برای یک جوان 21 الی 23 ساله، با این شرایط موجود در جامعه، امکان ازدواج وجود دارد یا خیر؟ چرا در این مورد والدین دخالت می کنند؟ توضیح اجمالی بدهید؟

برای یک جوان 21 الی 23 ساله، با این شرایط موجود در جامعه، امکان ازدواج وجود دارد یا خیر؟ چرا در این مورد والدین دخالت می کنند؟ توضیح اجمالی بدهید؟

اگر منظور از «شرایط» فساد در جامعه و گسترش بدحجابی است باید بگویم که در بین افراد جامعه افراد بسیار متدین نیز وجود دارند افرادی که مقید به دستورات اسلامی اند و برای ازدواج منتظر جوان پاکی همچو شما هستند شاید هم منظورتان شرائط سخت اقتصادی و شغلی و مسکن است که بیشتر جوانان در این مسائل مشکل دارند و به نظر می آید شما هم همین دغدغه را داشته باشید بی تردید مسأله تحصیل، مسکن، شغل و در آمد از مسائل مهمی است که ذهن جوان را برای ازدواج مشغول می کند و حتی باعث نگرانی او می گردد اگر چه مسئولین برای رفع این معضلات اقداماتی کرده اند ولی بخاطر کثرت جمعیت جوان، باز هم نیاز به تلاش مستمر و بیشتری است و از سوی دیگر خانواده ها و خود فرد نیز می توانند در این مسأله نقش تعیین کننده ای داشته باشند.[1] الف: نقش خانواده: خانواده(پدر و مادر) می توانند شرایط را طوری فراهم کنند که فرزندشان بتواند تا تهیه منزل و یافتن شغلی مناسب با آنها زندگی کند البته این نیاز به همکاری خانواده داماد و عروس دارد اگر داماد تا مدتی منزل پدر زندگی کند و خانواده عروس و داماد نیز مثل گذشته مقداری از خرج ها و نیازهای آنها را برطرف سازند فرزندانشان می توانند در کمال آرامش، زندگی جدید و شیرینی را شروع کنند و تا یافتن شغلی مناسب نگرانی نداشته از جمله کارهایی که والدین می توانند انجام دهند این است که توقعات و چشم و همچشمی را پایین آورند و از تشریفات زیاد بکاهند تا جوانشان با شروع زندگی جدید ایمان خودش را نیز حفظ کند و آرامش یابد.
ب: نقش جوان: جوان می تواند در رسیدن به راه حل فوق با خانواده گفتگو کند و آنها را متقاعد کند، و از سویی هم با عزمی راسخ دنبال شغلی مناسب و حلال باشد. در ابتدای راه سست نشود ممکن است در ابتدا کمی سخت باشد ولی در آخر جوینده و پاینده است و همچنین جوان می تواند از تجارب والدین خود در مدت زمانی که با آنهاست استفاده کند.
یافتن همسر: برخی از جوانان بدون هماهنگی با والدین خود اقدام به گزینش همسر می کنند این امر برخلاف سنت ها و عرف جامعه است چه بهتر است جوان این کار را به عهده والدین خود بگذارد و البته این به آن منظور نیست که او ساکت بنشیند تا والدینش برایش تصمیم بگیرند بلکه منظور این است که قبل از خواستگاری جوان نباید رابطه دوستی با نامحرم داشته باشد، او اگر مورد مناسب و متناسبی(در ایمان، اخلاق، سن، فرهنگ، اقتصاد و ……) را می شناسد خانواده خود معرفی کند تا با تحقیق از همسایه، فامیل، محل کار و تحصیل، آنها را بیشتر بشناسد، اگر مناسب باشد با خواستگاری رسمی خانواده با هم آشنا شوند و زمینه ای فراهم شود دو جوان با هم گفتگو کنند و شرائط و ملاک های خود را با همدیگر بسنجند تا اگر تناسب خوبی داشتند اقدام به ازدواج کنند البته لازم نیست(و یا ممکن نیست) که تناسب صد در صد باشد اما تناسب زیاد در ملاک های ازدواج برای اقدام کافی است طبق نامه هایی که به ما رسیده و تجارب مختلف، به شما اطمینان می دهیم که این شیوه سالم ترین شیوه است و سرانجام آن سرشار از تفاهم است اما افرادی که در خارج از چهار چوب عرف و شرع با هم آشنا می شوند اغلب سرنوشت خوبی نخواهند داشت.
دخالت والدین: فرزند میوه دل پدر و مادر است. والدین شبانه روز بخاطر سلامتی او خون دل خورده اند، چه کسی می تواند ادعا کند که بیشتر از پدر و مادر دلسوز فرزندشان است چه دوستی را می توان تضمین کرد تا آخر به دوستی اش پایبند باشد جز پدر و مادر آری آنها در همه شرایط نگران آینده و سرنوشت فرزند بوده و از آرزوهایشان این بوده که فرزندشان را در لباس دامادی ببینند طبق قرآن شریف نیز فرزند موظف است بالاترین درجه احترام را به پدر و مادر خود بگذارد[2] و به هیچ وجه دل آنها را با حرف ها و حرکات خود نسوزاند آنها اگر حرفی می زنند بخاطر نگرانی درباره آینده فرزند است، دوست دارند بهترین گزینه ها را برای همسری انتخاب کنند. همسری که همگام با هم، زندگی شیرین را شروع کرده و لحظه به لحظه در زندگی، کمک و یاریگری یکدیگر باشند.
پس حساسیت پدر و مادر را قدر بنهیم، امّا اگر این حساسیت پیش از اندازه بود باز هم می توانیم با زبان شیرین و احترام آنها را نسبت به اقدام عاقلانه خود مطمئن سازیم و مرحله به مرحله از آنها کمک بخواهیم و با آنها پیش برویم.

معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
1. جوانان و انتخاب همسر، علی اکبر مظاهری، انتشارات پارسایان.
2. خانواده متعادل، محمد رضا شرقی، انتشارات انجمن اولیاء و مربیان.

پی نوشت ها:
[1] . ر.ک: امینی، انتخاب همسر، قم، انتشارات سازمان تبلیغات اسلامی.
[2] . ر.ک: سوره اسرا /23.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید