کمک‌های اولیه سکته مغزی

کمک‌های اولیه سکته مغزی

اصطلاح «سکته مغزی» وضعیتی را توصیف می‌کند که در آن، جریان خون یک قسمت از مغز، در اثر یک لخته خونی یا یک رگ خونی پاره شده، به‌طور ناگهانی و جدی مختل می‌شود.
انتقال سریع بیمار به بیمارستان بسیار حیاتی است. اگر سکته مغزی به دلیل لخته روی داده باشد، می‌توان با دادن دارو، شدت صدمه مغزی را محدود و روند بهبود را سریع‌تر کرد. سکته مغزی به طور شایع در سنین بالا و نیز در افرادی که دچار فشارخون بالا یا برخی اختلالات گردش خون هستند، رخ می‌دهد. در برخی موارد، این وضعیت می‌تواند کشنده باشد. با این حال، بیشتر افراد پس از سکته مغزی، به طور کامل بهبود پیدا می‌کنند.

هشدار!

اگر بیمار بی‌هوش است، راه تنفسی را باز و تنفس را کنترل کنید. آماده باشید تا در صورت لزوم، احیای تنفسی و ماساژ قفسه سینه را آغاز کنید.

روش کار

1) اگر بیمار هوشیار است، به او کمک کنید تا دراز بکشد به طوری که سر و شانه‌هایش مختصری بالاتر از تنه، روی چیزی تکیه کند. سر او را به سمت مبتلا خم کنید و حوله‌ای روی شانه او قرار دهید تا هرگونه ترشحی را جذب کند.
2) هر لباسی را که ممکن است تنفس بیمار را دچار اختلال کند، شل کنید و به بیمار اطمینان خاطر بدهید.
3) اگر بیمار نفس می‌کشد، وی را به وضعیت بهبود قرار دهید. با مرکز اورژانس تماس بگیرید و آمبولانس درخواست کنید. تا زمان رسیدن نیروهای امداد پزشکی، علایم حیاتی (مانند نبض و تنفس) را کنترل و ثبت کنید.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید