آیت الله مکارم شیرازی در مراسم احیای شب قدر: فاصله طبقاتی امنیت کشور را متزلزل می کند/ انتقاد از عدم تعیین تکلیف مسأله حقوق های نجومی/ مملکت را نمی توان با شعار اداره کرد

آیت الله مکارم شیرازی در مراسم احیای شب قدر: فاصله طبقاتی امنیت کشور را متزلزل می کند/ انتقاد از عدم تعیین تکلیف مسأله حقوق های نجومی/ مملکت را نمی توان با شعار اداره کرد

حضرت آ‌یت الله مکارم وجود فاصله طبقاتی در جامعه را خطرناک دانست و گفت: دلیل ندارد که دولتمردان در نقاط مهم تهران زندگی کنند و از این که در جنوب تهران در بین مردم چه می گذرد خبر نداشته باشند.

حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید سحرگاه امروز در مراسم احیای شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان که در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، با تأکید بر ضرورت استفاده حداکثری از شب های قدر گفت: انسان باید از لحظات این شب بهره ببرد و حل مشکلات خود، کشور و جهان اسلام را از خداوند متعال بخواهد.

وی با اشاره به فرازهایی از وصیت نامه امیرمؤمنان به امام حسن(ع) افزود: جان انسان دارای دو بخش الهی و مادی است، انسان باید بخش الهی جان خود را با موعظه زنده نگه دارد و بخش دنیوی را که هوا و هوس سرکش نفسانی دارد باید به وسیله زهد در هم بکوبد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که زهد به معنای ساده زیستی و حذف تشریفات از زندگی است، اظهار داشت: زهد بدان معنا است که انسان اشرافی گری در زندگی نداشته باشد، ساده زیستی حقیقت زهد است.

وی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) ادامه داد: حضرت فرمودند تمام خیرات، خوبی ها و سعادت ها در اتاقی قرار دارد که کلید آن زهد در دنیا است، اگر می خواهیم در دنیا خوشبخت شویم و آرامش داشته باشیم نباید اسیر زندگانی زرق و برق دار شویم؛ ساده زیستن کلید همه سعادت ها است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی به روایتی از پیامبر اسلام درباره زهد امام علی(ع) اشاره کرد و ابراز داشت: حضرت خطاب به علی(ع) می فرماید یا علی خدا تو را زینتی داده که بهتر از آن هیچکس در عالم ندارد، خداوند تو را به زهد در دنیا زینت داده است.

وی عنوان کرد: امیرمؤمنان می فرماید کل مسأله زهد در دو جمله قرآنی بیان شده است، قرآن فرمود که اگر انسان امکاناتی را از دست دهد نباید غمگین شود و همچنین نسبت به آنچه که دارد نباید دلبسته باشد؛ کسی که نسبت به گذشته غصه نخورد و نسبت به آنچه که دارد دلبسته نباشد زاهد واقعی به شمار می رود.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: کشوری که بیش از همه از علی(ع) سخن می گوید کشور ما است، ما به علی(ع) و فرزندان او علاقه داریم اما چه مقدار امیرمؤمنان در زندگی افراد حضور دارد و ساده زیستی ایشان در زندگی ها مشاهده می شود.

وی اضافه کرد: مشکل 50 درصد از پسران و دخترانی که برای ازدواج معطل هستند و مانع دارند تشریفات غلط و دلبستگی های نادرست است؛ گاهی جهیزیه و مهریه سنگین است و مانع جوانان می شود گاهی هم تشریفات مراسم های جشن عروسی و ازدواج بسیار زیاد است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که امام علی(ع) باید در زندگی شیعیان حاضر باشد و شیعیان به برنامه ها و دستورات حضرت عمل کنند، گفت: امام علی(ع) در نامه 45 نهج البلاغه به فرماندار بصره مطلبی را متذکر می شود، خبری به حضرت رسید که فرماندار ایشان در مهمانی یکی از ثروتمندان شرکت کرده و سفره ای رنگین برپا شده بود که اغنیا حضور داشتند و فقرا پشت درها مانده بودند.

وی افزود: حضرت در این نامه خطاب به فرماندار بصره فرمود گمان نمی گردم دعوتی را بپذیری که اغنیا بر سر سفره حاضر باشند اما فقرا نتوانند در آن شرکت کنند؛ اگر زندگی تشریفاتی شد هزینه دارد و هزینه آن آلوده شدن به خیلی از کارها از جمله مخلوط کردن حلال و حرام است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم اظهار داشت: نباید دولتمردان زندگی مرفه داشته باشند و در عین حال این اندازه افراد بیکار و محروم وجود داشته باشد، یکی از بلاهای جامعه امروز ما فاصله و شکاف طبقاتی است؛ افرادی هستند که به ازای هر نفر از خانواده آنها ماشین وجود دارد اما افرادی هم هستند که کمترین امکانات را ندارند.

وی ادامه داد: گاهی خانه برخی افراد هزاران متر مربع است اما افرادی هستندکه با خانواده خود در جایی 40 متری زندگی می کنند، چیزی که امنیت کشور را متزلزل می کند فاصله طبقاتی است که عده ای بسیاری محروم هستند و عده ای دیگر زندگی آنچنانی داشته باشند.

این مرجع تقلید ابراز داشت: افرادی هستند که بیش از 10 شغل دارند اما جوانان بسیاری در کشور بیکار بوده و شغلی ندارند، گاهی کار به جایی می رسد که جوانی برای کاری کمترین حقوق را دریافت می کند و مجبور است که برود.

وی با اشاره به مسأله حقوق های نجومی و انتقاد از عدم تعیین تکلیف این مسأله عنوان کرد: بنده متوجه نشدم داستان حقوق های نجومی به کجا رسید؛ مجلس شورای اسلامی، دستگاه قضایی، رسانه ها و دولت درگیر آن هستند اما کار به کجا رسیده است؟ آیا حقوق های نجومی قطع شده یا هنوز وجود دارد؟ آیا این حقوق ها به بیت المال برگشت یا خیر؟.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: متأسفانه کسی برای این سؤال ها جوابی ندارد، این همه وقت سوزانده شد اما هنوز جواب درستی در این زمینه وجود ندارد که این مسأله چه شد و چه خواهد شد، آیا بنا است که این مسأله با وجود محرومیت های موجود ادامه پیدا کند؟

وی اضافه کرد: باید به این مسائل توجه کرد، مملکت را نمی توان با شعار اداره کرد بلکه برنامه امیرمؤمنان علی(ع) باید ملاک کارها باشد، دولتمردان باید نمونه زندگانی علی(ع) را داشته باشند، دلیل ندارد که همه آن ها در نقاط مهم تهران زندگی کنند و از این که در جنوب تهران در بین مردم چه می گذرد خبر نداشته باشند، این درست نیست.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم گفت: چقدر برنامه و افکار امیرمؤمنان در بین مردم، جامعه و مسؤولان حاضر است؟ علی(ع) حتی در بستر شهادت هم کلاس درس برگزار می کند؛ با علی(ع) می توان پیامبر و خدا را شناخت.

منبع : خبرگزاری رسا

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید