آیت‌الله علم‌الهدی:مسئولان در برابر شیعه‌کشی کشمیر برخورد قاطع‌تری از خود نشان دهند

آیت‌الله علم‌الهدی:مسئولان در برابر شیعه‌کشی کشمیر برخورد قاطع‌تری از خود نشان دهند

آیت‌الله علم‌الهدی در خطبه دوم نماز جمعه امروز مشهد، اول مرداد ماه 95، در حرم امام رضا(ع) با اشاره به فرارسیدن سالروز جنگ احزاب و لزوم توجه به ابعاد مهم این مقطع تاریخ اسلام، اظهار کرد: امروز روز هفدهم ماه شوال‌المکرم، سالروز جنگ احزاب، جنگ خندق است. در جریان جنگ احزاب چند نکته به عنوان نکات تجربی و آموزه سیاسی در عرصه زندگانی امروز ما وجود دارد. نکته اول این‌که جنگ احزاب از یک اتحاد و هم‌بستگی قطعی جریان کفر در سرزمین عربستان تشکیل شد.

وی در تشریح شرایط سیاسی جنگ احزاب، یادآور شد: از ابتدای پیدایش نسل ابراهیم خلیل، نژاد و تبار اسماعیل و اسحاق با یکدیگر در دوئیت و عناد به سر می‌بردند. عرب و یهود معاند هم بودند. در طی دوـ سه هزار سال عمر این دو تبار، برای اولین مرتبه یهود و عرب دست به دست هم دادند و جنگ احزاب را به وجود آوردند. (جنگ احزاب) جنگی بود که پیغمبر اکرم(ص) قبل از این‌که دشمن به مدینه حمله کند، اطراف مدینه را خندق کند. (پس) نکته اول این وحدت کفر جهانی در مقابله با اسلام بود که دقیقا الآن هم ما در همین شرایط قرار گرفته‌ایم.

تشریح مصادیق تشابه جنگ احزاب با شرایط امروز جمهوری اسلامی

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی به بیان مصادیق تشابه جریان جنگ احزاب با جریان امروز نظام اسلامی پرداخت و افزود: دبیر سازمان ملل ـ که به اعتبار خودشان یک تشکیلات جهانی است ـ وقتی می‌آید بحث برجام می‌کند، مسأله موشک‌سازی و آزمایش موشکی ایران را به حساب یک نقطه بر خلاف برجام معرفی می‌کند؛ در حالی‌که در مواد برجام نکته‌ای که بخواهد از نظر آزمایش موشکی ایران را محدود کند، وجود ندارد. (یعنی) آقایی که مدعی برقراری صلح جهانی در روی کره زمین و در بین همه ملت‌ها است، این (حرف) را بر خلاف واقعیت، به عنوان یک نقطه منفی مطرح می‌کند. از آن طرف از روزی‌که این برجام امضا شده، تا الآن 52 لایحه در کمیته‌های مختلف مجلس نمایندگان و مجلس سنای امریکا علیه ایران تصویب شده است که همه برخلاف برجام بوده؛ (اما دبیرکل سازمان ملل) این‌ها را مطرح نمی‌کند. یعنی (شرایط امروز به گونه‌ای است که) یک جریان جهانی پشت سر استکبار می‌آید و در حمایت از استکبار و کفر جهانی‌ای که در صدد مقابله با اسلام است (بر می‌آید) و ما دقیقا در همان شرایطی قرار گرفته‌ایم که پیغمبر اکرم(ص) در جنگ احزاب واقع شدند.

مسلمانان در جنگ احزاب با وجود مشکلات اقتصادی به قدرت داخلی خود تکیه کردند

آیت‌الله علم‌الهدی در تبیین دومین آموزه سیاسی اجتماعی جنگ احزاب و تشابه آن با شرایط روز جامعه، خاطرنشان کرد: آن روزی که پیغمبر(ص) در برابر این توطئه سراسری سرزمین عربستان در همه کفر، چه مشرکین و چه یهود قرار گرفتند، به سراغ حل مشکل سیاسی نرفتند. به دنبال این‌که حالا ما برویم حرف بزنیم، مذاکره کنیم، دست بدهیم، لابی کنیم، نماینده بفرستیم و نماینده بگیریم، دنبال این حرف‌ها نرفتند؛ (بلکه) پیغمبر(ص) با قدرت مسلمانان اطراف مدینه را خندق کندند.

وی افزود: پیغمبر(ص) با تکیه بر قدرت داخلی در مقابل این تهاجم نا‌به‌کارانه دسته‌جمعی دشمن برخورد کرده و اطراف مدینه را خندق کردند، (و این) در حالی بود که مسلمانان از نظر اقتصادی در وضع وخیمی به سر می‌بردند. (به طوری)‌که راوی می‌گوید من دیدم وقتی پیغمبر اکرم(ص) دارند در حفر خندق به مسلمانان کمک می‌کنند، سنگ به شکم‌شان بسته‌اند. یعنی از گرسنگی حتی مسلمانان قوت لایموت نداشتند؛ خوراک روزانه‌شان را نداشتند و در عین حال به طرف دشمن دست دراز نکرده و در صدد لابی با دشمن و مذاکره و تعامل با او برنیامدند. به قدرت داخلی تکیه کردند و با تکیه بر آن اطراف مدینه را خندق کندند. برادران، امروز این روش و خصوصیت پیغمبر اکرم(ص) (بر اساس) «إنّ لَکُم فی رسول‌الله اُسوَهٌ حسنه» باید آموزه سیاسی‌ ما باشد.

رهنمود «اقتصاد مقاومتی» رهبر انقلاب برگرفته از سیره پیامبر(ص) است

امام جمعه مشهد مقدس تصریح کرد: رهنمودهایی که مقام معظم رهبری می‌دهند، یک اندیشه سیاسی و رهنمود شخصی با تکیه بر فکر و تشخیص و سلیقه فردی خودشان نیست؛ (بلکه) متکی بر آموزه وحی، قرآن، حدیث، سیره و سنت پیغمبر(ص) و سیره معصومین(ع) است. متکی بر آموزه وحی است. این‌که امروز مقام معظم رهبری دم از اقتصاد مقاومتی می‌زنند و اصرار دارند که ما در این تهاجم دشمن به داخل خودمان تکیه کنیم، این در حقیقت اجزای آموزه سنت رسول‌الله(ص) در جریان جنگ احزاب است که پیغمبر(ص) در مقابل این تهاجم دسته‌جمعی به قدرت داخلی تکیه کردند و گفتند «ما اطراف مدینه را خندق بکنیم.»

توجه به فعالیت جریان نفاق، از آموزه‌های سیاسی جنگ احزاب است

آیت‌الله علم‌الهدی، سومین آموزه جنگ احزاب را «فعالیت جدی جریان نفاق» دانست و گفت: وقتی که دشمن با این قدرت به طرف مدینه آمد، 25 روز اطراف مدینه را محاصره کرد و (در این مدت) بعضی جریان‌های خدا‌ناباور و منافق که در داخل مسلمانان بودند، هم جا زده و ترسیدند و هم شروع به ترساندن مسلمانان کردند. «سلیم بن قیس» در کتاب خودش و «علی بن ابراهیم قمی» هم در تفسیر آیات سوره مبارکه احزاب نوشته‌اند که بعضی مسلمانان آمدند بعضی دیگر را دیدند و گفتند «بیایید ما پیغمبر(ص) را دست‌بسته به مشرکین تسلیم کنیم؛ خودمان هم فرار کرده و به میان قبایل‌مان برویم تا محفوظ بمانیم.» جریان‌های نفاق تا این حد هم ترسیدند و هم ترساندند.

وی سپس به بازخوانی آیات سوره مبارکه احزاب پیرامون این واقعه پرداخت و اظهار داشت: ذات مقدس پروردگار در سوره مبارکه احزاب به این مسئله اشاره می‌کند. می‌فرماید «إِذْ جَاءُوکُمْ مِنْ فَوْقِکُمْ وَمِنْ أَسْفَلَ مِنْکُمْ وَ إِذْ زَاغَتِ الْأَبْصَارُ وَبَلَغَتِ الْقُلُوبُ الْحَنَاجِرَ وَتَظُنُّونَ بِاللَّهِ الظُّنُونَا» (یعنی) این‌ها که از بالا و پایین به سر شما ریختند، دیدتان منحرف شد؛ بینش‌تان تغییر کرد؛ دیگر خدا را ندیدید؛ قدرت‌های مادی و تعاملات ظاهری سیاسی را دیدید. «وَبَلَغَتِ الْقُلُوبُ الْحَنَاجِرَ» (یعنی) از شدت وحشت در مقابل قدرت دشمن، دل‌های‌تان در حنجره‌های‌تان گیر کرد «وَتَظُنُّونَ بِاللَّهِ الظُّنُونَا» (یعنی) به خدا گمان بد بردید که شما را در دست دشمنانش رها کرده که هرطور می‌خواهند شما را زیرو رو و نابود کنند. به خدا گمان بد بردید. «هُنالِکَ ابْتُلِیَ الْمُؤْمِنُونَ وَ زُلْزِلُوا زِلْزالاً شَدیداً» (یعنی) این‌جا بود که آزمایش خدا آمد و شما آزمایش شده و شدیدا متزلزل شدید. لغزیدید و تزلزل پیدا کردید.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی ادامه داد: (قرآن می‌فرماید) «وَ إِذْ یَقُولُ الْمُنافِقُونَ وَ الَّذینَ فی‏ قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ ما وَعَدَنَا اللَّهُ وَ رَسُولُهُ إِلاَّ غُرُوراً» (یعنی) منافقین، آن کسانی‌که در دل‌های‌شان مرض بود و خدا را باور نکرده بودند، گفتند «هرچه خدا و پیغمبر(ص) به ما وعده دادند، گول زدن بود. خدا و پیغمبر(ص) ما را گول زدند» ـ حالا چه بگویید خدا و پیغمبر(ص) گول زدند، چه بگویید آخوندها گول زدند؛ هر دو یک کلمه است ـ یعنی شما امروز می‌بینید در جامعه ما لا‌به‌لای بعضی از جریان‌های سیاسیِ انحرافیِ چشم دوخته به دروازه غرب، دقیقا همان منطقی را دارند که منافقین در جنگ احزاب در بین مسلمانان داشتند. این‌ها دقیقا همین حرف را می‌زنند (و می‌گویند: ) «تمام شد؛ انقلابی سال 57 گذشت. انقلابی یعنی چه؟» همه حرف‌های رهبری را زیر نگین یک تحلیل‌های سوء شیطانی قرار داده و در مقام قدرت‌پروری و قدرت‌پرستی دشمن بر می‌آیند و چشم به دشمن دوخته و قدرت دشمن را می‌بینند. برادران من، خواهران من؛ وضع دنیا جور دیگری است؛ این‌گونه که برخی می‌بینند، حرف می‌زنند و تحلیل می‌کنند، نیست.

امنیت جمهوری اسلامی در دریای ناامنی‌ها، به سبب مدیریت ولی فقیه است

آیت‌الله علم‌الهدی «پیروزی قطعی جریان وابسته به ولایت» را چهارمین محور آموزشی جنگ احزاب برشمرد و گفت: همین دوـ سه روز پیش در فضای مجازی حرف‌های برژینسکی پخش شد. برژینسکی، پیرِ مشاورین سیاسی کاخ سفید در ارتباط با حوادث ترکیه اظهار نظری کرده و در حرف‌هایش می‌گوید «من معتقدم امروز رئیس‌جمهور اوباما، اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه، مرکل، صدر اعظم آلمان، کامرون، نخست وزیر انگلیس باید به صف بایستند، از مسئولین ایران وقت بگیرند و مسئولین ایران برای این‌ها توضیح دهند که چطور توانسته‌اند کشور امنی را در دریای ناامنی به وجود آورده و اداره کنند؟ (تکبیر)

وی تأکید کرد: این امنیت، این کشور امن در این دریای ناامن که این آقای پیر سیاست آمریکا به عنوان نقطه شگفت‌انگیز عنوان می‌کند، با کدام قدرت و نیروی ما درست شده؟ جز سر انگشت مدیریت حجت امام زمان(عج)، یک رهبر حکیم، با حکمت و با مدیریت؟ (حالا) این قدرت را شما نبینید و بعد قدرت دشمن را ببینید که اقتصاد ما را مورد تهاجم قرار داده (یا) امروز و فردا حمله نظامی می‌کند؟ غروغاش دشمن را می‌ببینید و این قدرت را نمی‌بینید؟ دشمن ما دارد این قدرت را می‌بیند و دقیقا متوجه است منشأ این قدرت، سرانگشت حکیمانه این رهبر مدیر در جامعه ماست؛ آن‌هم به خاطر وابستگی‌اش به امام زمان(عج) و مبانی دینی و شرعی ما. این را دشمن دارد می‌بیند؛ ما خودمان نبینیم؟

هیچ جریانی به جز ولایت در برابر دشمنان قدرت ندارد

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: این صف جنگ احزاب که تشکیل شد؛ عربده‌های عمروابن‌عبدود وسط میدان طنین انداخت، تا به جایی که فریاد زد «و لقد بححت من النداء بجمعکم هل من مبارز» (یعنی) از بس که «هل من مبارز» گفتم، صدایم گرفت و یکی از بین شما نمی‌آید که با من بجنگد. هرچه امیرالمؤمنین(ع) حرکت می‌کرد و به رسول‌الله عرض می‌کرد «آقا بروم؟»، می‌فرمود «تو بنشین؛ ببینم یک نفر دیگر در این جمعیت پیدا می‌شود؟» و چطور خداوند این لشگر، آن عمروابن‌عبدود و آن قدرت را با یک ضربت از پای درآورد و نابود کرد؟ قربان مظلومیتت علی(ع). صدیقه اطهر(س) در خطبه خودشان می‌فرمایند «کُلَّما فَغَرَتْ فَاغِرَهٌ مِنَ الْمُشْرِکِینَ، أَوْ نَجَمَ قَرْنٌ لِلشَّیْطَانِ، قَذَفَ أَخَاهُ فِی لَهَوَاتِهَا، فَلَا یَنْکَفِئُ حَتَّى یَطَأَ جناحهاصِمَاخَهَا بِأَخْمَصِهِ» می‌فرمایند «هر وقت عربده‌کشی از مشرکان پیدا شد یا سرشاخی از شیطان سر برآورد، پیغمبر(ص) برادر عزیز خودش علی(ع) را در حنجره این دشمن فرستاد و علی(ع) دست برنداشت تا زمانی که او را به خاک نیفکند و بینی او را به خاک نمالید.» این ضربت، این کار را انجام داد و در عین حال این علی(ع) باید برود پشت صف بایستد و مردم به دنبال یک قبرکن راه بیفتند که این بشود مدیر مملکت. ببینید چقدر وضع بد بوده. خب این نقطه چهارم بهره‌برداری ماست که «علی أی حال فتح الفتوح و پیروزی با ولایت است و غیر از جریان ولایت در هیچ حرکتی در مقابل دشمن، هیچ عنصری قدرت ندارد و آن‌چه مهم است، این است که شما مردم و شما مسئولان عزیز ایثارگر واقعا وابستگی خودتان به ولایت را روز افزون قرار دهید. (تکبیر)

مسئولان در برابر شیعه‌کشی کشمیر برخورد قاطع‌تری از خود نشان دهند

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی در بخش پایانی این خطبه به کشتار مردم کشمیر توسط هند اشاره و تصریح کرد: انتظار ما از عزیزان مسئول‌مان این است که خدای ناکرده مصداق «إِذْ زَاغَتِ الْأَبْصَار» قرار نگیرند. بینش‌های‌شان خدای ناکرده تنگ و منحرف نشود. (امروز) این هندی‌های کافر دارند شیعیان مظلوم را در کشمیر به خاک و خون می‌کشند؛ عائله‌های این‌ها را قتل عام می‌کنند؛ بچه‌های کوچک را دارند در مقابل چشم مادرها از سر پرتگاه‌ها حلق‌آویز می‌کنند و این درست نیست که عزیزان ما به خاطر حفظ برقراری روابط سیاسی با هند، در برابر این مظلومیت جان‌کاهی که شیعیان جان بر کف کشمیر دارند، برخورد قاطعی نداشته باشند.

آیت‌الله علم‌الهدی تأکید کرد: اصل اول ما در جریان سیاست خارجی‌ ما، حمایت از مظلوم است؛ مخصوصا مظلومی که برای مظلوم کربلا اشک می‌ریزد؛ مظلومی که برای زینب اسیر(س) گریه می‌کند؛ حالا هندی‌های کافر خودش را اسیر کنند، بچه‌اش را مقابل چشمش از لب پرتگاه حلق‌آویز کنند و در عین حال ما در برابر این مسئله عکس‌العمل نشان ندهیم؟ امیدواریم عزیزان ما با قاطعیت بیشتری از این مظلومین حمایت کنند و مخصوصا در لابی‌های ارتباطی با هندی‌ها لااقل بتوانند این شیعه‌کشی را در کشمیر از بین ببرند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید