آیت الله خاتمی تبیین کرد؛ معیارهای انتخاب رییس جمهور اصلح/ رییس جمهور باید قانونمدار باشد نه باندمدار

آیت الله خاتمی تبیین کرد؛ معیارهای انتخاب رییس جمهور اصلح/ رییس جمهور باید قانونمدار باشد نه باندمدار

آیت الله سیداحمد خاتمی در خطبه های عبادی سیاسی نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به تبلیغات انتخاباتی به تبیین قول سدید و قول زور پرداخت و از کاندیداها و هواداران آنها خواست که قول سدید داشته باشند و آمارهای قابل اثبات برای مردم بیان کنند.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری برنامه مناظرات شش کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری که از ساعت 16 امروز جمعه آغاز می شود، اظهار داشت: در سخنان کاندیداها نباید تهدید و تهمت باشد، کاندیداها باید مراقب باشند که فضای انتخابات را به فضای تفرقه افکنی تبدیل نکنند.

مناظرات ریاست جمهوری باید مناظرات طلبگی باشد

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری افزود: به عنوان یک طلبه می گویم این مناظرات باید مناظرات طلبگی باشد؛ مناظرات طلبگی منطق محور و استدلال محور است و کینه و عقده در آن نیست.

وی با بیان اینکه این مناظرات به خوبی می تواند نشان دهد که چه کسی در شأن ریاست نظام جمهوری اسلامی است، از کاندیداها خواست که مصلحت نظام را در نظر بگیرند و بدانند خروجی حرفی که می زنند اگر تضعیف اصل نظام باشد گفتن آن حرام است.

آیت الله خاتمی تصریح کرد: انتخابات یعنی باز بودن میدان انتخاب، کشور هم یک رییس جمهور بیشتر نمی خواهد، هر کسی سلیقه ای دارد، مراقب باشیم در قضاوت هایمان غیر منصفانه حرف نزنیم؛ یکی کاندیدای ما نیست، اما حق نداریم به خاطر اینکه کاندیدای ما نیست او را تخریب کنیم که چه بسا در سطح ریاست جمهوری نیروی قابلی است.

حضور باشکوه مردم پای صندوق های رأی اولویت نخست نظام

وی درباره فضای مجازی و ورود از این طریق به فضای انتخابات نیز گفت: به صاحبان فضای مجازی به ویژه آنهایی که دین دارند می گویم قیامتتان را تباه نکنید، قرار نیست هر حرفی را که شنیدید بلافاصله منتشر کنید که هر حرفی را منتقل کردن خداپسندانه نیست و مصداق قول زور است.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه اولویت نخست برای نظام جمهوری اسلامی ایران حضور باشکوه مردم پای صندوق های رأی است، اظهار داشت: ان شاءالله حضور مردم بسیار باشکوه خواهد بود و بار دیگر دشمنان را شگفت زده خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه در هیچ دوره ای به اندازه این دوره سابقه نداشته که دشمنان این ملت از چند ماه قبل در رسانه هایشان حضور مصداقی پیدا کنند که به چه کسی رأی بدهید و به چه کسی رأی ندهید، گفت: آنها می خواهند مهندسی اجرایی کشور را با تبلیغاتشان تغیر دهند.

آیت الله خاتمی تأکید کرد: به لطف خدا در 29 اردیبهشت مردم پای صحنه حاضر می شوند و با ناکام گذاشتن دشمنان پاسخ همه فضولی های آنها را می دهند.

تبیین معیارهای انتخاب رییس جمهور اصلح

وی همچنین با بیان اینکه شورای نگهبان کف صلاحیت ها وحداقل ها را تعیین می کند، مردم بیایند سقف صلاحیت ها و اصلح را برگزینند، به تبیین معیارهای انتخاب اصلح پرداخت و داشتن برنامه و توان برای حل مشکلات معیشتی مردم را یکی از ویژگی های رییس جمهور اصلح عنوان کرد.

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان باور داشتن به جنگ تمام عیار فرهنگی دشمنان و منطق مقابله با آمریکا را از دیگر ویژگی های رییس جمهور اصلح برشمرد و گفت: رییس جمهوری اصلح است که قانون مدار باشد نه باندمدار و حزب مدار و خویش و قوم مدار.

وی تصریح کرد: رییس جمهوری اصلح است که به هیچ کس اجازه رانت خواری اقتصادی و سیاسی ندهد و در مبارزه با فساد و مفسدان، منافذ فساد را ببندد، لایحه ای بدهد که منافذ فساد بسته شود و قاطع با مفسدان برخورد کند هرکس و در هر جایگاهی که باشد.

آیت الله خاتمی گفت: رییس جمهوری در شأن این ملت است که تفکر ضد اشرافی گری و تجمل داشته باشد، ساده زیست، خاکی و متواضع باشد و خود را از جنس مردم ببیند. برای حل مشکلات کشور نگاهش به درون باشد و باورش بشود که به فضل خدا این ملت توان حل مشکلات را دارد، از امکانات خارجی هم استفاده کند اما تکیه گاهش خارج و به ویژه دشمنان این ملت نباشند.

خطیب نماز جمعه تهران اظهار داشت: رییس جمهوری در شأن این مردم است که نه تنها زبان منتقدان سازنده را نبندد بلکه منتقدانی را که انتقاد سازنده دارند تشویق کند و همکاران شایسته ای انتخاب کند که دارای دو ویژگی تعهد و تقوا، تجربه و تخصص باشند.

وی افزود: رییس جمهوری در شأن این ملت است که مانند این ملت ولایت مداری را در عمل نشان داده باشد، اصرار دارم بگویم عمل چراکه بازار شعار بازار گرمی است و این کافی نیست؛ در عمل نشان دهد که قانونا و شرعا همراه و مطیع ولایت است.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید