تکنیک ضدخفگی

تکنیک ضدخفگی

آشنایی با مانور هایملیش برای برخورد با یکی از شایع‌ترین فوریت‌های پزشکی
فوریت‌های پزشکی همیشه روی نمی‌دهند اما اگر خدای ناکرده روی دهند شما وقت کافی برای کسب اطلاعات در این زمینه را ندارید. بنابراین مهارت‌هایی که از طریق آموزش به دست می‌آورید، روزی چنان به کار شما خواهند آمد که تازه آن هنگام متوجه خواهید شد که داشتن و یا نداشتن برخی مهارت‌های پزشکی چقدر در کارایی انسان‌ها تاثیرگذار است. یکی از این مهارت‌ها، مهارت برخورد با اورژانس خفگی است.
یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که ممکن است برای افراد به وجود آید خفگی است. خفگی در اثر انسداد مسیر هوا در گلو یا نای ایجاد می‌شود به تعبیری جریان هوا به داخل ریه‌ها مسدود می‌شود. این موضوع به نوبه خود موجب قطع جریان خون غنی از اکسیژن به مغز و سایر اعضا می‌شود. در صورتی که به سرعت در جهت رفع این مشکل اقدام نکنیم، ممکن است تبعات مرگباری را در پی داشته باشد. خفگی اغلب به دلیل گیرکردن یک تکه بزرگ از غذای خوب جویده نشده در حلق یا نای ایجاد می‌شود. غذاهای جامد مانند گوشت، به طور معمول علت بروز این مشکل هستند. اغلب افرادی که دچار خفگی می‌شوند هنگام جویدن یک تکه بزرگ گوشت در حال حرف‌زدن بوده‌اند. دندان‌های مصنوعی هم می‌توانند خطر خفگی را افزایش دهند چون در این حالت فرد غذا را کمتر در دهان احساس می‌کند و در نتیجه درک این موضوع که غذا خوب جویده شده یا نه، مشکل‌تر خواهد بود. به علاوه افرادی که دندان مصنوعی دارند نمی‌توانند مانند گذشته‌ها غذا را کاملا بجوند زیرا دندان‌های مصنوعی فشار کمتری بر غذا اعمال می‌کنند. از دیگر علل شایع خفگی می‌توان به تندتند غذاخوردن، خندیدن یا با عجله صحبت کردن هنگام غذاخوردن و غذاخوردن هنگام راه رفتن اشاره کرد. یکی از نخستین واکنش‌های فردی که دچار خفگی می‌شود وحشت زیاد است. چهره فرد قربانی اغلب شبیه افراد هول زده می‌شود و سپس با قطع تنفس، صورتش کبود یا خاکستری می‌شود. همچنین ممکن است، خس‌خس داشته باشد و یا بریده بریده نفس بکشد.

سرفه‌های خفگی

چنانچه لقمه غذا راهش از مسیر اشتباهی عبور کند یعنی به جای مری وارد نای شود، واکنش سرفه اغلب اوقات مشکل را به سرعت حل و فصل می‌کند. در حقیقت، چنانچه فرد قادر است راحت سرفه کند و رنگ پوستش طبیعی است جای نگرانی نیست و او دچار خفگی نمی‌شود اما اگر سرفه، بیشتر شبیه بریده بریده نفس کشیدن است احتمالا فرد دارد خفه می‌شود و نیازمند کمک فوری است. اگر فرد قادر به صحبت‌کردن هست یعنی راه هوایی کاملا مسدود نشده و اکسیژن به ریه‌ها وارد می‌شود. برای اطمینان از این امر از فرد بخواهید تا چیزی بگوید.

بازکردن راه هوایی

حتما شما هم سریال زیبای پرستاران را تماشا کرده‌اید و بارها از طریق تکنسین‌های اورژانس نحوه بازکردن راه هوایی مسدود را مشاهده کرده‌اید. امدادرسانان سریال پرستاران اغلب اوقات روی فرد خفه شده مانوری را اجرا می‌کنند که در پزشکی به آن مانور هایملیش می‌گویند.
شاید بتوان ادعا کرد، مانور هایملیش بهترین روش شناخته شده برای بازکردن راه هوایی است. این مانور باید تنها روی فردی صورت پذیرد که دچار انسداد کامل یا تقریبا کامل راه هوایی شده است. اما از کجا بفهمیم که فرد در چنین شرایطی است؟ فردی که در حال خفگی است قادر به صحبت‌کردن نیست، از حال رفته یا با زور و تقلا صداهایی شبیه غرغره‌کردن از خود درمی‌آورد و صورت فرد کبود، خاکستری یا آبی تیره می‌شود. برای انجام مانور هایملیش باید پشت فرد در حال خفه شدن بایستید و دست‌های خود را دور کمر او قرار داده و کمی او را به جلو خم کنید. سپس یکی از دست‌های خود را مشت کرده و کمی بالاتر از ناف وی قرار دهید، با دست دیگر مشت را بگیرید و با ایجاد فشاری محکم روی شکم، ضربه سریعی به سمت بالا وارد کنید، به طوری که می‌خواهید فرد را از سطح زمین بلند کنید. این کار موجب بالارفتن دیافراگم و در نتیجه اعمال فشار به ریه‌ها و بیرون راندن هوای پرفشار از ریه‌ها می‌شود. این عمل را آن‌قدر تکرار کنید تا غذا یا هر شیء خارجی به انسداد راه هوایی پایان دهد. سایر شیوه‌های بازکردن راه هوایی هم در شرایط خاص ممکن است مفید واقع شوند اما ابتدا اطمینان حاصل کنید که فرد قادر به نفس‌کشیدن نیست.

بازکردن راه هوایی با انگشت

ساده‌ترین راه برای بازکردن راه هوایی مسدود، بردن انگشت به پشت حلق و بیرون‌کشیدن عامل انسداد است. شیء اغلب آن‌قدر پایین‌تر از حلق است که دیده نمی‌شود اما اگر می‌‌توانید آن را ببینید، انگشت خود را برای بازکردن راه هوایی به ته حلق فرد فرو کرده و شیء خارجی را بیرون بکشید. این روش تنها در مواردی موثر واقع می‌شود که شیء خارجی در بالا یا پشت حلق گیر کرده باشد و تنها زمانی باید اقدام به چنین کاری کرد که شیء خارجی قابل مشاهده باشد. مواظب باشید غذا یا شیء را بیشتر داخل راه هوایی فرو نکنید که این امر در بچه‌های کوچک به راحتی امکان‌پذیر است.

بازکردن راه هوایی خودتان

اگر ناگهان دچار خفگی شدید و کسی هم برای کمک به شما دم دست نبود مانور هایملیش را به روش زیر روی خودتان اجرا کنید. ابتدا دست خود را مشت کرده و بالای ناف قرار دهید. سپس مشت را با دست دیگر گرفته و روی یک سطح صاف و محکم خم شوید به طور مثال روی سکو یا صندلی، اکنون مشت خود را به سمت داخل و بالای شکم فشار دهید.
منبع:http://www.salamat.com

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید