ماهی و سلامت

ماهی و سلامت

نویسنده:مونا عزیزی
مهندس علوم و صنایع غذایی

 

ماهی و آبزیان با داشتن خواص تغذیه ای با ارزش می توانند بسیاری از نیازهای بدن ما را تامین کنند. گوشت ماهی با داشتن پروتئین مرغوب، از بهترین منابع پروتئینی در رژیم غذایی روزانه به شمار می آید.
غذاهای سرشار از امگا (3)مانند گوشت ماهی و آبزیان خطر ابتلا به سرطان ها خصوصا سرطان پروستات در آقایان و سرطان سینه در بانوان را کاهش داده و از رشد تومور پس از تشکیل شدن جلوگیری می کند. گوشت ماهی حاوی مواد معدنی روی وسلنیوم است که این دو ماده با نقش آنتی اکسیدانی خود باعث حذف رادیکال های آزاد در بافت ها و تقوتی سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از سرطان می شود.
از دیگر فواید مصرف ماهی نقش اسیدهای چرب امگاه(3)و سایر مواد مغذی موجود در غذاهای دریایی در تقویت قدرت بینایی، کاهش عوارض بیماری دیابت، پیشگیری از چاقی، پیشگیری از آسم در کودکان، پیشگیری و کاهش عوارض برونشیت و بیماری های ریوی موثر شناخته شده است.
در دوران بارداری مصرف گوشت ماهی اهمیت خاصی دارد. مطالعات نشان می دهد که اسیدهای چرب موجود در ماهی در رشد مغز و تکامل سیستم عصبی جنین و حفظ تعادل وزن نوزاد موثر است و همچنین مصرف منظم گوشت ماهی تاثیر مثبتی بر کاهش اختلالات روحی مانند افسردگی، شیر و فرنی دارد. مصرف حداقل یک وعده در هفته از گوشت آبزیان موجب سلامت بهتر ذهن و کاهش اختلال سطح هوشیاری و آلزایمر می شود.
فلوئور موجود در گوشت ماهی در استحکام دندان ها و پیشگیری از پوسیدگی آن موثر است و ید موجود در آن در متابولیسم مواد انرژی زا و کارکرد غده تیروئید و رشد طبیعی جسمانی نقش دارد. بنابراین متخصصان علم تغذیه مصرف منظم (400-200)گرم ماهی و سایر آبزیان در هفته (3-2 وعده در هفته) را جهت برخورداری از خواص بیشمار تغذیه ای توصیه می نمایند.
منبع:راه کمال شماره 29مجله روانشناسی خانواده

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید