چون به درستی فرموده پیامبر، ایمان داشت، اقدام به ازدواج کرد و کم کم در زندگی‎اش گشایش ایجاد شد و مشکلات اقتصادی‎اش حل گردید.
به هر حال نیاز به ازدواج هم یکی از نیازهای روحی و جسمانی انسان است ولی اگر شرایط مهیا نبود باید آن را به تأخیر انداخت تا زمینه فراهم گردد و با راهکارهایی که برای جلوگیری از تحریک شهوت وجود دارد شهوت جنسی را کنترل نمود. ما دراینجا راههای چندی را برای جلوگیری از تحریک شهوت جنسی بیان می‎کنیم.
1. پرهیز ازچشم چرانی و دوری از نگاه به نامحرم.
2. اجتناب از تماشای فیلم‎های تحریک کننده.
3. پرهیز از شوخیهای جنسی و محرّک.
4. تقید به عبادات و واجبات مخصوصاً نماز و دعا.
5. بیشتر روزه گرفتن و پرهیز از غذاهای پرکالری و تند.
6. اجتناب از خلوت با زنان نامحرم.
7. توسل و انجام مستحبات.
8. تفکر نکردن درباره مسائل جنسی و منحرف کردن فکر از آنها.
9. ورزش و تلاش جسمانی.
10. مطالعه و کارهای فکری.
توجه داشته باشید پرکردن ساعات روز از برنامه ها علمی، فرهنگی، شغلی و … در راستای کنترل شهوت می تواند مؤثر باشد بنابراین برنامه ریزی در بکارگیری راهکارهای فوق الذکر اهمیت دارد.

معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
1. احمد لقمانی، همسران، زندگی؛ الگوی بالندگی، انتشارات تربیت، چاپ ششم، 1380.
2. علی اکبر مظاهری، جوانان و انتخاب همسر، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، چاپ سوم، 1374.
3. سوسن سیف، تئوری رشد خانواده، دانشگاه الزهرا، 1368.

پی نوشت ها:
[1] . غفوری، علی، با دستورات اسلام آشنا شویم، انتشارات فجر، چاپ سوم، 1396 هـ.
[2] . مظاهری، علی اکبر، جوانان و انتخاب همسر، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، چاپ سوم، 1374، فصل چهارم.
[3] . برای مطاله بیشتر ر.ک: قائمی، علی، خانواده و نقش بنیادین آن، ‌سازمان ملی جوانان، 1380، ص 194 ـ 167.
[4] . نور/32.
[5] . حر عاملی، محمد بن حسن، وسایل الشیعه، چاپ بیروت، ج 3، ص 7.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید