عوارض جانبی استفاده از آلوئه‌ورا

عوارض جانبی استفاده از آلوئه‌ورا

مترجم: امین حسین پور

آلوئه‌ورا به خاطر استفاده در مواد آرایشی و دارویی بسیار مشهور است. ولی، این گیاه ممکن است باعث ایجاد برخی عوارض جانبی شود. در این مقاله، در مورد عوارض جانبی آلوئه‌ورا بحث شده است.
آلوئه‌ورا از آن دسته گیاهان مشهور با موارد استفاده‌ی گوناگون به شمار می‌رود. اگر چه منشأ آلوئه‌ورا آفریقاست ولی امروزه در قسمت‌های مختلف جهان پرورش داده می‌شود. از آلوئه‌ورا در محصولات دارویی و همچنین محصولات آرایشی استفاده می‌شود. علاوه بر ژل آلوئه‌ورا، لاتکس آن نیز دارای کاربردهای دارویی است و از آن در محصولات مختلف استفاده می‌شود. در برخی محصولات، هم از ژل و هم از لاتکس آلوئه‌ورا استفاده می‌شود. اگرچه از آلوئه‌ورا به طور گسترده‌ای استفاده می‌شود ولی ممکن است در برخی افراد باعث ایجاد عوارض جانبی شود. اگر چه افراد آلرژیک مستعد ابتلا به عوارض جانبی هستند ولی چنین واکنش‌هایی ممکن است در افراد عادی نیز به وجود آید. استفاده از محصولات تقلبی آلوئه‌ورا نیز ممکن است باعث ایجاد چنین مشکلاتی شود. استفاده از دوز زیاد و استفاده‌ی طولانی مدت از محصولات آلوئه‌ورا از مهم‌ترین عوامل ایجاد عوارض جانبی به شمار می‌روند.

استفاده‌ی خوراکی از آلوئه‌ورا
همانطور که در بالا اشاره شد، از آلوئه‌ورا می‌توان به صورت داخلی یا موضعی استفاده کرد. احتمال ایجاد عوارض جانبی در مورد مصرف خوراکی در مقایسه با استفاده‌ی موضعی بیشتر است.
واکنش‌های آلرژیک از جمله‌ی عوارض جانبی شایع استفاده از آلوئه‌ورا به شمار می‌روند. این هم استفاده‌ی داخلی و هم استفاده‌ی موضعی را دربر می‌گیرد. در برخی افراد واکنش‌های آلرژیک خفیف مانند خارش و دانه‌های پوستی ایجاد می‌شوند در حالی که در برخی دیگر ممکن است علایم شدید مانند تورم صورت ، مشکل در تنفس و احساس تنگی در قفسه‌ی سینه بروز کند. در مورد واکنش‌های آلرژیک شدید، باید بلافاصله استفاده از آلوئه‌ورا قطع کنید و به پزشک مراجعه کنید.
استفاده‌ی خوراکی از آلوئه‌ورا به عنوان یک ملین ممکن است باعث گرفتگی عضلات شکم و اسهال شود. در چنین مواردی، استفاده‌ی طولانی مدت ممکن است منجر به وابستگی شود و بعد از قطع مصرف یبوست شدید رخ دهد. افراد مبتلا به بواسیر نباید از آلوئه‌ورا استفاده کنند زیرا، می‌تواند باعث تشدید علایم شود.
اثرات ملین آلوئه‌ورا می‌تواند منجر به عدم تعادل الکترولیتی در خون شود. آلوئه‌ورا می‌تواند میزان پتاسیم خون را کاهش دهد و ممکن است منجر به منظم شدن ضربان قلب ، ضعف و نرم شدن عضلات شود. این عارضه‌ی جانبی استفاده از آلوئه‌ورا عمدتاً در افراد مبتلا به دیابت ، بیماری‌های قلبی یا بیماری‌های کلیوی دیده می‌شود. از اینرو، گفته می‌شود چنین افرادی باید از مصرف آلوئه‌ورا یا محصولات آن خودداری کنند.
تحقیقات انجام شده بر روی‌ موش‌ها اثبات کرده است که عصاره‌ی آلوئه‌ورا تولید شده از برگ آلوئه‌ورای کامل می‌تواند سرطان‌زا باشد. این عمدتاً به خاطر وجود آلوئین در لاتکس آلوئه‌وراست. برخی از گونه‌های آلوئه‌ورا آلوئین بیشتری دارند. اگر چه چنین چیزی در انسان‌ها اثبات نشده است ولی، نمی‌توان احتمال آن را نادیده گرفت. پس، گفته می‌شود محصولات آلوئه‌ورای فاقد آلوئین ایمن‌تر هستند. همچنین گفته می‌شود که مصرف طولانی مدت آلوئه‌ورا ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ را افزایش دهد.
مصرف خوراکی آلوئه‌ورا همچنین ممکن است قند خون را کاهش دهد. کسانی که تحت درمان دیابت هستند، باید قبل از مصرف آلوئه‌ورا با پزشک مشورت کنند. مطابق برخی گزارشات، استفاده‌ی طولانی مدت از آلوئه‌ورا ممکن است باعث ایجاد هپاتیت شود. افراد مبتلا به اختلالات تیروئید نیز باید از مصرف آلوئه‌ورا خودداری کنند.
مصرف مکرر آلوئه‌ورا ممکن است باعث دفع آب بدن و قرمز شدن رنگ ادرار شود. مصرف بیش از حد آلوئه‌ورا می‌تواند باعث تشکیل لخته در لگن ، آسیب دیدن کلیه‌ها و حتی در برخی موارد مرگ شود. اشاره به این نکته لازم است که از تزریق آلوئه‌ورا باید مطلقاً خودداری کرد.

استفاده‌ی موضعی از آلوئه‌ورا و عوارض جانبی
معمولاً استفاده‌ی موضعی از آلوئه‌ورا با عوارض جانبی همراه نیست. ولی ، در برخی افراد، ممکن است باعث ایجاد احساس سوزن سوزن شدن ، خارش خفیف یا حساسیت بیش از حد شود. همانند استفاده‌ی خوراکی، استفاده‌ی موضعی از آلوئه‌ورا نیز ممکن است باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک شود. کسانی که به مواد غذایی مانند سیر و پیاز آلرژی دارند ممکن است بعد از استفاده از آلوئه‌ورا واکنش‌های آلرژِیک داشته باشند. اگر چه برخی افراد از بدو تولد به آلوئه‌ورا آلرژی دارند ولی مشاهده شده است که حتی افرادی که به طور منظم از آلوئه‌ورا استفاده می‌کنند نیز ممکن است واکنش‌های آلرژیک از خود نشان دهند. این ممکن است به خاطر وجود برخی مواد در بدن باشد که با آلوئه‌ورا واکنش نشان می‌دهند و باعث ایجاد چنین علایمی می‌شوند. پس، سعی کنید موادی که باعث چنین واکنش‌هایی می‌‌شوند را پیدا کنید. در چنین مواردی، می‌توانید مصرف آلوئه‌ورا قطع کنید یا از مصرف موادی که باعث ایجاد این واکنش‌ها می‌شوند خودداری کنید. گفته می‌شود که استفاده از آلوئه‌ورا بر روی زخم‌ها و سوختگی‌های شدید ممکن است فرآیند بهبودی را به تأخیر بیاندازد. این در مورد زخم‌های جراحی نیز صادق است. از استفاده از محصولات آلوئه‌ورا بر روی صورت بعد از درم ابریژن خودداری کنید زیرا، ممکن است باعث قرمزی و سوختگی شود. قبل از قرارگیری در معرض نور خورشید، از مصرف محصولات آلوئه‌ورا خودداری کنید.

استفاده از آلوئه ورا در طی دوران بارداری و شیردهی
استفاده‌ی خوراکی از آلوئه ورا در طی دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی‌شود. استفاده از آلوئه ورا در این دوران می‌تواند باعث گرفتگی عضلات ، حالت تهوع ، استفراغ ، اسهال و انقباضات رحمی شود که ممکن است منجر به سقط جنین شود. مادران شیرده نیز باید از مصرف خوراکی آلوئه‌ورا خودداری کنند زیرا، ممکن است باعث ایجاد برخی مشکلات در نوزاد تازه متولد شده شود. اگر چه گفته می‌شود استفاده‌ی موضعی از ژل آلوئه‌ ورا مشکلی ندارد ولی همیشه قبل از استفاده از آن با پزشک مشورت کنید. مصرف آلوئه ورا برای کودکان نیز توصیه نمی‌شود.

تداخلات دارویی
مصرف خوراکی آلوئه ورا ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد. داروهای دیابت از جمله‌ی این داروها به شمار می‌روند. آلوئه ورا دارای خواص کاهنده‌ی قند خون است. پس، افراد دیابتی که آلوئه ورا مصرف می‌کنند باید به دقت قند خون خود را کنترل کنند. مصرف داروهای ادرار آور ممکن است میزان پتاسیم خون را کاهش دهد. آلوئه ورا به خاطر تأثیرات ملین خود ممکن است تأثیر یکسانی داشته باشد. پس، مصرف همزمان آن‌ها با هم توصیه نمی‌شود. مصرف داروهایی مانند وارفارین و دیگوکسین ممکن است با آلوئه ورا تداخل داشته باشد. همچنین ممکن است جذب داروها به خاطر مصرف آلوئه ورا مختل شود.

منبع:راسخون

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید